کلاه قرمزی فقط مجموعه ای است که برای اوقات فراغت باید تماشا شود یا برای پیام رسانی و عمق محتوایی آن باید به همان میزان وقت صرف می شود؟

کلاه قرمزی 94 چه تغییراتی دارد؟
با فرارسیدن نوروز، در کنار تحولاتی که در طبیعت، خانه و شهر و دیارمان رخ می دهد، مخاطبین تلویزیون نیزدر انتظار تغییراتی جدید می نشینند. نوروز هر سال حجم وسیعی از برنامه های متنوع با موضوعات مورد پسند مخاطبین پخش می شود و از مدتها قبل از فرارسیدن نوروز تعدادی از آنها در لیست پخش قرار می گیرد.
 
به گزارش گلستان 24، نوبت دهی برای برخی برنامه ها از اولویت ویژه ای برخوردار بوده و هست. پایتخت 1، 2 و 3 در سالهای گذشته مخاطبین بسیاری را به خود اختصاص داد و یکی از دلایل ادامه دار بودنش استقبال خوبی بود که از آن در سالهای گذشته انجام شد و سابقه درخشانی که در اذهان از خود برجای گذاشت. 
 
 
 
اما همه چیز در این موضوع خلاصه نمی شود. بدین معنا که  افزایش مخاطیبن و رضایتمندی آنها به خودی خود نمی تواند عاملی برای پخش باشد. پایتخت مجموعه ای بود که در عین سادگی سبک زندگی منطبق با یک ایرانی مسلمان را نیز به نمایش گذاشته بود. از احترام به بزرگتر و توجه به نماز گرفته تا یاری رساندن به همنوع و ....
 
در روزهای پیش اخبار رسانه ها،  از پخش سریال کلاه قرمزی در نوروز 94 حکایت داشت. کلاه قرمزی که دیگر سن کودکی، نو جوانی و حتی جوانی را کم کم پشت سر می گذراند و سالهاست که جایی بر روی پرده سینما و همچنین تلویزیون پیدا کرده است. مخاطبانی که در ساعات اولیه شب در نوروز هر سال منتظر پخش آن از شبکه دو می باشند و از این حجم مخاطب می توان تفاسیر متفاوتی داشت.
 
یکی از مهمترین اهداف هر برنامه سازی، افزایش تعداد مخاطبین و محبوبیت بیشتر در بین آنها می باشد. کلاه قرمزی به این مرحله رسیده و توانسته جایگاه خود را در بین مخاطبینش که از هر گروه سنی می باشند پیدا کند اما صحبت اینجاست که برنامه ساز در قبال این محبوبیت چه وظایفی دارد؟ به بیانی دیگر، میلیبونها نفرساعت زمانی که صرف تماشای این سریال می شود با چه دریافتی به تیتراژ انتهایی آن می رسد؟ در واقع کلاه قرمزی فقط مجموعه ای دیدنی است که برای اوقات فراغت باید تماشا شود یا برای پیام رسانی و عمق محتوایی آن باید به همان میزان وقت صرف می شود.
 
توجه بیشتر برنامه سازان به محتوای برنامه ها 
بر اساس آنچه که در سالهای گذشته از کلاه قرمزی دیده شد، تمام هم و غم کارگردان و تهیه کننده در مجموعه های جدید تمرکز بر عروسک های متفاوت، تکیه کلام های هر شخصیت، دعوت از میهمانان ویژه (بازیگران و هنرمندان)، افزودن بخش های مختلف و جذاب و در یک کلام هر آنچه که از نظر بصری مخاطب را پای این برنامه می کشاند بوده است. اما در کنار این زحمات آیا اتاق فکری برای پیام رسانی بیشتر به مردم در این برنامه وجود دارد؟
 
کلاه قرمزی 93 و سالهای قبل از آن شاید از نظر بصری، جنس دیالوگها و ... جذابیت های ویژه ای را داشته و همین امر باعث همراهی مخاطبین در طی این سالها شده است. اما ظاهرا پیام گویایی را با خود همراه نداشته است. برنامه ای که به راحتی می تواند در طی شبهای نوروز پیام های منحصر به فردی را به مخاطبینش هدیه نماید. ظاهراً برنامه سازان از بردن نام های مذهبی، آموزه های دینی و هر چیز دیگری که می تواند در این قالب ابا دارند.
 
مسئولیت صدا و سیما در برنامه های پر مخاطب
به نظر می رسد صدا و سیما با سکاندار جدیدش باید به چنین برنامه های پرمخاطب، توجه بیشتری نماید. چرا که در برخی موارد با توجه بیشتر به اعماق سریال پیامهایی دریافت می شود که متأسفانه با آموزه های دینی و اعتقادی ما در تضاد می باشد. شاید برنامه هایی که با مخاطبین کمتری در سریال در حال پخش هستند تمرکز بیشتری بر محتوای آنها می شود و برنامه های این چنینی با دارا بودن مخاطبین بسیاری از این فیلترها به راحتی عبور می کنند و در صف پخش قرار می گیرند.
 
بر اساس شواهد، کلاه قرمزی 94 برای به صحنه آمدن آماده است. عروسک های جدید، دکورها و شاید ده ها ترفند و سوژه جدید که شاید همه و همه مخاطبین را بیشتر پای برنامه بکشاند. اما شب های آخر نوروز امسال مخاطب کودک، نوجوان، جوان و مسن تر از آن چه پیامی را دریافت خواهد کرد؟ چه آموزه، برخورد و سبکی دیگر از زندگی که در شأنشان باشد آموزش داده خواهد شد. سؤالاتی که پاسخ آن را باید در نوع نگاه جدید سازمان، کارگردان و تهیه کننده سری جدید کلاه قرمزی جستجو نمود.
 

ارسال نظر

آخرین اخبار