اصرار ارشاد برای اکران یک فیلم پر حاشیه

«خانه دختر» با محتوای سؤال برانگیز و تابوشکن خود اما حالا یک حامی قدرتمند دیگر هم دارد؛ در اتفاقی عجیب شماری از نمایندگان مجلس هم پشت این فیلم در آمده‌اند؛ اثری که مضمون آن تجاوز در داخل حریم یک خانواده است.

برخی نمایندگان مجلس به همراه ارشاد به دنبال اکران عمومی فیلم مسئله‌دار هستند

به گزارش گلستان 24، ظاهراً وزارت ارشاد گیر کار اکران «‌خانه دختر» را در یکی دو سکانسی می‌داند که باید اصلاح شوند اما شکی نیست که با این اصلاحات هم صورت مسئله درباره داستان سؤال برانگیز این فیلم پاک نخواهد شد. شاید همین موضوع باعث شده است که زمزمه‌هایی مبنی بر ممنوعیت نمایش «خانه دختر» در سینماهای حوزه هنری به گوش برسد.


آنطور که پیدا است قرار نیست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایتش را از فیلم جنجال‌برانگیز «خانه دختر» ‌ قطع کند؛ به گفته سخنگوی این وزارتخانه مشکلات این فیلم که رفع شوند شرایط اکران برای آن مهیا می‌شود اما در عین حال زمزمه‌هایی مبنی بر تحریم این فیلم از سوی حوزه هنری و در نتیجه ممنوعیت نمایش این فیلم در سینماهای منسوب به این نهاد دولتی شنیده می‌شود.

 

«خانه دختر» با محتوای سؤال برانگیز و تابوشکن خود اما حالا یک حامی قدرتمند دیگر هم دارد؛ در اتفاقی عجیب شماری از نمایندگان مجلس هم پشت این فیلم در آمده‌اند؛ اثری که مضمون آن تجاوز در داخل حریم یک خانواده است.

 

«خانه دختر»‌ شهرام شاه‌حسینی، فیلمی که محتوایش بسیاری را متعجب و برخی را به جسور خواندن کارگردان آن و برخی دیگر را به گستاخ خواندن او وا می‌دارد، هنوز در پیچ و خم اکران شدن یا نشدن است اما حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته با اظهاراتش بر تداوم حمایت این وزارتخانه از این فیلم جنجالی مهر تأیید زد: «‌به‌نظر می‌آید اشکالاتی که متوجه این فیلم بوده در حال برطرف شدن است؛ ولی هنوز تصمیمی برای اکران این فیلم در آینده نزدیک گرفته نشده است. امیدوارم با رفع اشکالات محتوایی این فیلم با همکاری کارگردان و تهیه‌کننده، مشکل اکران این فیلم هرچه سریع‌تر حل شود. به‌دلیل بعضی اشکالات و مسائلی که وجود داشت، زمان اکران «خانه دختر» نهایی نشده است و در حال بازبینی و بررسی برای رفع اشکالات آن هستیم. اگر این اشکالات رفع شود این فیلم در نوبت اکران قرار خواهد گرفت.»
 

ظاهراً وزارت ارشاد گیر کار اکران «‌خانه دختر» را در یکی دو سکانسی می‌داند که باید اصلاح شوند اما شکی نیست که با این اصلاحات هم صورت مسئله درباره داستان سؤال برانگیز این فیلم پاک نخواهد شد. شاید همین موضوع باعث شده است که زمزمه‌هایی مبنی بر ممنوعیت نمایش «خانه دختر» در سینماهای حوزه هنری به گوش برسد؛ حوزه هنری که پیشتر نیز در مقابل فیلم‌هایی چون «‌گشت ارشاد»‌، «زندگی خصوصی»‌، «من مادر هستم» و «بی‌خود و بی‌جهت» اقدام به پایین کشیدن فیلم از روی پرده سینماهای خود یا جلوگیری از نمایش آنها در سالن‌هایش کرده بود، هر بار برای این اقدام حامیان پر و پا قرص خود را داشته است اما حالا به نظر می‌رسد که قضیه کمی متفاوت باشد. حالا حتی مدیر جشنواره فیلم فجر هم که باید در این قبیل مسائل بی‌طرف باشد هم در جایی گفته اتفاقاتی که بعد از نمایش در جشنواره فیلم فجر برای «خانه دختر» افتاده به نفع این فیلم شده است.
 

به گزارش جوان آنلاین، به غیر از او سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و احمدرضا دستغیب، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای صدور مجوز اکران در صدر نمایندگانی هستند که مخالف تصمیم حوزه هنری‌اند و قرار است کمیته‌ای متشکل از مسئولان وزارت ارشاد، سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی، نهادهای دخیل و همچنین نماینده‌ای از کمیسیون فرهنگی را تشکیل دهند تا در راستای آن، اختلافات این دو نهاد برطرف شود. احتمالاً در این کمیته مستقل، آیین‌نامه‌ای در خصوص نحوه اکران فیلم‌ها نیز تدوین خواهد شد.
 

یک سر اختلاف یعنی وزارت ارشاد در دولت گذشته نیز اختلافاتی با حوزه هنری داشته است. موضع وزارت ارشاد دولت کنونی در قبال حوزه همچنان همان است که بود. به گفته نوش‌آبادی مجوزی که ارشاد به فیلم‌ها می‌دهد باید مورد تأیید و تصویب سایر دستگاه‌ها هم قرار گیرد. ظاهراً مسئله حوزه هنری از چند جهت مختلف در حال بررسی و رسیدگی است؛ چند روز پیش نیز طی جلسه‌ای که میان شورای عالی تهیه‌کنندگان و رئیس سازمان سینمایی برگزار شد، دو طرف بر سر تشکیل «کمیته بحران سینمای ایران» به اتفاق نظر رسیدند؛ احتمالاً یکی از مسئولیت‌های این کمیته رسیدگی به نهادهایی چون حوزه هنری در ممنوع کردن پخش بعضی فیلم‌ها در سالن‌های نمایشی‌شان است. با وجود این چالش‌ها و همانطور که سخنگوی ارشاد هم گفته بعید است که «خانه دختر» حالا حالاها روی اکران را به خود ببیند؛ حداقل این فیلم از گزینه‌های اکران دوم نوروز نیست؛ چراکه در جلسه روز گذشته شورای صنفی نمایش برخلاف فیلم‌هایی چون «متل قو» و «من دیه‌گو مارادونا هستم»‌، قرارداد اکران «خانه دختر»‌ ارائه نشده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار