دادستان گالیکش در شرق استان گلستان گفت که در راستای حفظ حقوق عامه، قصورهای احتمالی در آتش سوزی‌های پارک ملی گلستان و جنگل‌های هیرکانی بررسی می‌شود.

دستگاه قضایی کوتاهی در آتش‌سوزی‌ پارک ملی گلستان را بررسی می‌کند

به گزارش گلستان 24، سیدسعید جباری اظهار داشت: چند ماه پیش در جلسه شورای پیشگیری از جرم شهرستان از دستگاه‌های متولی خواسته شده بود، پیش بینی‌های لازم را برای کاهش خطر آتش‌سوزی‌های احتمالی انجام دهند و تجهیزات مورد نیاز برای کاهش خسارت‌ احتمالی را تامین کنند.

وی افزود: مدیر پارک ملی گلستان و رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش برای ارائه توضیحات درباره اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌های منطقه به دادسرا فراخوانده شدند.

جباری گفت: به این مدیران فرصت داده شد تا مستندات اقدامات خود برای پیشگیری از آتش سوزی‌ها و کاهش خسارت به جنگل‌ها را به دادستانی ارائه کنند.

وی ادامه داد: اگر در بررسی مستندات ارائه شده، کوتاهی یا سهل انگاری این مدیران محرز شود در راستای حفظ حقوق عامه اتهام ترک فعل متوجه آنان خواهد بود.

در آتش سوزی‌های آذر ماه امسال ۲۵۴.۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی پارک ملی گلستان و همچنین بخش‌هایی از جنگل‌های منطقه گالیکش طعمه حریق شد.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار