علی منصوری رضی، در گفت و گو با گلستان24؛

قطعا هر کالایی که وارد کشور می شود، همراه خود یک بسته فرهنگی دارد. ما در فتنه 88 تجربه تلخ و زیان باری را داشتیم. چطور می شود که امروز با لبخند سفارت آن ها را بازگشایی می کنیم؟

"نفوذ اقتصادی" و" نفوذ فرهنگی" توأمان است/بازگشایی سفارت انگلیس زمینه فتنه را هموار می کند

علی منصوری رضی، رئیس خانه مطبوعات استان گلستان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، درباره جلوگیری از نفوذ فرهنگی دشمن در کشور می گوید:

 

"نفوذ اقتصادی" دروازه ای برای نفوذ فرهنگی

در استعمار کهنه دو موضوع برای کشور های استعمارگر بسیار مهم بوده است. اول بحث نفوذ جدی اقتصادی در کشور ها بود. مستعمران، کشور هایی که مستقل بودند و یا نمی خواستند وابسته به کشور های استعاری باشند را از طریق تجارت و اقتصاد، به خود وابسته کرده و زیر سلطه خود می کشیدند و اگر با این ترفند موفق به نفوذ و سلطه نمی شدند، گزینه نظامی را انتخاب می کردند.

در استعمار جدید هم، این موضوع با نگاه جدیدتری توسط استعمارگران اجرا می شود. همان شاخصه های قدیم با یک نگاه جدید تر است. آن ها برآورد کرده اند که بهترین شیوه برای نفوذ فرهنگی در کشور ها، ورود از راه اقتصاد است.

امروز می بینیم هر کشوری که بیشترین وابستگی را از نظر اقتصادی به کشورهای اروپایی دارد، کمترین استقلال و آزادی را داراست. کشوری که در اقتصاد، صنعت و کشاورزی به دیگر کشور ها وابسته باشد، قطعا از نظر فرهنگی هم به آن کشور وابسته می شود. وابستگی به نوعی است که حق تصمیم گیری برای کشور خود را ندارند.

 

علی منصوری رضی

نفوذ فرهنگی انگلیس در زمان قاجاریه با استفاده از "اقتصاد"

 در زمان قاجاریه، هنگامی که مستعمرین می خواستند میان مردم ایران نفوذ فرهنگی داشته باشند، ظروفی را از غرب وارد کشور می کردند که روی آن ها نقش زنانی را داشت که حجاب نداشتند. آن ها سعی می کردند نگاه و چشم ملت ایران را نسبت به این موضوع عادت دهند و حساسیت این موضوع را کم کنند.

آن ها در زمان قاجار به این خواسته خود توفیق پیدا کردند و در قدم دوم توسط سران کشور حجاب را برداشتند. آن ها نفوذ فرهنگی را از طریق جذب دانشجویان ایرانی در غرب و القای فرهنگ لیبرالیستی به آن ها انجام دادند. دانشجویانی  که بیشتر وابسطه به مسئولین زمان خودشان بودند.

 

خیلی چیز ها را با برجام از دست می دهیم

چیزی که امروز مورد نظر آمریکا و غرب است این است که برجام در یک روند کاری، برنامه های ما را از 5 سال تا 10، 15 و 20 سال کند و متوقف کند.اما به ازای این موضوع چیز به خصوصی به ما ندادند. این که به ما گفتند غنی سازی را ادامه دهید، غنی سازی 3.5 درصدی است که از 20 درصد به این نقطه رسیده است.

من معتقد هستم که در کم و کاست های برجام غرضی نبوده است و شاید در این زمینه دقت صورت نگرفته است. ما خیلی چیز ها را با این برجام از دست می دهیم.

 

برنامه ریزی برای استقلال اقتصادی و فرهنگ سازی توأمان باشد

مکر و حیله انگلستان در جهت نفوذ فرهنگی و اقتصادی، سرآمد همه کشور هاست. اما در عصر جدید انگلستان یکی از ایالت های آمریکا است. یعنی سردمداران آن بدون اذن آمریکا و صهیونیست ها کاری را انجام نمی دهند.

بنابراین اگر ما بخواهیم استقلال خود را حفظ کنیم، باید در سه بخش برنامه ریزی داشته باشیم. اول بخش اقتصاد است. مسئولین طوری برنامه ریزی نکنند که ما در یک صنعت دچار وابستگی اقتصادی شویم. اگر بتوانیم در حوزه صنعت و کشاورزی استقلال مان را نسبت به سایر کشور ها حفظ کنیم، قطعا می توانیم در جهان تاثیرگذار باشیم.

بحث دوم نفوذ فرهنگی است. قطعا هر کالایی که وارد کشور می شود، همراه خود یک بسته فرهنگی دارد. اگر در مقابل آن بسته فرهنگی برای خود برنامه داشته باشیم، قطعا پذیرش آن برای جمعه راحت تر خواهد بود. باید فرهنگ سازی و رواج فرهنگ انقلابی خود را در کشور داشته باشیم تا زمانی که یک کالای اقتصادی وارد می شود، از نظر فرهنگی دچار مشکل نشویم.

برای مثال واردات لوازم آرایشی به کشور ما از استاندارد جهانی بسیار بالاتر است. این نشان می دهد ما نتوانسته ایم بسته فرهنگی خود را در جامعه پیاده کنیم. لوازم آرایشی که قطعا خود کشور های اروپایی از آن ها بسیار کمتر استفاده می کنند. اما در کشور ما بسیار با تفریط و ولع استفاده می شود.

بنابراین نفوذ اقتصادی و فرهنگی توأمان است و مسئولین ما باید در این دو حوزه با هوشیاری از نفوذ دشمن جلوگیری کنند.

 

علی منصوری رضی

بازگشایی سفارت انگلیس زمینه فتنه را هموار می کند

من معتقدم که بازگشایی سفارت دولت انگلستان زمینه فتنه را در کشور هموار می کند. اگر تا دیروز روباه پیر قصد داشت با استفاده از عوامل دست دوم خود برای نفوذ در کشور برنامه ریزی کند، امروز ما در کشور یک مکان برایش آماد کردیم که به راحتی بتواند برای فتنه گری برنامه ریزی کند.

ما موضوع فتنه سال 88 را فراموش نکردیم. این که در همین مکان برنامه ریزی می شد و کاردار ها و سفرای انگلستان مستقیما در فتنه88 دخالت می کردند.

انسان عاقل کسی است که از تجربیات خودش درس بگیرد. ما در فتنه 88 تجربه تلخ و زیان باری را داشتیم. چطور می شود که امروز با لبخند سفارت آن ها را بازگشایی می کنیم؟

ارسال نظر

آخرین اخبار