خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی در ماه های گذشته و کم آبی اراضی زراعی به ویژه دیم‌زارها، نگرانی بسیاری را برای کشاورزان به همراه داشت، موضوعی که بنا به پیش بینی اداره کل هواشناسی گلستان تا ساعاتی دیگر و با بارش باران بخشی از این دغدغه زارعان برطرف خواهد شد.

 باران به گلستان رسید، دیم‌کاران مسرور از سخاوت آسمان

به گزارش گلستان 24، حدود ۲ هفته از فصل زمستان گذشته و چشم زارعان گلستانی به آسمان است، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بر اثر کم آبی و بی آبی در حسرت جوانه بذرها هستند و در وسعتی به همین اندازه ، زمین‌های کشاورزی دچار بدسبزی شده اند.

دیمزارهای نوار مرزی گمیشان و مراوه تپه و کلاله تا آق قلا و گمیشان روز های پرتنش آبی را سپری کرده اند.

مدیران جهاد کشاورزی گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،‌ وضعیت دیم زارهای استان را شکننده و پر خطر ارزیابی می کنند و بر این اعتقادند که پایان نیمه دیماه فرصت پایانی تامین رطوبت برای بذور زراعی کاشته شده به روش دیم است.

مدیرکل هواشناسی گلستان اظهار امیدواری کرد که تا اواخر امروز باران همه مناطق از جمله مزارع گندم و جو مناطق شمالی استان را مرطوب و یا سیرآب کند.

نوربخش داداشی اظهارداشت: سامانه پرفشار از بامداد امروز گلستان را تحت تاثیر قرار داده و با بارش های خود بخشی از نگرانی کشاورزان را برطرف خواهد کرد.

وی یادآور شد: افزایش ابر، بارش باران در مناطق دشت و برف در نقاط کوهستانی، وزش شدید باد، مه آلودگی، مواج و طوفانی شدن دریا از جمله نتایج فعالیت این سامانه است.

به گفته داداشی براثر فعالیت این سامانه کاهش هشت تا ۱۰ درجه ای دما در استان گلستان خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی گلستان بیان کرد: همچنین در این مدت با وزش تندبادهای دریایی به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، ارتفاع امواج دریای خزر به ۱.۵متر خواهد رسید و تردد قایق‌های صیادی و گردشگری در دریا تا چند روز آینده خطرناک است.

وی تصریح کرد: فعالان مزارع پرورش ماهی در قفس و شاغلان تاسیسات دریایی برای مواجهه با امواج دریا باید نسبت به استحکام بخشی سازه های شناور خود اقدام کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار