بررسی پدیده نو ظهور موسیقی های خیابانی در تهران

اگر گذری از خیابان های پر رفت وآمد تهران داشته باشید و یا به پل های عابر پیاده سری بزنید قطعا شاهد گروه هایی خواهید بود که ساز به دست در حال نواختن و خواندن هستند.

موسیقی زیرزمینی با حمایت وزارت ارشاد به روی زمین می آید!+عکس

به گزارش گلستان 24، اگر گذری از خیابان های پر رفت وآمد تهران داشته باشید و یا به پل های عابر پیاده سری بزنید قطعا شاهد گروه هایی خواهید بود که ساز به دست در حال نواختن و خواندن هستند.این پروه ها که غالبا از دختران و پسران جوان تشکیل شده اند به سبک موسیقی امریکایی کنار خیابان می نشینند و بدون توجه به عرف جامعه و حتی آبروی خود و خانواده هایشان می زنند و می خوانند.

برای بررسی این پدیده سراغ مردم و کارشناسان رفتیم و سعی کردیم با چند تن از آنها گفت وگو کنیم.

هنجار شکنی آشکار

علی اسلامی یکی از عابرانی است که در کنار خیابان هفت تیر به تماشای این پدیده ایستاده است.وی در پاسخ به این سوال گه آیا با این سبک اجرای موسیقی موافق است یا مخالف می گوید: قطعا این پدیده یک هنجار شکنی آگاهانه است و این جوانان با علم به اینکه دوره گرد خطاب می شوند دست به این عمل می زنند.

موسیقی های خیابانی

اسلامی اضافه می کند: از این موارد در ماه های گذشته بسیار دیده ام و برایم جالب است که نیروی انتظامی برخوردی با آنها نمی کند.از آنجایی که تجربه نشان داده این پدیده ها قدم اول یک تغییر بزرگ است احتمال اینکه سازماندهی شده باشدهم وجود دارد.

ایرادی ندارد

مریم حسینی یکی دیگر از عابرانی است که این بار در ضلع شمالی سینما آزادی به تماشای یکی از این گروه ها ایستاده است. وی در این باره می گوید: از نظر من ایرادی ندارد. زمانی که دولت نمی تواند برای جوانان شغل ایجاد کند طبیعی است که انها برای امرار معاش دست به چنین کاری بزنند.

حسینی می افزاید: همین که انها کار خلافی انجام نمی دهند و به سمت مواد مخدر نمی روند جای شکر دارد.وی در پاسخ به این سوال که آیا این پدیده هنجار شکنی است یا خیر توضیح می دهد: قطعا نوعی هنجار شکنی است و شاید بتوان آن را نوعی اعتراض هم برشمرد اما تا زمانی که دولت جایگزینی برای فعالیت آنها نداشته باشد نمی توان از آنها خورده گرفت.

موسیقی های خیابانی

خجالت نمی کشم

سینا یکی از همین خواننده ها و البته نوازنده است. وی در گفت وگو با تهران پرس می گوید:از کودکی به ساز علاقه داشته ام و با موسیقی عجین شده ام.در دانشکاه هم همین رشته را دنبال کردم و مدرک تحصیلی ام در همین مورد است. اما بعد از اتمام تحصیلات و دوره سربازی هرچه برای یافتن یک شغل تلاش کردم تنها برای کارهای کارمندی بازار کار وجود داشت و طبیعتا من دوست داشتم در رشته مورد علاقه ام کار کنم.بنابر این مدتی بیکار بودم.

وی ادامه می دهد: برای ارائه آلبوم موسیقی هم تلاش و مقدار زیادی هم هزینه کردم اما نتوانستم موفق شوم.نهایتا به اصرار یکی از دوستانم به این شغل روی آوردم.

موسیقی های خیابانی

سینا می گوید:اوایل برایم سخت بود و به همین خاطر کلاه آفتاب گیر سرم می گذاشتم و سرم را پایین می انداختم تا کسی صورتم را نبیند اما کم کمک قبح این کار برایم ریخت و حالا هم ساز می زنم و هم می خوانم.وی درباره درآمدش از این شغل می گوید: تقریبا شبی 70 هزار تومان درآمد داریم و راضی هستیم.سینا صریحا می گوید از انجام این کار خجالت نمی کشد و از بیکاری بهتر است.

وی درپاسخ به این سوال که آیا این کار عملی هنجار شکنانه است یا خیر می گوید: هنجار شکنی درصورتی است که ما عملی را خلاف عرف جامعه انجام دهیم. از نظر من این کار خلاف عرف نیست و بسیاری از مردم هم مارا تشویق می کنند.

سینا درباره مشکلات این کار و برخورد احتمالی نیروی انتظامی هم توضیح می دهد: اوایل چند بار ماموران نیروی انتظامی سازهایمان را گرفتند و تعهد دادیم اما به مرور زمان برخورد آنها هم کم رنگ شد.

راک در خیابان های تهران

یکی از نوازندگان موسیقی راک در این گروه ها می‌گوید: «به هر حال موسیقی راک کمتر در ایران شناخته شده است. برای ضبط آلبوم هزار جور گرفتاری وجود دارد؛ از شورای شعر گرفته تا شورای موسیقی و درگیری برای پیدا کردن استودیوی مناسب، هزینه‌های ضبط و انتشار و پخش و تازه بعد از همه این‌ها، کار ما هنوز به نسبت تولیدات خوب موسیقی راک در سطح جهانی، یک نوعی مشق است و معلوم نیست که فروشی داشته باشد یا نه. کلاً این‌طور نیست که بشود راحت یا حتی سخت با موزیسین بودن پول درآورد. ما هم بی‌خیال کارهای دیگر شدیم و فکر کردیم در خیابان ساز زدن، حداقل از تنهایی ساز زدن بهتر است.»

موسیقی های خیابانی

ذکر این نکته ضروری است که این سبک موسیقی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز نفوذ کرده و در برنامه هایی نظیر خندوانه شاهد حضور گروه هایی شبیه گروههای موسیقی خیابانی هستیم.

ارشاد و موسیقی خیابانی

 وزارت ارشاد و دفتر موسیقی این وزارتخانه عملا حمایت خود را از موسیقی خیابانی اعلام کرده اند!

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد به مناسبت برگزاری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفته بود : بخش دیگری که امروز از صحنه جدی موسیقی ایران اندکی دور است اما جزئی از واقعیت‌های موسیقی ایران به شمار می‌آید؛ موسیقی خیابانی‌ است. لازم است تا جشنواره فجر امکان اجرای بخشی با عنوان «موسیقی خیابانی» را مهیا کند و در جایگاههایی ویژه در سطح شهرها امکان استفاده عموم از موسیقی خیابانی فراهم آید.

عملا وزارت ارشاد موافق گدایی و طلبیدن پول توسط هنرمندان از مردم است!

آسیب اجتماعی-هنری

برای بررسی بیشتر این موضوع با دکتر ابهری جامعه شناس هم صحبت شدیم تا دقیق تر به این مقوله ورود کنیم. ابهری می گوید: موسیقی خیابانی از دو منظر آسیب شناسی می شود.اول آسیب هنری آن است که به جامعه القا می کند که عاقبت پیگیری هنر گدایی در کنار خیابان است و جایگاه عالی هنر را تنزل می بخشد.

وی توضیح می دهد: این درحالی است که باید برای مردم توضیح داده شود که هنر مقوله ای است که نباید برای درآمدزایی به آن ورود کرد.خاستگاه هنر از وجود انسان برخواسته و قرار است به وجود آدم تعالی ببخشد.

در آسیب دوم هم بحث اجتماعی مطرح است.دیدن جوانان در کنار خیابان و تکدی گری نوین آنها نوعی ساختارشکنی است و درکنار آن گسترش موسیقی غیر فاخر را هم دربر می گیرد.

دکتر ابهری در پایان می افزاید: متاسفانه برخورد نکردن نیروی انتظامی و کمک مردم به این دست به احترام هنر باعث شده هر روز بر تعداد این جوانان در شهرهای پر جمعیت افزوده شود.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار