مدرس حوزه؛

حجت الاسلام پیکرستان:امام صادق (ع) الگو و مبنای علمی خیلی از دانشمندان بوده اند.

امام صادق (ع) علاوه بر دروس فقه ریاضیات وشیمی نیز تدریس می کرده/امام صادق (ع)حدود4هزار شاگرد داشته است

به گزارش گلستان24؛حجت الاسلام شیخ مهدی پیکرستان،مدرس حوزه و کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با شهادت امام صادق(ع) اظهار کرد:امام صادق(ع) رییس مذهب شیعه یعنی راس این مذهب بوده است.

وی بااشاره به این که آن حضرت از نظر علمی بسیار دانشمند بوده است،تصریح کرد:مالک بن انس امام مشهور اهل سنت می گویدکه: «بهتر از جعفر بن محمد، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نکرده است.» از ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است که گفت: «ما رأیت افقه من جعفر بن محمد» یعنی: «از جعفر بن محمد، فقیه تر ندیدم.» 

حجت الاسلام پیکرستان،افزود:بیشترین حجم روایات، احادیثی است که از امام صادق (ع) نقل شده است، در رابطه با اهمیت معارف به میزانی است که شیعه به ایشان منسوب شده است؛کمتر مسئله دینی (اْعم از اعتقادی، اخلاقی و فقهی) بدون رجوع به قول امام صادق (ع) قابل حل است.

وی با بیان اینکه در مکتب امام صادق (ع) تعلیم یک وظیفه بود،خاطرنشان کرد: در آنجا تدریس رایگان بوده، ازنظر سن ورنگ پوست محدودیتی وجود نداشته، تحت نفوذ هیئت حاکمه نبوده، و از علم فقه،قرآن،حدیث، تا فیزیک شیمی و ریاضیات تدریس می شده است.

این مدرس حوزه ودانشگاه،اذعان کرد:طبقبرخی از روایات شاگردان  آن حضرت حدود 4000 هزار نفر بوده اند، که هشام بن حکم، مفضل بن عمر کوفی جعفی، محمد بن مسلم ثقفی،ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مؤمن طاق، جابر بن حیان،ازجمله این شاگردان بوده اند.

وی با بیان اینکه امام صادق (ع) شاگردان خود را مورد تکریم قرار می داده و به آنها محبت می کرده است،خاطرنشان کرد:یکی از شاگردان امام نقل می کند که از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود من از دست مردم مدینه و تنهایی خودم به خدا شکایت می کنم تا اینکه شما بر ما وارد شوید و شما را ببینم و از دیدنتان شادمان شوم. 

حجت الاسلام پیکرستان با اشاره به بهره گیری امام صادق (ع) از افراد توانا،یادآور شد:امام صادق علیه السلام با ارزیابی قابلیتها و توانمندیهای شاگردان خود، برخی از آنها را برای پاره ای از مسائل و پیشآمدها و پاسخ به سؤالات و گفتگوهای علمی پرورش داده بود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار