دیرمسئول فصل نامه استرآباد از انتشار نخستین شماره این نشریه با رویکرد فرهنگی و تاریخی در استان گلستان خبرداد.

نخستین شماره فصل نامه فرهنگی تاریخی «استرآباد» منتشر می شود

به گزارش گلستان 24، علی بایزیدی مدیرمسئول فصل نامه استرآباد که از فعالان فرهنگی و پژوهشگر برتر حوزه تاریخ استان گلستان است، با اعلام خبر انتشار این فصل نامه، به خبرنگار مهر، گفت: مهمترین هدف من از ایجاد این نشریه تشکیل یک حلقه اتصال بین اهالی فرهنگ در استان است تا این افراد در این نشریه تحت عنوان یک رسانه حرف های خود را بیان کنند.

وی گفت: با توجه به آنکه در استان های دیگر کشور اعم از استان های همجواری چون گیلان و مازندران همواره از سال ها قبل نشریاتی در زمینه فرهنگ این نواحی به چاپ می رسید وجود چنین نشریه ای در استان گلستان نیز لازم بود.

وی افزود: بیشتر نشریاتی که در استان گلستان به چاپ می رسند، به جز «گلشن مهر» که تقریبا روزنامه شده است هفته نامه هستند که اکثر آن ها رویکردی سیاسی و اجتماعی دارند و فرهنگ در لا به لای این مسائل به صورت پراکنده جای داده شده است.

بایزیدی بیان کرد: در استان گلستان در سال های پس از انقلاب گاهی به فراخور موقعیت ها نشریه هایی منتشر می شدند که معمولا پس از مدتی به دلایل مختلف چاپ آن ها متوقف می شد. هم اکنون نیز در استان نشریه مختومقلی فراغی با رویکرد فرهنگی در حوزه ترکمن به چاپ می رسد.

وی ادامه داد: من از سال ۸۷ وبلاگی تحت عنوان «اِستارباد» در حوزه مسائل فرهنگی، تاریخی و ادبی داشتم، نوشتن در این وبلاگ و فعالیت در آن زمینه ای شد برای شکل گیری مجله استرآباد که قرار است به صورت فصلی چاپ شود.

این فعال فرهنگی گلستان اضافه کرد: ۱۰ فروردین ۹۴ نشستی با اهالی فرهنگ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار کردیم و در این جلسه به معرفی نشریه استرآباد پرداختیم. مشارکت همه فرهنگیان در سطح استان در این نشریه به کار گرفته شد و امیدواریم این نشریه بتواند در حوزه فرهنگ و تاریخ استان گلستان آن طور که باید و شاید ظاهر شود.

وی با بیان این که فرهنگ به طور کلی به چند دسته تقسیم می شود، در خصوص موضوعات این نشریه عنوان کرد: در این نشریه به بعد هنر شامل بررسی سینما و تئاتر و مسائلی از این دست استان، بعد ادبیات که شامل شعر و داستان کوتاه و... است و بعد تاریخی که مسائل تاریخی منطقه را در بر می گیرد، می پردازیم.

بایزیدی گفت: در نشریه استرآباد بخشی داریم با عنوان پرونده که در خصوص شخصیت های برجسته استان است که در سطح کشور مطرح هستند و در آن مطالبی در خصوص بیوگرافی، معرفی آثار و یک سری اسناد و مدارک قدیمی از تاریخچه زندگی آن ها به همراه گفتگو با این اشخاص به چاپ خواهد رسید.

وی ادامه داد: موضوع پرونده در شماره نخست این فصل نامه درباره استاد ایرج تنظیفی پدر مجسمه سازی نوین ایران است. بخش پرونده علاوه بر مسائل تاریخی و شخصیت ها به مسائل خاص دیگری هم می پردازد که در شماره دوم این فصل نامه که در تیرماه منتشر خواهد شد. با توجه به آن که در شهریور ماه روز گرگان را در پیش خواهیم داشت موضوعی با عنوان روز گرگان را مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: بخش دیگر استرآباد به سفرهای استانی می پردازد و کمی فراتر از استان هم کار کردیم تا در آینده دامنه انتشار نشریه را گسترش دهیم. علاوه بر این ها خبرهای فرهنگی هم بخش دیگری از این نشریه خواهد بود.

بایزیدی در خصوص حمایت های انجام شده و مورد نیاز در این زمینه تصریح کرد: این کار کلا به طور شخصی انجام شد و هرکسی به فراخور علاقه و دلبستگی خود در این زمینه فعالیت داشت و هیچ حمایت دولتی و خصوصی نداشتیم و با سرمایه شخصی صورت گرفته است.

وی افزود: قطعا اولین حمایت مورد نیاز این است که اهالی فرهنگ و قلم به دستان در این زمینه مشارکت داشته باشند و بعد از آن نهادهای فرهنگی اعم از خصوصی و عمومی مثل اداره کل فرهنگ و ارشاد و همچنین موسسه فرهنگی میرداماد و موسسه های فرهنگی دیگر گوشه چشمی به این نشریه داشته باشند.

بایزیدی کرد: جدا از حمایت های فرهنگی مسائل مادی نیز در این زمینه مطرح می شود که تامین این مسئله باعث می شود کار با محتوا و کیفیت بهتری ارائه شود.

شایان ذکر است، علی بایزیدی که از سال ۸۵ فعالیت های پژوهشی تاریخی انجام می دهد، تاکنون چهار کتاب منتشر کرده است. یک مجموعه ۵پنج جلدی هم از وی تا اواخر اردیبهشت ماه منتشر خواهد شد که این کتاب به معرفی شخصیت های استان گلستان می پردازد. این فعال فرهنگی از سال گذشته مجوز انتشار فصل نامه ای تحت عنوان فصل نامه استر آباد را از وزارت فرهنگ و ارشاد گرفته است. نخستین شماره این نشریه فرهنگی، هنری، ادبی و تاریخی از روز پنج شنبه ۲۴اردیبهشت منتشر خواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار