مدیرکل منابع طبیعی استان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز ۱۰۰ گروه اطفای حریق این استان نیاز است.

۴۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات اطفای حریق منابع طبیعی گلستان نیاز است

به گزارش گلستان 24، عبدالرحیم لطفی اظهار کرد: این اعتبار برای تهیه تجهیزات موردنیاز اطفای حریق از جمله ۱۱ هزار عدد ظرف آب ۱۰ لیتری، ۳۳۰ دستگاه فلاس بک، هزار و ۱۰۰ عدد بیل، ۱۰۰ دستگاه دمنده و ۵۵۰ عدد آتش کوب هزینه می شود.

به گفته وی هر گروه اطفای حریق ساماندهی شده در روستاهای حاشیه جنگل ۱۱ نفر هستند.

وی اضافه کرد : تاکنون برای تجهیز اولیه اعضای این تعداد گروه اطفای حریق در ۱۰۰ روستای بحرانی و واقع در حاشیه جنگل های منطقه ۱۵ میلیارد ریال از محل منابع ملی هزینه شده است.

به گفته وی تجهیزات انفرادی تهیه شده برای این گروه ها توسط اداره کل از جمله ۹۰ دستگاه دمنده، ۶۰۰ دستگاه فلاس بک، ۱۲۰ دستگاه تانکر با ظرفیت های آبگیری بین هزار تا ۵۰۰ لیتر، هزار و ۲۰۰ عدد شن کش، هزار و ۲۰۰ عدد بیل و ۴۰۰ عدد آتش کوب بوده است.

لطفی اضافه کرد: ۲۶ پمپ اطفای حریق برای نصب روی خودروهای کمک دار، ۱۰ دستگاه تراکتور، ۲ دستگاه بیل مکانیکی تهیه و ۱۷ نقطه پَد نشست و برخاست بالگرد در استان برای پشتیبانی از گروه های اطفای حریق در مناطق روستایی آماده شده است.

وی در حوزه فعالیت پایگاه های اطفای حریق برای مقابله با آتش سوزی احتمالی در عرصه های منابع طبیعی، گفت: اکنون پنج پایگاه اطفای حریق شامل چهار پایگاه فرعی و یک پایگاه اصلی در گرگان وجود دارد که برای هدایت عملیات در مواقع ضروری استفاده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطر نشان کرد: در سال جاری هم پنج دستگاه موتورسیکلت و تامین بخشی از تجهیزات انفرادی به منظور استفاده در طرح های حفاظت از عرصه های جنگلی استان از سوی سازمان جنگل‌ها به این اداره کل اختصاص داده شد که پیگیر جذب آن هستیم.

وی در بخش بکارگیری نیروی انسانی، گفت: اکنون ۵۰۰ نیروی شرکتی در قالب طرح تنفس و صیانت از جنگل، ۶۰ نیروی رسمی و ۴۰ دیده بان فصلی استفاده می شود.

وی ادامه داد: این اداره کل برای کاهش کمبود نیروی انسانی در قالب طرح اطفای حریق ویژه پیگیر است.

مطابق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، ابتدای سال جاری ۳۵ فقره آتش سطحی در هفت هزار و ۱۵۰ متر مربع از عرصه های منابع طبیعی و بیشتر در مرز مشترک با اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی رخ داده است.

عرصه جنگلی در گلستان با وسعت ۴۵۲ هزار هکتار از غرب نوکنده آغاز و تا شرق گلیداغ در مراوه تپه ادامه دارد و علاوه بر این،۸۶۲ هزار عرصه مرتعی در شمال استان وجود دارد که حفاظت بیشتر از این عرصه ها از جمله برای پیشگیری از آتش سوزی ضروری است.

پارسال در گلستان، ۴۰۲ فقره آتش در عرصه های منابع طبیعی مشترک با اراضی کشاورزی، همجواری مناطق مسکونی و بخشی هم در مناطق حفاظت شده زیر پوشش حفاظت محیط زیست استان رخ داد که منجر به حریق در سطح ۸۴۳ هکتار از این عرصه ها شد و با اقدام به موقع بومیان، بسیجیان، کارکنان منابع طبیعی و سایر دستگاه ها و سازمان ها از جمله حفاظت محیط زیست، سپاه و ارتش مهار شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار