نباید توقع داشته باشیم که هر موضوعی به صراحت در قرآن کریم ذکر شده باشد هر چند که آن موضوع در حقیقت وجود داشته باشد.

مانع ظهور امام زمان(ع) چیست؟

به گزارش گلستان 24، نباید توقع داشته باشیم که هر موضوعی به صراحت در قرآن کریم ذکر شده باشد هر چند که آن موضوع در حقیقت وجود داشته باشد ولی گاهی اوقات قرآن کریم به آن موضوع به صورت غیر مستقیم ذکر می کند درباره این موضوع بر آن شدیم که با کارشناس علوم قرآنی سازمان پاسخگویی به سوالات دینی که زیر نظر حوزه علمیه قم می باشد صحبتی داشته باشیم:

درباره حضرت مهدی(ع) به طور مستقیم آیه ای نداریم منتها آیاتی داریم که در تفاسیر گفته شده این آیه مربوط به زمان ظهوره یا مربوط به حکومت حضرت مهدی است و مثلا آیه داریم که اراده خدا بر این است که مستضعفین به حکومت برسند یا حکومت سرانجام به صالحان میرسد و امثال این.

چند نمونه از این آیات را برایتان می گوییم:

سوره هود آیه ۸


وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ؛ اگر عذاب را تا مدت معینى (ظهور امام زمان) بتأخیر بیاندازیم خواهند گفت چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟) بدانید روزى که عذاب مى‏آید از آنها برداشته نمیشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن میکردند خواهند دید.

از امیر المؤمنین روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمود: أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است که سیصد و سیزده نفر می‌باشند.

امام صادق (ع) فرموده اند: این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او میباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنى ۳۱۳ تن میباشند).

سوره ابراهیم آیه ۵


وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ موسى را همراه آیات خود فرستادیم تا قوم خود را از ورطه ظلمانى کفر درآورده بوادى نورانى ایمان رهبرى کند، و آنها را بروزهاى خداوندى متذکر گرداند که در آن آیاتى است براى هر صبرکننده شکرگزارى.

در خصال صدوق از امام باقر روایت نموده که فرمود «ایام اللَّه» سه روز است: روز قیام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قیامت.

سوره انبیاء آیه ۱۰۵


وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ؛ در زبور (حضرت داود پیغمبر) بعد از کتب آسمانى سابق نوشتیم که: زمین را بندگان صالح ما بارث میبرند.
و اینان قائم آل محمد و یاران او میباشند.

همچنین در بین کتب اهل سنت هم کتب تفسیری وجود دارد که آیات مختلف قرآن را به حضرت مهدی (عج) نسبت می دهند مانند تفسیر قرطبی ، تفسیر طبری و تفسیر کشف الاسرار از تفاسیری هستند که بعضی از آیات قران را به حضرت مهدی (عج) نسبت می دهند./فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار