معاون قضایی دادگستری کل گلستان:

معاون قضایی و رییس شورای حل اختلاف دادگستری کل گلستان گفت: یکی از چالش‌ها و موضوعات اساسی شورای حل اختلاف استان کمبود قاضی مختص شوراست که با رفع آن می‌توان اقدامات بهتر و بیشتری را در راستای روند رسیدگی صلح و سازش انجام داد.

شوراهای حل اختلاف گلستان با کمبود قاضی مواجه است

به گزارش گلستان 24، احمد جعفری با بیان این مطلب اظهار کرد: از نیازهای اساسی دیگر برای خدمات دهی بهتر تعیین تکلیف کارکنان و اعضا اداری شورای حل اختلاف استان بوده که سالهاست در این مجموعه فعالیت دارند اما متاسفانه وضعیت آنان نامشخص بوده و در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

وی اظهارداشت: پرداخت و پاداش های کارکنان شوراهای حل اختلاف به استاندارد لازم نرسیده که نیازمند تجدید نظر است که امیدواریم برای این مهم هم تدابیری اندیشیده شود.

وی بیان کرد: اعضا و کارکنان پنج سال قبل از بیمه شدن مشغول به فعالیت و خدمتگذاری در شورای حل اختلاف بودند که نیازمند تعیین تکلیف بوده که جز سوابق بیمه ای آنها لحاظ گردد.

معاون قضایی و رییس شورای حل اختلاف دادگستری کل گلستان یادآور شد: در زمان حاضر در راستای صلح و سازش طرح صلح یاران در استان فعال شده که تاکنون عملکرد بسیار خوبی داشتند و به یقین وجود صلح یاران در کنار دستگاه قضایی ظرفیتی مناسب در خصوص حل و فصل اختلافات است.

جعفری افزود: صلح یاران از افراد متنفذ و ریش سفیدان انتخاب شدند تا بتوانند به صلح و سازش کمک و اختلافات و دعاوی را تا حد امکان به صلح ختم کنند.

وی اظهارداشت: این افراد در خارج از دادگستری از طریق ظرفیت های مردمی با توانمندی های بالا در محله، مسجد، اماکن ورزشی، هنری و از خود آن مجموعه با قومیت های مختلف در راستای صلح و سازش خدمت می کنند به عنوان مثال، اولین هیات سازشی صلح یار استان گلستان از قوم سیستانی ها بود که اگر اختلافی درونی بین این قوم باشد ابتدا به ساکن در هیات صلح یار همان قوم رسیدگی شود.

وی بیان کرد: در زمان حاضر به صورت تخصصی ورود کرده و هیات های سازشی در برخی ادارات از جمله آموزش و پرورش مستقر کردیم که اگر اختلافی بین مجموعه پیش آمد قبل ورود به دادگستری همان جا پیگیری و صلح و سازش رقم خواهد خورد.

معاون قضایی و رییس شورای حل اختلاف دادگستری کل گلستان گفت: ۱۳ هیات سازشی در زمان حاضر در استان فعالیت می کنند که بیش از ۲۳۰ ابلاغ صلح یار در سطح استان صادر شده است.

جعفری افزود: در همه قومیت های مختلف استان گلستان صلح یار فعال بوده ولی در همه شهرستان ها این طرح اجرا نشده که منتظر هستیم که روسای دادگستری اسامی سازشی صلح یار خود را معرفی کنند تا ابلاغ آنها صادر شود.

وی اظهارداشت: طرح صلح یار تابع تشریفات اداری نبوده و فقط تعیین صلاحیت می شوند و چنانچه پتانسل همکاری داشته باشند بدون دریافت هزینه ای برای رضای خدا، خدمت به خلق خدا و بدون پشت میزی مشکلات را حل می کنند و شورای حل اختلاف تنها هدایت کننده و نظارت کننده برای مسیر درست قرار گرفتن آنها بوده که کسی مشکلی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: چنانچه صلح یار، میانجیگری و موسسات داوری به درستی در جامعه معرفی و فرهنگ سازی شود که افراد دعواهای خود را قبل ورود به دادگستری ابتدا در نزد این افراد مطرح کنند به یقین هزینه های دادرسی و اطاله آن کمتر شده و زودتر به حق و حقوق خود می رسند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار