زنگ خطری برای شهر کلاله:

با ادامه خشک‌سالی، پایین رفتن میزان آب سفره‌های زیرزمینی و کاهش آب استحصالی از چاه عمیق مجتمع آب‌رسانی صادق‌آباد، آب شرب اهالی 5 روستای بخش لوه شهرستان گالیکش جیره‌بندی شد.

آب شرب اهالی چهار روستای گالیکش جیره‌بندی شد

به گزارش گلستان24، چند سالی است که اهالی محدوده مجتمع آب‌رسانی صادق‌آباد مشتمل بر روستاهای صادق‌آباد، آق قمیش، قرق و حاجی‌آباد به دلیل خشک‌سالی، کاهش بارندگی، عدم صرف جویی مشترکین خانگی و برداشت بیش از انداز آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشاورزی با مشکل کم‌آبی روبرو هستند.

سال گذشته این مشکل با تلاش فرماندار شهرستان و تعمیق 50 متری لوله آب این مجتمع تا حدودی مشکل آب شرب این روستاهای برطرف شد.

اما امسال هم با کمبود شدید بارندگی و فعالیت چاه‌های آب کشاورزی این مشکل مجدداً در این مجتمع شروع‌شده است. این موضوع آنجایی تأمل‌برانگیز می‌شود که بدانیم 50 متر سال گذشته چاه آب شرب این روستا تعمیق شده و امسال هم با مشکل آب شرب روبرو هستند و این نشان از کاهش 50 متری آب‌های زیرزمینی دارد.

بر اساس دستورالعملی از سوی اداره آبفار گالیکش با توجه به بحران کم‌آبی و افت ذخایر مخازن آب شرب مجتمع آب‌رسانی صادق‌آباد، قطع آب شرب این مجتمع همه‌روزه ساعت ۹ صبح الی ۱۳ به‌منظور جیره‌بندی و ذخیره‌سازی مخازن مربوطه انجام خواهد پذیرفت!

علاوه بر چاه‌های بخش کشاورزی نکته دیگری که مسئولین شهرستان باید بدان توجه کنند تاکنون اقدامی در خصوص جمع‌آوری و برخورد با مشترکانی که به‌صورت غیرمجاز از انشعاب آب برخوردارند صورت نگرفته است.

برخی از این متخلفان در باغچه‌های خانگی خود از انشعاب آب آشامیدنی جهت آبیاری جالیز و محصولات باغی خانگی خود شبانه‌روز بهره‌مند هستند و توجهی به مشکل کم‌آبی مردم این مجتمع ندارند.

علیرغم برگزاری جلسات و کارگروه حفاظت از منابع آب شرب بدون هیچ مانعی چاه‌های آب کشاورزی روشن هستند و پلهای شالی آب‌گیری و نشا می‌شود و اعضای شورای حفاظت آب هم کاری در این خصوص انجام نمی‌دهند.

به گفته کارشناسان در اراضی زراعی بخش لوه بیش از10حلقه چاه عمیق به‌صورت شبانه‌روزی آب سفره‌های زیرزمینی را 66 لیتر آب در ثانیه بیرون می‌کشند.

جیره‌بندی آب هرچند به گفته مسئولین در مقام عمل کار سخت و غیراصولی است اما به نظر می‌رسد در شرایط و ادامه روند کنونی تنها راه باشد.

مردم مجتمع آب‌رسانی صادق‌آباد با توجه به‌قرار داشتن در ماه مبارک رمضان از مسئولین شهرستان خواستار پیگیری رفع ین مشکل را دارند.

آب هست ولی کم است! درست مصرف کنیم.

/نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار