حضور مردم گلستان در دل جنگل‌های هیرکانی همزمان با تعطیلات چند روز گذشته و برافروختن آتش برای دم کردن چای و پخت غذا به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان باعث سوختن ۲ هزار متر مربع از این عرصه‌ها شد.

۲ هزار مترمربع جنگل‌ هیرکانی برای چای آتشی و کباب، دود شد

به گزارش گلستان 24، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به حضور بیشتر مردم در طبیعت در تعطیلات چند روز اخیر، گفت: از ۱۹ تا ۲۲ بهمن که هوا به نسبت روزهای قبل گرم‌تر بود به دلیل افزایش حضور مردم در دل طبیعت و جنگل‌ها شاهد بروز هفت مورد حریق بودیم.

عیسی گلبینی افزود: با اطلاع رسانی مردم و حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت، این حریق‌ها از نوع کف سوز در سطح محدود مهار و از گسترش آن جلوگیری شد.

وی وسعت عرصه‌های جنگلی درگیر با آتش سوزی را ۲ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: این آتش سوزی‌ها در علی‌آبادکتول، مینودشت، گرگان، رامیان و بندرگز رخ داد که طبق شواهد، عمده دلیل آن بی احتیاطی مردم در خاموش کردن آتش‌های افروخته و شعله‌گرفتن دوباره آن با کوچکترین محرکی از جمله باد بود.

وی وسعت آتش سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی گلستان را در مقایسه با سال گذشته کاهشی دانست و گفت: از ابتدای امسال تا اوایل بهمن ۳۸ هکتار از عرصه‌های منابع ملی استان درگیر آتش‌سوزی شد که در مقایسه با ۷۲ هکتار مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

گلبینی عامل ۹۰ درصد وقوع حریق در عرصه‌های جنگلی گلستان را انسانی دانست و از مردم گلستان خواست از روشن کردن آتش هنگام حضور در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی که فصل برگ‌ریزان پایان یافته، پرهیز کنند و در صورت روشن کردن آتش هنگام ترک جنگل از خاموشی کامل آن مطمئن شوند.

وی افزود: با توجه به هشدار سطح زرد هواشناسی مبنی بر وزش باد گرم و افزایش احتمال آتش سوزی‌ها، نیروهای یگان حفاظت در تمام شهرستان‌های استان تا ۲۵ بهمن در آمادگی کامل هستند و گشت‌زنی مداوم در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را برای جلوگیری از برافروختن آتش و یا خاموش کردن آتش‌های احتمالی انجام می‌دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار