شهید «داریوش گودرزی‌کیا» نخستین عکاس شهید دوران دفاع مقدس که عکس‌های بسیاری از وی از جمله انتقال پیکر شهدای خیبر و عبور سخت از رمل‌های فکه به یادگار مانده است.

تصاویری تکان‌دهنده از عملیات خیبر

به گزارش گلستان24، هر کدام از عکس‌های دفاع مقدس حرف‌هایی برای گفتن دارند؛ مقاومت در سختی‌ها، سادگی و وحدت از دریچه دوربین بسیاری از عکاسان برای همیشه به ثبت رسیده است و اما یک عکسی خاص از عکاسی که شهید شده است.


شهید گودرزی‌کیا

 


عکس از شهید «داریوش گودرزی‌‌کیا»

تعدادی از عکس‌های شهید گودرزی مربوط عملیات خیبر است؛ که در این مجموعه تصویری از انتقال پیکر تعدادی از شهدای عملیات خیبر به پشت جبهه - جزیره مجنون دیده می‌شود؛ این تصویر از پل خیبری در اسفند 1362 گرفته شده است.


عکس از شهید «داریوش گودرزی‌‌کیا»

عکسی از نبرد رزمندگان با نیروهای عراقی در منطقه طلاییه – عملیات خیبر که در اسفند 1362 اتفاق افتاده است.

 

این عکس مربوط به منطقه عملیاتی فکه است؛ منطقه‌ای که عبور از رمل‌‌های آن دشواری وصف‌ناپذیری به دنبال داشت؛ در ورق زدن آلبوم عکس‌های به جا مانده از شهید هنرمند «داریوش گودرزی‌کیا»، عکسی از این منطقه به چشم می‌خورد. 

این عکس‌ مربوط به عملیات «والفجر یک» است؛ عملیاتی که در منطقه شمال غربی فکه تا بلندی‌های حمرین به تاریخ 20 فروردین ماه 1362 با رمز «یا الله» با مشارکت یگان‌های سپاه و ارتش به فرماندهی سرهنگ «علی صیاد شیرازی» اجرا شد.

بر اساس این گزارش، شهید داریوش گودرزی‌کیا در تاریخ 25 بهمن سال 1325 در روستای «اناج» از توابع شهرستان اراک به دنیا آمد. وی در 30 سالگی وارد حوزه خبر و عکاسی شد.


خوزستان، دشت عباس/ فروردین 1361؛ رزمندگان پیکر یکی از شهدای عملیات فتح مبین را به پشت جبهه انتقال می‌دهند.

شهید گودرزی‌کیا در عملیات‌های فتح مبین، رمضان، محرم، والفجر یک و خیبر شرکت کرد و سرانجام سال 1363 در عملیات عاشورا در منطقه میمک به شهادت رسید و به عنوان نخستین عکاس شهید دوران دفاع مقدس شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار