تحلیل یک فیلم؛

ساخت فیلم جوکر "joker" در سال 2019 یک اتفاق هیجان انگیز و قابل تامل در سینمای هالیوودی آمریکا می باشد.

نگاهی تازه به فیلم جوکر /از پوچ گرایی تا خشونت

به گزارش گلستان24؛فیلم جوکر با کارگردانی تاد فیلیپس و بازیگری فینیکس در نقش آرتور فلک( جوکر) و رابرت دینرو در نقش موری فونکلین خوش ساخت و از فیلمبرداری و صداگذاری حرفه ای فیلم نباید به راحتی گذشت.

فیلم جوکر توانست تاثیرگذار و جریان ساز باشد و منتقدین زیادی را با خود همراه کند،بسیاری از مردم با تماشای فیلم، نظرات و مباحث خود را در سطح جامعه و فضای مجازی بیان داشتند و تا حدودی زیادی فیلم مورد تحسین قرار گرفت.

نباید از تکنیک های فوق العاده زیبای کارگردان و بازیگری فیلم گذشت و انتخاب خوب بازیگران و فیلنامه قوی هر صحنه و دیالوگ را تاثیرگذار و متفاوت به تصویر کشده است که بهترین نمونه خنده های جوکر است که مخاطب در شرایطی قرار میگیرد که نمیداند گریه کند یا بخندد یا حس دلسوزی و نفرت را بروز دهد.

آرتور فلک (جوکر) با بازی فوق العاده واکین فینیکس مخاطب را با خود همراه می کند تماشاگر با همراهی به نقاط سیاهی که در جامعه وارد است با همدردی همراه میشود و می بینیم آرتور با روابط اجتماعی خوب و محبت به خانواده سعی دارد جامعه و مردم را با هنر خود شاد و خندان کند اما برخورد های مردم شهر و حتی نزدیکان و همکاران، حتی قطع کردن مشاوره و دارو های لازم جهت رفع مشکلاتی روانی، چه نقش مخربی در نابود سازی شخصیت آرتور ایفا کرد.

آرتور زندگی خود را وفق مادرش کرده بود و توسط مادر، هپی (شاد) صدا زده می شود در گفتگوی آخر با مادر خود بیان می کند هیچگاه در زندگی شاد نبود،با بیان حقایق از زندگی و تجربات تخل زندگی ، جوکر آنقدر از پدر و مادرش متنفر می شود که مادر خود را دستان خود به قتل می رساند.

جوکر رهایی از انسان های بد را چاره ای جز دو راهی خودکشی و انتقام خشن نمیبیند و بارها این دو راهی در فیلم نشان داده شده و صحنه های تبلیغ خودشکی توسط معشوقه جوکر و خودش به تصویر کشده شده است .

جوکر در ادامه خشونت خشن خود علاوه بر کشتن همکار ، پدر و مادری را مقابل فرزند به قتل می رساند تا فرزند تصمیم میگیرد تبدیل به مبارزه علیه سیاهی و بتمن آمریکایی ها شود تا علاوه به نگاه کوتاهی به شوالیه تاریکی ، هوشمندی کارگردان را جهت نشان دادن وجدان خشمگین اجتماع و فعل و انفعالات موجود نشان دهد.

از دلایل اصلی جذب مخاطب توسط فیلم جوکر می توان به همراهی مردمی اشاره کرد که از مدیریت جهانی لیبرالی و دموکراسی غرب و در کشورهای منطقه که توسط دولتهای سکولار و با اقتصاد غربی اداره میشود مانند لبنان عراق و حتی ایران اشاره کرد که چگونه مردم به روشهای مختلف اعتراض خود را به ناعدالتی اجتماعی و معیشتی موجود در نظام دموکراسی جهان فریاد می زنند و سعی دارند خود را به روشهایی از فضای سراسر آلوده و خشن دور کنند.

جدای از نقد فراوان ایدئولوژی و فلسفی، شاید بتوانیم به نهیسم و پوچ گرایی فیلم اشاره کنیم که راه حل نهائی را خودکشی یا گرایش به خشونت کامل اشاره کرد و خشونت چون در بطن مردم مخاطب همراه فیلم قرار میگیرد تاثیرگذار می شود و با خشونت های فیلم های تخیلی و ترسناک که مخاطب درک درونی و جریان سازی از فیلم های خشن نخواهد داشت کاملا جداست، که میتوان به صحنه به قتل ساندن مجری (رابرت دینرو) توسط مهمان برنامه (جوکر) در یک برنامه تلویزیونی زنده و اغتشاشات شهری که پلیس همه را تقصیر جوکر می داند و مردمی که با ماسک جوکر به خیابان ها آمده و شهر برا به اشوب کشانده اند.

شاید همین نگرانی باعث استرس پلیس و ارتش آمریکا شده بود و پلیس آمادگی خود را جهت مقابله با خشونت بعد از دیدن فیلم توسط تماشاگران اعلام کرده بود و تجربه تیر اندازی در فیلم شوالبه تاریکی بر میخیزد در سینما آمریکا به باعث کشته شدن تعدادی از تماشاگران شده بود مزید بر علت بود.

در آخر اینکه پوچ گرایی و نهیسم در حالی در جامعه طرفدار غرب در حال گسترش است که غرب تاکنون نظام منجی مردم را دموکراسی و مدیریت لیبرال اعلام و پشتیبانی میکرد حالا با به بن بست رسیدن تمام تئوری های غربی، لازم است علاوه بر خودکفائی با منطق و مستندات کارشناسی تفکر مهدویت را تنها راه نجات جامعه بشری اعلام و تبلیغ نمائیم .

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار