به یاد عملیات بیت المقدس4؛

روزگار غریبی بود، روزهایی که غرب تاب انقلاب اسلامی را نیاورد و خواست آن را در نطفه خفه کنند. اما مردم غیور ایرانی که تازه طعم آزادی را چشیده و سرنوشتشان را به دست خود رقم زده بودند، ترس از همه ی نداری های نظامی را کنار زده و برای دفاع جانانه از میهنشان، ایمان و اراده استوار کردند.

تصاویر کمتر دیده شده از رزمندگان علی آبادکتول

به گزارش گلستان 24، شرح کوتاه از عملیات بیت المقدس 4: به رغم اقداماتی همچون پرتاب منور و گلوله باران منطقه توسط دشمن، که بیانگر هوشیاری او بود، پس از رخنه نیروهای غواص و انتقال نیروهای تکاور به ساحل دشمن، عملیات در ساعت 1 بامداد پنجم فروردین 1367 با رمز مبارک "یا اباعبدالله‌علیه السلام" آغاز شد.

پیچیدگی زمین و وجود کمین‌های متعدد در شیارها و ارتفاعات، پیشروی نیروها را کند می‌ کرد. حدود ساعت 4 با شدت گرفتن درگیری، سرعت پیشروی یگان ها نیز افزایش یافت. در حالی که از جبهه خودی خبر می‌ رسید نیروها در حال تصرف ارتفاعات شاخ شمیران و نیز پاکسازی دشت تولبی هستند، اخبار شنود از آشفتگی دشمن حکایت داشت؛ به نحوی که شنیده می‌شد نیروهای عراقی به طور مکرر اعلام می‌کنند که در محاصره نیروهای ایرانی قرار گرفته‌اند.

در حالی که نیروهای خودی برای انجام مرحله دوم عملیات آماده می‌شدند، در ساعت 00:30 بامداد ششم فروردین 1367 عراق پس از گلوله‌ باران شیمیایی عقبه یگان‌های خودی در ارتفاعات تمورژنان، از سه محور به سمت شاخ شمیران پاتک کرد و با اجرای آتش سنگین و دقیق روی جاده چم سراژین، آن را کاملاً مسدود نمود و امکان کمک رسانی به نیروهای در خط را به صفر رساند. تا نزدیک صبح تعدادی از مواضع خودی در پایین شاخ شمیران در اختیار دشمن قرار گرفت که با حمله قوای خودی، این مواضع مجدداً به تصرف درآمد.

به این ترتیب، در حالی که ادامه عملیات در شب دوم میسر نشده بود، فرماندهی عملیات با در نظر گرفتن کمبود نیرو و اوضاع ناشی از بمباران‌های شیمیایی دشمن، فرمان پدافند مناسب و قوی از شاخ شمیران را صادر کرد.

این عملیات نتایجی شامل تصرف کامل ارتفاعات شاخ شمیران و شاخ سورمر، تصرف قسمتی از دشت تولبی و ارتفاعات برددکان، شهادت و زخمی شدن حدود 5000 تن و به اسارت درآمدن 498 تن از نیروهای دشمن، انهدام بیش از 15 تانک و نفربر و 50 خودرو، اغتنام 11 تانک، 54 خمپاره، یک دستگاه مهندسی، 5 قبضه سلاح پدافند هوایی، 14 تیربار، یک دستگاه خودرو حامل تفنگ 106 و دو قبضه آرپی‌جی-یازده را به همراه داشت.

تصاویری از رزمندگان علی آبادکتول در روزهای چنگ

مجموعه تصاویر ذیل را که یادآور دلاورمردی های رزمندگان 8 سال دفاع مقدس است را رمضان سوخته سرایی یکی از یادگاران جنگ تحمیلی در اختیار این پایگاه خبری تحلیلی قرار داده است تا به یاد روزهای خون و آتش تقدیم نگاه ارزشمند مخاطبین کنیم.

انتهای پیام/زرین نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار