سوالی که در ذهن بسیاری از فرهنگ‌دوستان وجود دارد این است که چرا دولت به جای توجه به نمایشگاه قرآن، نگاهش معطوف به جشنواره موسیقی و فیلم فجر است؟

ترجیح وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت موسیقی به جای نمایشگاه قران

به گزارش گلستان 24، جشنواره موسیقی فجر در سال 1364 و با هدف شناسایی و ترویج موسیقی و سرودهای انقلابی با نام جشنوراه آهنگ و سرودهای انقلابی آغاز به کار کرد و چهار دوره با این نام هر ساله و در بهمن ماه برگزار شد. در سال 1368 این جشنواره تغییر نام داد و با نام و لوگوی جدید بنام جشنواره موسیقی فجر خود را عرضه نمود.

تغییر نام موسیقی فجر باعث شد به صورت  تدریجی  این جشنواره نیز همچون جشنواره فیلم فجر از آرمانها و اهداف اصلی خود دور شد و ضمن درگیر شدن با حاشیه های فراوان به سمت موسیقی های نوین برود.

 

این میزان از تعویض محتوای جشنواره تا حدی پیش رفت که در سال 1376 پای زنان نیز به جشنواره موسیقی فجر باز شد. در همان زمانی که سید محمد خاتمی با سیاست درهای باز فرهنگی وارد انتخابات شد و کشور در هجمه بزرگ فرهنگی قرار گرفت،  مقام معظم رهبری از شبیخون فرهنگی سخن گفت.

محمد رضا گلریز خواننده آهنگ و سرودهای انقلابی در مورد  تغییر مسیر جشنواره موسیقی فجر می گوید: سال‌هاست من و تعدادی دیگر از هنرمندان که در عرصه موسیقی انقلاب اسلامی مشغول خدمتگزاری هستیم بارها و بارها در مصاحبه ها و نشست های خبری به مسوولان وزارت ارشاد به ویژه جشنواره موسیقی فجر توصیه کردیم که بخشی را با موضوع سرود و آهنگ های انقلابی بگنجانند اما متاسفانه گویا گوش آقایان به این موضوع بدهکار نیست و حرف ها و توصیه های ما ارزشی ندارد.

وی می افزاید: "به نظر می‌رسد حضور یک بخش با موضوع انقلاب اسلامی و سرود در کنار سایر بخش های جشنواره که برای من قابل احترام هستند، کوچکترین کاری است که دوستان می توانند انجام دهند البته که فعلا کسی به این حرف‌های ما اهمیت نمی دهد اما من معتقدم این منطقی ترین خواسته یک هنرمند فعال در عرصه موسیقی است که دغدغه انقلاب اسلامی هم دارد."

این کمترین خواسته در سی امین دوره جشنواره موسیقی فجر نیز محقق نشد. این دوره از جشنواره در حالی به پایان رسید و سیمرغ‌های این جشنواره صاحبان خود را شناختند که همچون جشنواره فیلم فجر کمترین قرابتی با نام خود و دهه فجر نداشت. صرفا فستیوالی بود شبیه سایر فستیوال‌های موسیقی دنیا، شبیه جشنواره موسیقی زالتسبورگ. خوانندگان معروف با زمان بندی مشخص روی استیج برج میلاد می‌آیند و ترانه‌های درخواستی حاضران را اجرا می‌کنند.

موسیقی، زبان آفرینش و نشان‌دهنده‌ی عظمت آفریننده‌ای است که زیباست و زیبایی را دوست داردعلی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در اختتامیه‌ی سی‌امین جشنواره‌ی موسیقی فجر با گفتن این سخن، ادامه داد: در دو - سه دهه‌ی اخیر، شاهد تحولات چشمگیر و بزرگی در عرصه‌ی موسیقی ایرانی بوده‌ایم.

 

توجه به برگزاری هرچه با شکوه‌تر جشنواره موسیقی فجر با همین روال در حالی توسط دست‌اندرکاران فرهنگی دولت پیگیری می‌شود که حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به احتمال عدم برگزاری نمایشگاه قرآن در سال آینده گفت: ما سعی داریم نمایشگاه فاخری از دستاوردهای جدید قرآنی برگزار کنیم بر همین اساس اگر محصولات قابل توجهی در عرصه قرآنی در طول سال نداشته باشیم، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال آینده برگزار نخواهد شد.

 

سوالی که در ذهن بسیاری از فرهنگ‌دوستان وجود دارد این است که چرا دولت به جای توجه به نمایشگاه قرآن، نگاهش معطوف به جشنواره موسیقی و فیلم فجر است؟

طبقه متوسط جدید شهر نشین که مجهز به  ابزار رسانه هستند چه مقدار باعث تغییر رویکرد فرهنگی دولت شده اند.

ارسال نظر

آخرین اخبار