اقدامات در راستای احیاء و غنی سازی رویشگاه پسته خودرو در شرق استان گلستان بصورت کشت بذر و نهال در منطقه قازانقایه مراوه تپه انجام شد.

احیاء و غنی سازی رویشگاه پسته های خود رو در گلستان

به گزارش گلستان 24، ذخیره گاه پسته قازانقایه، منطقه ای پنج هزار و 200هکتاری در حوزه شهرستان مراوه تپه در دورترین نقطه استان است که 600هکتار آن تحت عنوان مدیریت ذخیره گاههای جنگلی کشور قرارگرفته است.

براساس اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به منظور توسعه وگسترش این گونه و با هدف احیاء و غنی سازی رویشگاه پسته، بذر آنها از منطقه تهیه ، پس از انجام کشت و تولید در نهالستان و انجام امور مراقبتی، پس از یک سال به عرصه های متناسب باشرایط اکولوژیکی این گونه، بصورت نهال و بذرکشت منتقل می شود.

پسته های خودرو منطقه قازانقایه که از آن به نام رویشگاه طبیعی پسته یاد می شود در نوع خود در کشور منحصر به فرد بوده ، زیرا از این نوع پسته که بصورت خودرو در طبیعت این منطقه بوجود آمده، تنها در قسمت هایی از استانهای خراسان رضوی و خراسان شمالی مشاهده شده و در سایر مناطق ایران مورد مشابه ندارد.

همچنین در کشورهای دیگر تنها در افغانستان، ترکمنستان و بخش هایی از تاجیکستان این گونه پسته وجود دارد.

از مشخصات پسته های معمولی و قازانقایه می توان اشاره کرد که این گونه خانواده سماغیان، دارای 60جنس و 600گونه با ارتفاع بین 3تا7متر، دوپایه(نر و ماده) می باشد.

با اعمال مدیریت بهینه سالانه افزون بر 100 تن محصول پسته از درختان این منطقه به ارزش چهار میلیارد ریال جمع آوری شده که 30درصد دراستان به مصرف رسیده و مابقی به مناطق دیگر کشور ارسال می شود.

قازانقایه یا قازان قایه یکی از دهستان های مراوه تپه است، روستای قازانقایه در بخش مرکزی این شهرستان در استان گلستان ایران و در نزدیکی مرز ترکمنستان واقع می باشد.

پسته های وحشی ریز هستند و برداشت آن از مرداد ماه آغاز می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار