از اردوهای مختلط تا بخشنامه تامل برانگیز حراست دانشگاه آزاد!

با روی کار آمدن دولت یازدهم و رویکرد تساهل و تسامح برخی مسئولین دانشگاهی، نشریات موهن با هدف هتاکی به مقدسات، مقدمات التهاب آفرینی در دانشگاهها را به وجود اوردند.

شرایط فرهنگی دانشگاه‌ها در سال 93 چگونه رقم خورد؟

به گزارش گلستان 24، در آغازین روزهای سال 93 بود که علی خلیلی طلبه امر به معروف و ناهی از منکر که از مدتها قبل به خاطر حمله ارازل در بیمارستان به سر می برد، به شهادت رسید.

شهادت شهید خلیلی در آغاز سال به نوعی یک شوک بزرگ فرهنگی بود. پس از این اتفاق بود که مجلس شورای اسلامی طرح حمایت از امران به معروف و ناهیان از منکر را جدی تر دنبال کرد. با باز شدن دانشگاهها پس از ایام تعطیلات یکی از دغدغه های مهم فرهنگی همین مسئله امر به معروف و نهی از منکر بود. البته در بسیاری از دانشگاهها برخوردهای سلیقه ای مسئولین با این مسئله چالش های جدی را فراروی دانشجویان گذاشت.

سال 93 در دانشگاه با بسیاری از چالشهای فرهنگی و از جنس همین امر به معروف و نهی از منکر مواجه بود که در زیر بخشی از آنها را مرور می کنیم:

با روی کار آمدن دولت یازدهم و رویکرد تساهل و تسامح برخی مسئولین دانشگاهی و تصور برخی دانشجویان مبنی بر اینکه با تغییر یک دولت شرایط بی احترامی به نظام و مقدسات نیز فراهم شده است، با انتشار نشریات موهن و هتاکی به مقدسات مقدمات التهاب آفرینی در دانشگاهها را به وجود اوردند.

نشریات موهن دانشجویی

بعد از انکه در سال گذشته یک نشریه دانشجویی حامی دولت، در دانشگاه یاسوج به اسلام و رسمی بودن آن توهین کرد و تنها آن را یک مذهب تلقی نمود، در دانشگاه مدنی تبریز نیز به اسلامم توهین شد. در یکی از این نشریات موهن آمده است:

توهین به علما و مراجع تقلید نیز از آغاز به کار این دولت در دانشگاه کلید خورد، پس از نامه یکی از اساتید دانشگاه خطاب به آیت الله مکارم در حمایت از فرجی دانا، نشریه دانشجوی دانشگاه بوعلی که یکی از اعضای تحریریه آن چندی پیش به کومله پیوست، به آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مکارم شیرازی توهین کرد.

نویسنده یادداشت توهین آمیز در نشریه دانشجویی دانشگاه بوعلی می نویسد: یاران و همراهان امام کنار رفته اند و کسانی که هیچ وقت اما را درک نکرده اند مفسر انقلاب شده اند... چه شده است که دلسوزان انقلاب که بهترین سالهای خود را صرف مبارزه کرده اند و به زندان رفته اند، به حاشیه و حصر رانده شده و عده ای متحجر و مقدس نما صاحب انقلاب شده اند... و تفکرات جاهلان صدر اسلام را تبلیغ می کنند و مردم سالاری را که از اصول غیرقابل انکار انقلاب است را انکار می کنند.

برخی نشریات دانشجویی دیگر نیز شبیه سالهای اصلاحات تئوری های غربی را منتشر می کرده و اسلام را در ضدیت با انها و بیهوده معرفی می کردند؛ ترویج سکولاریسم، مبانی لیبرالیسم و انتشار مطالبی درباره فمنیست ها در ادامه فعالیت نشریات دانشجویی در دولت یازدهم بوده است.

اقدامات خلاف عرف و شرع فرهنگی

ترویج موسیقی همانطور که سالها پیش رهبر انقلاب درباره ترویج آن در دانشگاه اعلام گله و شکایت کردند، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در دانشگاهها افزایش یافته است. توجیه ها و استدلال هایی که درباره کلیت موسیقی در فضای غیر دانشگاهی وجود دارد،حالا در دانشگاه نیز رسوخ کرده است. در یکی از آخرین اقدامات رقص و آواز و طرب در دانشگاه آزاد شیراز به بهانه گرامیداشت آداب و رسوم محلی اتفاق افتاده است. برگزاری مراسم شعرخوانی و توهین به پیامبراکرم(ص) و دین مبین اسلام در دانشگاههای یاسوج و چمران اهواز که با واکنش جدی دانشجویان همراه شد. برگزاری نمایشگاه مد در یکی از دانشگاهها با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه و ترویج مد غربی.

برگزاری اردوهای مختلط

پس از آغاز بکار دولت یازدهم و نفوذ همان عناصری که به تعبیر رهبری یک روز می خواستند در دانشگاه دیوار بکشند و حالا 180 درجه تغییر کرده اند، برگزاری اردوهای مختلط تسهیل بیشتری یافته است. برگزاری اردوهای مخلط دانشجویی و غیر دانشجویی اگرچه مسبوق به سابقه است، اما اینکه یک نهاد حاکمیتی برای آن مجوز صادر کند و تسهیلات لازم را برای آن فراهم آورد، جای بسی تعجب و تاسف دارد. چه اینکه آن نهاد یکی از مهمترین ارکان فرهنگی کشور چون آموزش عالی و وزارتی علوم و بهداشت باشند.

در یکی از اظهارات در مورد اردوی مباحث فرهنگی، آخرین اظهارات معاون فرهنگی وزیر بهداشت، عجیب و قابل تامل است. اظهاراتی که البته با واکنش و اعتراض دانشجویان همراه شد.

داودآبادی فراهانی گفته بود: وجود اردوهای مختلط در دانشگاه ها در صورت عدم بروز مشکلات شرعی فاقد اشکال می باشد، همان گونه در اتوبوس های بین شهری مسافرین هم آقا هستند و هم خانم.

بخشنامه تامل برانگیز حراست دانشگاه آزاد!

دریکی از تامل برانگیز ترین سیاستهای فرهنگی رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد در نامه ای به مدیران و روسای دفاتر حراست واحدهای دانشگاه آزاد، دستورالعمل منع برخورد با متخلفین پوشش را ابلاغ کرد. در نامه از حراست واحدهای دانشگاه آزاد خواسته شده است از هرگونه مداخله در موضوع حجاب و عفاف (حتی در صورت مشاهده تخلفات) خودداری کنند. این بخشنامه با واکنش جدی بسیاری از دانشجویان همراه شد، اما میرزاده در واکنشی تامل برانگیزتر اعلام کرد که این بخشنامه بر اساس آموزه های قرآنی ابلاغ شده است. طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد نیز در اقدامی تعجب برانگیز از صدور این بخشنامه تشکر کرد.

مسائل فرهنگی بسیاری در دانشگاه و از زمان حضور دولت یازدهم شدت گرفته است که در گزارشهای دیگری به آنها خواهیم پرداخت./سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار