رمضانعلی الیاسی، در پاسخ به سوالات گلستان24:

در سال جهاد فرهنگی، شاهد حساسیت مراجع نسبت به تک خوانی زنان و مسائلی از این دست بودیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر بخواهد بر اساس دین و قانون عمل کند، باید رویه خود را تغییر دهد

شرع و قانون، ملاک ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ است

رمضانعلی الیاسی، فرماندار سابق شهرستان کردکوی و مدیر کل سابق امور اجتماعی استانداری استان گلستان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، با بیان این که فرهنگ مقوله بسیار پیچیده و مستمر است و در دراز مدت پاسخ می دهد، می گوید: قطعا نباید توقع داشته باشیم اقداماتی که در حوزه فرهنگ انجام می شود، در زمان انجام، پاسخ دهد. شاید یکی از اقدامات فرهنگی این ویژگی را داشته باشد اما عمدتا فعالیت های فرهنگی یک امر مستمر و طولانی مدت هستند. بنابراین نمی شود در فاصله زمانی یک ساله فعالیت یک مجموعه ، دستگاه خاص یا دولت را در رابطه با فرهنگ، ارزیابی کنیم.

الیاسی همچنین معتقد است که شرایط حاکم بر جامعه، معمولا در حکومت ها در حکومت ها قابل تغییر نیست.  زیرا با تغییر دولت ها، فرهنگ به طور عمده تغییر نمی کند. وی می گوید: شاید در ظاهر تغییراتی داشته باشد یا تغییرات جزئی در برخی از سیاست گذاری ها در حوزه فرهنگ، مثل سینما، موسیقی و پوشش داشته باشیم، اما فرهنگ ها امری پایدارند و به سختی تغییر می کنند.

فرماندار سابق کردکوی، می گوید: آن چه که در دولت یازدهم بیشتر نمود داشت، بیشتر نگاه وی بر این موضوع بود که بتواند مشکلات مرتبط برتحریم و روابط با کشور های دیگر را التیام ببخشد و شرایط بهتری بر کشور حاکم شود. البته بحث فرهنگ هم، کمتر از هیچ یک از این ها نیست. مقام معظم رهبری هم تعبیری دارند که می فرمایند فرهنگ مثل هواست و بدون شک چه بخواهیم و چه نخواهیم، از این فضا استفاده می کنیم. اگر این فضا سالم باشد، نفس راحت و سالمی می کشیم و اگر آلوده باشد آلودگی های بعدی را به دنبال دارد.

 

وزارت ارشاد اسلامی

رمضانعلی الیاسی با اعتقاد به این که یک سری اختلافات و مغایرت هایی هم در سیاست های دولت های مختلف هم وجود داشته است، می گوید: در حوزه هایی مثل موسیقی، تاتر، کتاب و نشر، سیاست گذاری به دست دولتمردان است و شاید تغیرات جزئی بر آن ها وارد شود اما تغییرات کلان را نمی توانیم شاهد باشیم.

اعتقاد من بر این است که دولت تلاش کرد که بتواند فضای فرهنگی جامعه رامتناسب با آن آرمان هایی که خودشان تصویر کرده بود و در بحث های انتخاباتی هم گفته بودند،  به اصطلاح خودشان، فضای فرهنگی را بازتر کنند که البته انتقاداتی را هم در بر داشت.

وی درباره انتقادهای وارد شده به عملکرد وزارت ارشاد اسلامی می گوید: نگاه ها متفاوت است. بخشی از جامعه، این رفتار باز را در حوزه فرهنگ نمی پذیرند و عده ای هم تمایل دارند به همین شکلی که الان هست عمل شود. من معتقد هستم ما یک حد و مرز های تعریف شده، در شرع و قانون داریم. هیچ کدام از مسئولین نظام، خواهان گذر از این مرز های قانونی و شرعی نیستند. اگر جایی هم این مشکل بر اثر عدم نظارت یا مسائل دیگر پیش می آید، آن چه برای ما ملاک است، نگاه دین و مراجع دینی است.

الیاسی ادامه می دهد: ما حساسیت مراجع دینی را هم در زمینه تک خوانی زنان و مسائلی از این قبیل دیدیم و شاهد بودیم. قطعا اگر بخواهند به مباحث دینی و اعتقادی توجه داشته باشند، که دارند، قطعا اصلاحاتی در شیوه های خود خواهند داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار