موسیقی ضد فرهنگ ایرانی؛

بر اساس آنچه سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد تصریح کرده بود که "ما موسیقی رپ نداشتیم و نخواهیم داشت و موسیقی رپ ترویج ناهنجاری و بی‌بندوباری است؛ ولی چرا در نهایت به این نوع موسیقی مجوز داده شد؟!

مجوز برای موسیقی رپ/ اختلاف فاحش از قول تا عمل ارشادی ها!

به گزارش گلستان 24، طبق گزارش خبرگزاری ها، امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید، اولین مجوز برای موسیقی رپ را صادر کرده است.

 

بر اساس این گزارش، آلبوم موسیقی کاوه عابدین پس از 10 سال انتظار سرانجام از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفت.

 

این هنرمند به خبرگزاری ایسنا گفته است: این آلبوم محصول سال 84 است که آن زمان در مرحله‌ی شعر و موسیقی مجوز گرفت؛ اما در مرحله‌ی آخر از انتشار آن جلوگیری شد.

 

عابدین ادامه داد: من در 10 سال گذشته، تلاش‌های زیادی برای انتشار آلبومم کرده‌ام؛ آن زمان با وزیر ارشاد «صفارهرندی» دیدار کردم و او نامه‌ای را نوشت و دستور پیگیری برای انتشار آلبومم را صادر کرد، اما این اتفاق نیفتاد. من هیچ‌وقت درپی آن نبودم که این آلبوم را زیرزمینی منتشر کنم؛ اصلا آن زمان در این فکرها نبودیم.

 

او درباره‌ی سبک این آلبوم نیز توضیح داد: سبک این آلبوم «رپ» است؛ اما با رپ‌هایی که تا کنون شنیده‌ایم، خیلی تفاوت دارد. معمولا در این‌گونه موسیقی‌ها هیچ‌وقت اثری از هارمونی غنی وجود ندارد؛ اما این آلبوم نمونه‌ی جدیدی را اجرا خواهد کرد. البته آن زمان که ما این کار را انجام می‌دادیم، نمونه‌ی زیرزمینی برای این نوع موسیقی وجود نداشت.

 

وی افزود: اشعار این کار را روزبه بمانی سروده است که بخشی از آن، رپ و بخشی دیگر پاپ خوانده می‌شود.

 

او با بیان این‌که چندی پیش، این کار مجوز انتشار گرفت و هیچ ممیزی نیز به آن نخورد، بیان کرد: نام این آلبوم «فراموشی» است که در چند روز آینده رونمایی و به بازار عرضه خواهد شد.

 

او در پایان سخنانش از مهدی فهیمی‌، سیروس گرامی‌، ماکان اشکواری، امیر صارمی و پویا احصایی به‌عنوان هنرمندانی یاد کرد که او را در این اثر همراهی کرده‌اند.

 

 

اختلاف فاحش از قول تا عمل ارشادی ها!

صدور مجوز به آلبوم موسیقی رپ از سوی وزارت ارشاد دولت روحانی در حالی صورت می گیرد که سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد پیشتر تصریح کرده بود: ما موسیقی رپ نداشتیم و نخواهیم داشت تابه‌حال هم مجوزی برای برگزاری آنچه نماد موسیقی غرب و مخالف فرهنگ ایران اسلامی خوانده می‌شود، صادر نشده است و بعید است که تحت این عنوان مجوزی صادر شده باشد. البته بخش موسیقی پاپ جدا است و ما این نوع موسیقی را با توجه به فرهنگ خود بومی‌سازی کرده‌ایم و کنسرت‌های آن نیز اجرا می‌شود اما موسیقی رپ ترویج ناهنجاری و بی‌بندوباری است.

 

 ولی چرا در نهایت به این نوع موسیقی مجوز داده شد؟!

 

فارغ از گفته های سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی در نکوهش و رد موسیقی رپ، بسیاری از کارشناسان در خصوص ناهنجاری های این نوع موسیقی اظهارات دقیق و عالمانه ای را داشته اند. حتی خود دانشمندان غربی هم به این امر اعتراف کردند برای نمونه  نظر شما را به دیدگاه 3تن از  متفکران غربی جلب می کنیم:

 «ناپلئون هیل» (نویسندة آمریکایی): «ده چیز است که باعث هیجان و تحریک مغز می شود این وسائل ده گانه که مغز انسان را به هیجان و فعّالیّت وادار نموده و نوسانات آن را به اعلا درجه می رساند عبارتند از:

1ـ اشتیاق وعلاقة جنسی 2ـ ... 3 ـ ... 4ـ موسیقی 5 ـ ...»(1)


پروفسور«ولف آدلر»( استاد دانشگاه کلمبیا) : « بهترین و دلکش ترین نواهای موسیقی، شوم ترین آثار را روی سلسله اعصاب می گذارد....موسیقی علاوه براین که سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقّت خارج از حدّ طبیعی آن سخت خسته می کند، عمل ارتعاش صوتی که در موسیقی انجام می شود تولید عرقی خارج از حدّ طبیعی در پوست ایجاد می نماید که بسیار زیان بخش است و ممکن است مبدأ امراض دیگری قرارگیرد»(2)

 

«هگل» (فیلسوف شهیر فرانسوی) می گوید: «ادبیات عالی ترین هنرها، و موسیقی پست ترین هنرهاست زیرا اولی بیش از همه با فکر و معنا سر وکار دارد و موسیقی با حقیقت و معنا سر وکار ندارد».(3)

 

 

 

پی نوشت ها:

1. هیل،ناپلئون، راه توانگری ،ترجمة علی تعاونی،ص86.
2.مجله دیمانش ایلوستر ،چاپ پاریس ،شماره 630.
3.هگل،مبانی فلسفه، ص 407.

ارسال نظر

آخرین اخبار