دیدار استاندار با خانواده های شهید و جانباز مبارزه با مواد مخدر، افطاری بیش از 21 هزار نیازمند گلستانی، ارزیابی آزمایشگاه مرکزی شرکت آبفا، امضاء تفاهم نامه ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و آموزش و پرورش، بازدید مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری از دفاتر کفالت، همایش کتابت قرآن کریم در زندان مرکزی گرگان، 860 بازرسی استاندارد از بازارهای استان و برگزاری عصر شعر شهدای هفتم تیر در حوزه هنری

اخبار گوناگون از اقصی نقاط استان گلستان

به گزارش گلستان 24، استاندار گلستان و جمعی از مدیران استان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر با خانواده شهید حمیدرضا هاشم آبادی و جانباز گرانقدر عبدالمجید محمدزمانی دیدار و گفت و گو کردند.

حسن صادقلو در این دیدارها عزت و سربلندی ایران اسلامی را مرهون فداکاری و از جان گذشتگی های شهدا و ایثارگران این مرز و بوم دانست.

***

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان گفت: طرح اطعام و افطاری برای 21 هزار و 390 نیازمند گلستانی در ماه مبارک رمضان برگزار می شود. 

ابراهیم باغبانی اظهار کرد: این طرح با هدف بهره مندی نیازمندان از فیوضات ماه مبارک رمضان و بهره گیری از مشارکت خیرین اجرا می شود. 

وی با بیان این که در این طرح خیرین و نیکوکاران در قالب جیره خشک، سبد کالا و ... زمینه اطعام نیازمندان را فراهم می سازند ابراز کرد: همچنین اگر خیری آمادگی برای اهدای غذای گرم داشته باشد کمیته امداد آمادگی توزیع آن را بین نیازمندان دارد.

***

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: به منظور بررسی و نیز ارتقاء کیفیت آب در شهرهای استان آزمایشگاه مرکزی این شرکت مورد ارزیابی گروه ممیزی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از نظر استاندارد 17025 قرار گرفت.

مهیار خسروی افزود: ارایه فعالیت ها و اقدامات موثر در زمینه کنترل کیفیت آب آشامیدنی و همچنین ارایه واقعیت ها و علاقه مندی به بهتر شدن وضعیت آزمایشگاه و با توجه به الزام شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مبنی بر پیاده سازی استاندارد ISO/IEC17025 در آزمایشگاه مرکزی شرکت های آب و فاضلاب طی یک روز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: استاندارد ایزو 17025 یکی از استانداردهای با اهمیت در زمینه اطمینان از صحت پایش کیفی کنترل کیفیت آب است و این شرکت دریافت دریافت گواهینامه 17025را جزء اولویت های خود قرار داده و امید است در آینده ای نزدیک موفق به دریافت آن گردد.

***

تفاهم نامه ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و آموزش و پرورش استان گلستان به امضاء رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: این تفاهم نامه به منظور توسعه مشارکت دو دستگاه در تربیت نیروی انسانی ماهر، کمک تکنیسین و تکنیسین متناسب با نیاز حال و آینده بازار کار داخلی و خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت، توسعه و تقویت نگرش مثبت و گرایش دانش آموزان، هنرجویان و فرهنگیان به صنعت و تجارت کشور، به امضاء رسید.

محمدرضا وطنی افزود: همچنین متناسب سازی سرفصل و محتوای آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت و همکاری در توسعه مفاهیمی چون کارآفرینی، تجاری سازی، فن آوری پیشرفته، بهره وری، الگوی مناسب مصرف و رقابت پذیری و سایر مفاهیم توسعه ای بین دانش آموزان و استفاده بهینه از ظرفیت های آموزشی طرفین برای نیل به اهداف مشترک از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

وی با اشاره به مدت اجرای این تفاهم نامه برای پنج سال اضافه کرد: با احداث شهرک متالوژی و کارخانه فولاد در آینده نزدیک در استان و فراهم شدن بستر مناسب اشتغال، دانش آموزان فارغ التحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش سریع تر و راحت تر وارد بازار کار خواهند شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز گفت: نیازمند تربیت نیروی متخصص و فنی در همه سطوح هستیم و برای این کار باید از آموزش و پرورش کمک بگیریم.

حسینقلی قوانلو افزود: اگر استان گلستان می خواهد در زمینه های مختلف تجاری و صنعتی پیشرفت کند باید علاوه بر فراهم شدن بستر صنعتی و تجاری، نیروی انسانی متخصص در همه سطوح تربیت کند و بهترین نقطه شروع از آموزش و پرورش است. وی به ظرفیت هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در آموزش و پرورش اشاره و اضافه کرد: فاکتورهای توسعه پایدار در چهار بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری و تجارت خارجی است و نیازهای آن باید در آموزش نیروی انسانی ماهر دیده شود.

***

در اجرای طرح آمایش 10 اتباع خارجی در سطح استان توسط دفاتر کفالت، مهدی دهرویه مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری گلستان به همراه معاون و مسئول طرح آمایش دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی، از این دفاتر بازدید کرد.

در طرح آمایش کشوری مرحله دهم تمدید و تعویض حدود 12 هزار مدرک شناسایی اتباع خارجی مقیم استان و به روز کردن آمار و اطلاعات آنان در دستور کار دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی قرار دارد.

***

همایش یک روزه کتابت قرآن کریم با حضور اعضای انجمن خوشنویسان گرگانی و مددجویان هنرمند زندان در دارالقرآن زندان مرکزی گرگان برگزار شد. 

این برنامه با هدف ایجاد رفتارهای سازنده اجتماعی و به نمایش کشیدن هنرهای وابسته به قرآن مجید از جمله کتابت این مصحف شریف در زندان گرگان برگزار شد.

***

در خرداد سال جاری 860 مورد بازرسی از بازارهای استان گلستان توسط بازرسان و کارشناسان استاندارد انجام شد.

رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد گلستان گفت: به موجب ماده 9 قانون سازمان ملی استاندارد ایران، علاوه بر کنترل تولیدات واحدهای تولیدی و پایش خدمات واحدهای خدماتی، نظارت بر مراکز عرضه و فروش کالاهای مشمول اجرای اجباری استاندارد نیز بر عهده سازمان ملی استاندارد قرار داده شده است.

محسن خالقی افزود: با اجرای این وظیفه، اهداف تامین ایمنی و حفظ و ارتقای سلامت عمومی و همچنین حمایت از مصرف کننده و ایجاد رقابت سازنده در بین تولیدکنندگان تحقق می یابد.

وی ادامه داد: به موجب طرح طاها، شرکت های بازرسی و نمونه برداری تایید صلاحیت شده توسط سازمان ملی استاندارد، به 860 واحد صنفی، توزیع، عرضه و فروش کالا در استان مراجعه کرده و ضمن بازرسی از چگونگی عرضه کالاهای مشمول استاندارد اجباری از نظر درج نشان استاندارد، به طور تصادفی با خرید کالا، نمونه برداری کرده و آن ها را برای آزمون به آزمایشگاه ها ارسال کرده است.

***

به مناسبت بزرگداشت سالروز شهدای هفتم تیر عصر شعری با حضور هنرمندان، شاعران و علاقه مندان به عرصه ادبیات استان در سالن اجتماعات حوزه هنری گلستان برگزار شد. 

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری گلستان گفت: در این جلسه پیرامون اشعار مناسبتی مطالبی ارائه شد و سپس شاعران گلستانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای این فاجعه دردناک، سروده های خود را قرائت کردند.

حسین عبدی افزود: در این عصر شعر محمد فرخی، مرضیه ملکیان، رحیمه جمال، محمدعلی مرادزاده، سیدعلی اصغرزاده اشعار خود را با موضوع شهدای هفتم تیر خواندند.

وی اظهار کرد: کارگاه های هفتگی حوزه هنری استان در زمینه شعر و داستان به صورت مستمر برگزار می شود و علاقه مندان می توانند با حضور در این جلسات از مباحث مختلف ادبی بهره مند شوند.

***

فرماندار بندرگز در دیدار با مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان گفت: امکانات مطلوبی در اختیار مراکز فنی و حرفه ای قرار دارد که از این امکانات و توانمندی ها باید به نحو شایسته بهره برداری شود.

علی اصغر میرزایی با بیان این که در سال های اخیر سازمان فنی و حرفه ای به خوبی توانسته نیروی بازار کار را آموزش دهد اظهار کرد: مراکز فنی و حرفه ای می توانند در گسترش فرهنگ کار و یادگیری مهارت در جامعه کمک بسزایی داشته باشند.

وی بر ارتقاء و توانمندسازی سرمایه های انسانی، ارتقاء جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی در شهرستان از سوی مرکز فنی و حرفه ای تاکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت بندرگز در بخش کشاورزی، آموزش فرآوری محصولات کشاورزی در سطح شهرستان را خواستار شد و گفت: ادارات و نهادهایی که وظیفه آموزش را بر عهده دارند بایستی با مراکز فنی و حرفه ای همکاری کنند تا کیفیت برنامه ها و آموزش ها افزایش یابد.

میرزایی اضافه کرد: مهارت های مولدی که توجیه اقتصادی دارند می توانند در زمینه اشتغال به ویژه در روستاها مؤثر واقع شود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه دولت یازدهم نیز حمایت های خود را در قالب ارائه تسهیلات در قالب تشکل های تعاونی به ویژه روستایی به صورت ویژه تدارک دیده است.

***

مدیرکل مدیریت بحران گلستان در جلسه کارگروه تخصصی آموزش و اطلاع رسانی مدیریت بحران گفت: دغدغه دستگاه ها در زمینه اطلاع‎رسانی باید به کارگروه آموزش و اطلاع‎رسانی منتقل شود تا بتوان برای رفع این نگرانی برنامه‎ریزی کرد.

صادق‎علی مقدم افزود: کارگروه‎ها به منزله اتاق فکر مدیریت بحران هستند و حضور در جلسات آن باید توام با دغدغه کارشناسی باشد.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع‎رسانی مناسب از حوادث طبیعی در استان اضافه کرد: با اطلاع‎رسانی به موقع می‎توان از خبرسازی منابع غیررسمی جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در اطلاع‎رسانی این حوادث باید از مراجع رسمی همچون فرمانداران و روسای دستگاه‎های اجرایی متولی بهره جست تا اطلاعات صحیح و کارشناسی به افکار عمومی انتقال یابد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان افزود: این رویکرد صحیح اطلاع‎رسانی در مدیریت بحران، می‎تواند مبتنی بر یک اسناد رسمی باشد.

***

با نصب چراغ های روشنایی در بخش توسعه یافته باند و 'ترن پد' باند 31 و 13 فرودگاه گرگان، سیستم روشنایی باند این فرودگاه ارتقاء یافت.

مدیرکل فرودگاه های استان گلستان گفت: چراغ ها و تجهیزات مورد نیاز توسط اداره کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی تامین و اجرای آن توسط پرسنل فنی فرودگاه گرگان در طول مدت یک ماه و با هزینه ای بالغ بر 800 میلیون ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه های کشور انجام شد.

تیمور امیری افزود: هدف از انجام این پروژه، تکمیل سیستم روشنایی باند و ایجاد امکان بهره برداری از توسعه باند و ترن پد در پروازهای شب فرودگاه گرگان است.

***

رییس کل دادگستری گلستان در همایش تجلیل از کارکنان دستگاه قضایی که به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه در تالار فخرالدین اسعدگرگان برگزار شد با تاکید بر تکریم مردمی که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند گفت: این تکریم یعنی رسیدگی سریع تر و باکیفیت تر به پرونده های ورودی به دادگستری هاست که مهم ترین دغدغه مردم است.

هادی هاشمیان خطاب به مدیران و کارکنان دستگاه قضایی و سازمان های وابسته گفت: باید همه ما شکرگذار این فرصتی که حق تعالی برای خدمت به مردم در اختیار ما قرار داده است، باشیم و برای شکرگذاری باید با خدمت به مردم، تسکینی بر آلام و مشکلات آنان باشیم.

وی در ادامه بر ارتباط تنگاتنگ مدیران با کارکنان زیرمجموعه خود تاکید کرد و افزود: بزودی سرکشی از حوزه های قضایی استان را آغاز می کنیم و در دیدار رو در رو با همکاران به بررسی مسائل و مشکلات آنان خواهیم پرداخت.

رییس کل دادگستری گلستان همچنین از تشکیل کارگروه هایی برای کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی و آسیب شناسی پرونده های مسن خبر داد و گفت: قرار است اعضای این کارگروه به همه حوزه های قضایی سرکشی و پرونده های مسن و پرونده های مانده در شعب اجرای احکام کیفری و مدنی را بررسی و آسیب شناسی کنند.

***

سومین جلسه شورای حوزه علمیه گلستان در سال جدید با حضور استاندار در مدیریت حوزه علمیه استان برگزار شد. 

در این نشست که آیت اله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و مسئول مدرسه امام خمینی (ره) گرگان، حسن صادقلو استاندار گلستان و حجج اسلام حسینی مسئول مدرسه امام صادق (ع) مینودشت، شاعری مسئول مدرسه رضویه کردکوی و ملکی مدیر حوزه علمیه استان حضور داشتند پیرامون ابلاغیه وزیر کشور به استانداران در خصوص حمایت و مساعدت مناسب در زمینه های مختلف از طرح های حوزه های علمیه بحث و نحوه اجرایی کردن آن تبادل نظر شد.

***

نشست مشترک مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای با مدیرکل استاندارد گلستان به منظور گسترش ارتباطات، همکاری ها، تعاملات و فصول مشترک طرفین، برگزار شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان در این نشست با تشریح فعالیت های مهارتی استان گفت: نفوذ آموزش های مهارتی در لایه های مختلف و گروه های هدف از جمله روستاییان و عشایر، دانشجویان، کارجویان شهری، آسیب دیدگان اجتماعی، زندانیان و سربازان وظیفه بسترسازی اشتغال پایدار دوچندان می کند.

ابوالفضل تیرانداز با بیان ضرورت های به کارگیری ظرفیت های سایر دستگاه های ذیربط در حوزه صنایع و صنوف افزود: همکاری مشترک با کلیه متولیان حوزه صنعت و صنوف از جمله استاندارد، صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک های صنعتی استان باعث هم افزایی استان شده و در نهایت اهداف مشترک استانی و سازمانی که در راستای تعالی صنعت استان است حاصل می شود.

وی همچنین با اشاره به ارتقاء در کیفیت بخشی به آموزش های مهارتی استان تصریح کرد: تدوین استانداردهای شغل و شایستگی در حوزه های مختلف صنعت، خدمات، کشاورزی، هنر و صنایع دستی، با همکاری نخبگان استان منجر به افزایش مشاغل جدید در استان می شود.

مدیرکل استاندارد گلستان نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های قابل عرضه جهت همکاری های مشترک گفت: آینده بازار کسب و کار متعلق به مهارت آموختگان فنی و حرفه ای است و کسانی که مهارت محور باشند در بازار نیز با موفقیت همراه هستند.

***

مدیرکل راه آهن شمال شرق کشور با فرماندار شهرستان ترکمن دیدار و گفت و گو کرد.

مرجان نازقلچی فرماندار ترکمن در این دیدار گفت: اجرای خط دوم راه آهن (دو بانده شدن خط آهن مسیر بندرگز - قره تپه) یک پروژه ملی خوب و ارزشمند است که می تواند در توسعه شهرستان مؤثر باشد اما با توجه به نزدیک شدن ریل به خانه های مسکونی و با وجود ارتعاشاتی که ایجاد می کند نگرانی هایی را برای جمعی از اهالی مسیر ایجاد کرده است که با توجه به اهمیت موضوع لازم است که راهکار و تدبیری در این زمینه اندیشیده شود تا نگرانی مردم برطرف شود.

قربانی مدیرکل راه آهن شمال نیز گفت: هر گونه ساخت و ساز در محدوده شهر و یا روستا باید بر اساس مقررات و ضوابط قانونی و با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح انجام شود یعنی کسانی که اقدام به احداث بنا کرده اند می باید پس از گرفتن پروانه و با رعایت حریم ساخت و ساز کنند.

وی افزود: با این وجود موضوع را از طریق هیات مدیره در تهران پیگیری خواهم کرد و تلاش می کنیم که مشکل برطرف شود.

***

در دیدار فرماندار کردکوی با رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان، وضعیت آب شرب روستاهای این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آبفا در این دیدار با ارائه گزارشی از روند پروژه های در حال اجرای شهرستان گفت: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و کاهش نزولات جوی و سطح آب های زیرزمینی و دبی چاه ها و چشمه ها، استفاده از آب شرب برای مصارف غیرضروری و کشاورزی از سوی مشترکین، از دلایلی است که موجب شده است امسال مشکل کم آبی با افت فشار آب را داشته باشیم. 

شکیبافر تصریح کرد: با شروع فصل گرما و افزایش دما معضل کمبود آب جدی است و در خصوص مصرف بهینه آب باید فرهنگ سازی انجام شود

***

فرماندار بندرترکمن در اولین جلسه ستاد انتخابات این شهرستان ضمن اشاره به جدول زمانبندی برگزاری دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری گفت: انتخابات این دوره در زیر ذره بین کشورهای بیگانه است از این رو باید تمام تلاش خودمان را انجام دهیم تا یک انتخابات سالم را برگزار کنیم.

مرجان نازقلچی با بیان این که ستاد انتخابات دارای پنج کمیته آموزش، فن آوری و اطلاعات، امنیت، اطلاع رسانی و مالی و پشتیبانی است خطاب به اعضای کمیته ها گفت: کارها را تنها در چارچوب وظایف کمیته ها نبینید و نسبت به برگزاری انتخابات خودتان را مسئول بدانید.

در این جلسه صادق شیرنگی معاون فرماندار بندرترکمن به عنوان جانشین ستاد انتخابات و خزینی به عنوان دبیر ستاد انتخابات شهرستان معرفی شدند.

***

فرماندار بندرگز به همراه مدیرکل فنی و حرفه ای گلستان و تنی چند از مسوولان از کارگاه های مرکز آموزش فنی حرفه ای شهرستان بازدید کرد.

علی اصغر میرزایی به همراه بازدیدکنندگان با حضور در کارگاه آموزشی کیف دوزی و تولید نهال در بخش نوکنده از نزدیک با روند فعالیت های آنان آشنا شد.

***

فرماندار شهرستان ترکمن به اتفاق بخشدار سیجوال و رییس اداره بنیاد مسکن از عملیات اجرایی پروژه آسفالت روستای سیجوال بازدید کرد.

مرجان نازقلچی هدف از این بازدید را بررسی وضعیت فعالیت و میزان پیشرفت پروژه عنوان کرد و گفت: همه تلاش خود را در جهت تامین خواسته های مردم و خدمات رسانی به روستاییان در راستای تحقق اهداف دولت تدبیر و امید به کار خواهیم بست.

مسافت آسفالت روستایی 8200 مترمربع و چهار میلیارد و 600 میلیون تومان کل اعتبار طرح هادی روستای سیجوال است.

***

نمایشگاه 'رمضان' به منظور معرفی، ترویج و اشاعه فرهنگ روزه و روزه داری، در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان برپا شده است.

هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه ایجاد آگاهی در دانشجویان و تبیین موضوع 'روزه و خودسازی' است و در پوسترهای متعددی هدف روزه داری، آثار روزه داری، منزلت شب های قدر و سخنان ائمه و بزرگان بیان شده است.


***

به مناسبت هفته قوه قضاییه 30 نفر از کارکنان قضایی و اداری گلستان پس از افطار در اتوبوس سیار خونگیری حضور یافته و موفق به اهدای خون شدند.


***

مصطفی قلی مقصودلو طی حکمی به عنوان مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در امور سرمایه گذاری منصوب شد. 

وی دارای مدرک تحصیلی لیسانس اقتصاد است و معاون دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی و مدیرکل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی و امور اقتصادی استانداری گلستان از سوابق اجرایی اوست. 

همچنین در حکم دیگری مهدی سقایی استادیار علوم گردشگری موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان به عنوان مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در امور گردشگری منصوب شد. 

سقایی دارای مدرک دکترای جغرافیا از دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر گروه علوم گردشگری و مدیر پژوهشی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی حکیم جرجانی گرگان است. 


***


پنجمین دوره جشنواره وبلاگ نویسی گرگان با هدف گرامیداشت روز گرگان و ترویج فرهنگ گرگان دوستی برگزار می شود. 

مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری گرگان، از جمله اهداف برگزاری جشنواره وبلاگ نویسی را، ایجاد همدلی و اتحاد بین فعالان مجازی و استفاده از فضای مجازی در جهت معرفی گرگان، تحقق بخشی از اهداف شهر الکترونیک گرگان، ارتقاء کیفیت وبلاگ های گرگانی، ایجاد رقابت سالم میان آن ها و معرفی وبلاگ های برتر و نمونه، عنوان کرد. 

رضا مظفری نیا همچنین ایجاد تحرک و پویایی در وبلاگستان و سوق دادن وبلاگ نویسان در جهت پرداختن به موضوعات مرتبط با گرگان، بهره گیری از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ شهروندی و بازاندیشی ظرفیت ها و طرح مسائل گوناگون اجتماعی و فرهنگی را از دیگر اهداف برشمرد. 

وی در باره موضوعات جشنواره پنجم وبلاگ نویسی گرگان گفت: عنوان کلی جشنواره 'گرگان، دیروز، امروز، فردا' است که شرکت کنندگان می بایست در شش موضوع مرتبط با این عنوان، مطالب خود را ارسال کنند. 

مظفری نیا از موضوعات اصلی جشنواره را فرهنگی و ادبی و هنری شامل آداب و رسوم، آیین ها، گویش و لهجه گرگانی، اقوام ساکن، بازی های محلی، صنایع دستی، اماکن گردشگری، بناهای تاریخی مذهبی، جاذبه های طبیعی، فرهنگ بومی، هنر، بافت تاریخی و معماری، خانواده و سبک زندگی، رسانه ها، موسیقی، غذاها و شیرینی های سنتی، پیشینه تاریخی، گردشگاه های تاریخی، آثار باستانی، مساجد، تکایا، امام زاده ها و زیارتگاه ها، مدارس و حوزه های علمیه و بقاع متبرکه، نام برد. 

وی همچنین در این زمینه به موضوعات میراث جرجان، سرزمین جرجان، اسناد خانوادگی، باستان شناسی، کتاب شناسی، پیشرفت و توسعه گرگان شامل وضعیت اقتصادی و گردشگری، توسعه شهری، توسعه پارک ها و فضای سبز، زیباسازی شهر و ترافیک و مدیریت شهری، ساخت و ساز، سرمایه گذاری، حمل و نقل و ارتباطات، خدمات شهری همچون توسعه راه ها و جاده های برون شهری، توسعه دانشگاه ها و آموزش عالی، صنعت، بهداشت و درمان، محیط زیست و منابع طبیعی، جغرافیای گرگان و کشاورزی، صنعت و معدن، وضعیت علمی و گرگان در سال 1404 اشاره کرد. 

وی در ادامه ورزش گرگان شامل پتانسیل ها و وضعیت رشته های مختلف ورزشی، معرفی تیم های ورزشی، چهره ها و مشاهیر گرگان زمین شامل چهره های تاثیرگذار اجتماعی فرهنگی ورزشی، مشاهیر و فرزانگان نام آوران پیشین یا معاصر، شهدا و ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس، خیرین و نیکوکاران، افراد تلاشگر، شهروندان فداکار را از دیگر موارد برشمرد. 

وی ادامه داد: از دیگر موضوعات جشنواره می توان گرگان در دفاع مقدس، مفاخر سرزمین گرگان، نامه ای به شهردار یا اعضای شورای شهر (در حوزه های گوناگون اجتماعی مرتبط با مدیریت شهری) و بخش ویژه راهکارهای تحقق شعار سال 94 دولت، ملت، همدلی و همزبانی را نام برد. 

وی گفت: علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می توانند از تاریخ 11 تیر تا 11 شهریور 94 با مراجعه به وب سایت جشنواره به نشانی gorganblog.ir و اطلاع از قوانین در نظر گرفته شده، با ثبت مطالب مرتبط با موضوعات جشنواره در این رقابت شرکت کنند. 

گرگان نام سرزمینی باستانی در جنوب شرقی دریای خزر است. 

در زبان باستانی آن را گورگان و ورکان و در زبان یونانی هیرکان یا هیرکانیا و در زبان عربی جرجان می گفتند. 

شهر و شهرستانی که امروز گرگان خوانده می شود تا سال 1316 شمسی موسوم به استرآباد بود و کل منطقه گرگان قدیم در تقسیمات کشوری امروز استان گلستان نام دارد. 

کاوش های باستان شناسی پیشینه تمدن این منطقه را 5 تا 6 هزار سال اعلام کرده اند. با این تمدن کهن، تاریخی پرفراز و نشیب، آثار و بقایای باستانی فراوان و با دانشمندانی نامدار و اقوامی مقتدر و نجیب، گرگان جایگاهی رفیع و سهمی ارزشمند در تاریخ و تمدن باشکوه ایران دارد. 

گرگان افزون بر 450 هزار نفر جمعیت و حدود 60 کیلومترمربع وسعت دارد. / ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار