حمایت از افراد پرحاشیه با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

نگاه لیبرال و تلاش برای جذب هنرمندان حاشیه دار به هر شکل و صورت از مواردی است که بسیاری از فرهنگ دوستان را در این باره نگران کرده است. در گذشته نیز حجت الله ایوبی برای حفظ جایگاه خود نزد فیلم سازان روشنفکر به دفاع تمام قد از عباس کیارستمی پرداخت.

تقدیر از هدیه تهرانی همچنان ادامه دارد/ نقش مشایی بر قامت مسئولان فرهنگی دولت
به گزارش گلستان 24، 19 خرداد، حجت‌الله ایوبی مدیر سازمان سینمایی از همکاران خودش در سال‌های اخیر تقدیر کرد. این اتفاق وقتی جالب‌تر به نظر می‌رسد که رییس سازمان سینمایی در چنین گردهمایی، از پایان دوران فرقه و گروه در سینمای ایران می‌گوید! «آقایانی که می نویسید 'ایوبی و حلقه مشاورانش' دوران حلقه و فرقه تمام شده و همه سینمای ایران مشاور ما هستند.»! 
وی ادامه داد: «دوستان در گروه هنر و تجربه، کودک و نوجوان، شورای پروانه ساخت و نمایش و دیگر بخش ها همه در کنار ما مشاوره می دهند و دوران حلقه و فرقه گذشته است.»
اما اتفاقات پیش آمده در این مراسم دقیقا عکس این مطلب را تأیید می کند. در این مراسم که آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت در یک اقدام بی سابقه به بعضی از هنرمنئان مدال درجه ک هنر داده شد حالا چرا و به چه دلیلی این هنرمندان برای این مدال انتخاب شدند خدا داند.
اما در این بین اهدای مئال به یک هنرمند بیشتر از دیگران باعث تعجب شد. هدیه تهرانی بازیگر سوپر استار سینمای ایران نیز توسط سازمان سینمایی مستحق این مدال دانسته شد.
تهرانی البته برای اولین بار نیست که مورد تفقد دولت‌ها قرار میگیرد. قبل تر نیز در دولت گذشته هدیه تهرانی برای برگزاری نمایشگاه خود وام 120 میلیون تومانی را از سازمان میراث فرهنگی دریافت کرده بود. 
این نمایشگاه البته حاشیه دیگری نیز داشت.، بازدید اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، از این نمایشگاه حاشیه دیگری بود که در روزهای بعد با انتشار عکسی از رحیم مشایی در کنار هدیه تهرانی، واکنش هایی را در میان چهره های سیاسی و مذهبی برانگیخت.
از همان دوران بود که ماجرای هدیه تهرانی نشان داد دولت به جای حفظ ارزش ها به سمت و سوی دیگری در حال حرکت است.حالا  دقیقا در روزهای نزدیک به ماجرای ملاقات مشایی با تهرانی، دوباره نام این بازیگر بر سرزبان ها آمد. اینبار تیم سینمایی جنتی بدون توجه به کارت زرد مجلس در اقدامی عجیب به این بازیگر کم فروغ در این سال ها نشان درجه یک هنری دادند تا نشان دهد از خلف خود چیزی کم ندارند.
این البته تنها مورد مشترک بین بازوی فرهنگی دولت و مشایی نیست. در موارد بسیار زیادی مانند اصرار بر تکخوانی زنان و تلاش برای نشان دادن وجه رحمانی با قرائت خاص از دین و ... مواردی است که نشان می دهد چه میزان سایه مشایی بر این بخش از دولت افتاده شده است. 
اما در این مراسم اتفاق عجیب دیگری نیز به وقوع پیوست. یکی از تابلوهایی که یک کارگردان نزدیک به دولت کشیده بود توسط سازمان سینمایی خریداری شد و به عنوان هدیه به دبیر جشنواره فجر فروخته شد. فرزاد حسنی مجری این مراسم با کنایه نسبت به این اتفاق گفت: "بالاخره یکی از تابلوهای آقای [محمدعلی] سجادی هم فروخته شد!" حجت‌الله ایوبی همچنین هنگام اهدای تابلو، به این نکته اشاره کرد که این تابلو با مضمون عبور سیاوش از آتش است و به همین دلیل به دبیر جشنواره تعلق می‌گیرد، که حسنی باز اشاره کرد: «ما که در این تابلو البته نه سیاوشی دیدیم و نه آتشی»! ایوبی البته اشاره‌ای نکرد که این تابلو را با استفاده از بودجه سازمان سینمایی از سجادی خریده، یا یک تصمیم بر اساس بودجه شخصی بوده است.
این در حالیست که نگاه لیبرال و تلاش برای جذب هنرمندان به هر شکل و صورت از مواردی است که بسیاری از فرهنگ دوستان را در این باره نگران کرده است. در گذشته نیز حجت الله ایوبی برای حفظ جایگاه خود نزد فیلم سازان روشنفکر به دفاع تمام قد از عباس کیارستمی پرداخت.
این دفاع برمی گردد به این سخنان کیارستمی در آمریکا: یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم، یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته، فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین ایشان بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد- گوش من رو پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت.
لارم به ذکر است حاتمی کیا نیز در جواب این سخنان توهین آمیز کیارستمی به دفاع مقدس گفته بود: من از همین تریبون از وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران می خواهم که مواضع خود را  صراحتا درباره اظهارات اخیر این کارگردان بیان کنند.
باید دید این میزان از فعالیت های عجیب مسئولان فرهنگی دولت در چه زمانی با واکنش دستگاه های نظارتی روبه رو می شود. /سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار