بررسی محتوایی روزنامه های پنج شنبه:

روزنامه های آخرین روز هفته گزارشاتی از اظهارات اوباما درباره توافق هسته ای و نیاز برای تصویب آن در کنگره و شایعاتی درباره رحیم مشایی، در صفحه نخست خود کار کرده اند.

نقش مبهم مشایی در اختلاس سه هزار میلیاردی

 به گزارش گلستان 24 حضور دو وزرای قاره سبز در ایران و ملاقات با رئیس جمهور، وزیر خارجه و برخی از فعالین اقتصادی، بازخورد گسترده ای در روزنامه ها داشته است. امضاء قرارداد های اقتصادی نیز توشه این سفرها بود. از سوی دیگر، علی مطهری و برگزاری دادگاه وی در شیراز نیز توسط روزنامه های اصلاح طلب پوشش داده شده است. روزنامه های اصولگرا، اظهارات اوباما و اعتراف وی به قدرت ایران و حزب الله لبنان را مورد توجه قرار داده اند. 

شکایت می‌کنیم، پس هستیم!/ آمران حمله شیراز مشخص شده‌اند/ برخی منتقدان حتی متن برجام را هم نخوانده‌اند

روزنامه اصلاح طلب آرمان در گزارشی با عنوان "شکایت می‌کنیم، پس هستیم! "، به موضوع شکایت رئیس دولت قبل از برخی از کسانی که به وی اتهامات بی اساس وارد کرده اند، تهیه کرده است:  می‌گفتند اهل شکایت نیست و خودش هم اصرار داشت که شکایتی نمی‌کند البته آن زمان که رئیس‌جمهور بود و شاید بازه زمانی این تعهد تنها به همان دوران اختصاص داشت. البته باید پذیرفت که شرایط او با شرایط آن دوران هم بسیار متفاوت شده است چنانکه در آن دوره محمدرضا رحیمی خط قرمز او محسوب می‌شد اما اکنون او در زندان است یا بقایی یعنی همان مردی که همواره بازوی مشایی خوانده می‌شد هم که از اهمیت زیادی برای دولت‌های نهم و دهم برخوردار بود اکنون در اوین است. مرتضوی منتظر صدور حکمش است و... پس اکنون شرایط با گذشته تفاوت‌هایی دارد و نباید انتظار داشت احمدی‌نژاد همان احمدی‌نژاد سال‌های 84 تا 92 باقی مانده باشد. خودش و یارانش شکایت می‌کنند؛ شاکیان همان دولتمردانی هستند که تا دو سال پیش لبخند بر لب داشتند و از سعه‌صدر و گذشت سخن می‌گفتند و می‌گفتند اهل شکایت نیستیم اما حالا که با برگه‌های احضاریه روبه‌رو می‌شوند به خود می‌گویند اگر آنها هم شکایت کنند، شاید اذهان از موضوع شکایت‌ها از خودشان منحرف شود بنابراین یک روز از اسحاق جهانگیری شکایت می‌کنند و یک روز دیگر حجت‌الاسلام اشرفی‌اصفهانی را تهدید به شکایت می‌کنند چنانکه دیروز وکیل مدافع رئیس‌جمهور سابق گفت: همانطور که پیش‌تر نیز اعلام کرده بودیم شکایت از افترازنندگان و منتشرکنندگان اکاذیب ادامه خواهد داشت. سیدعادل حیدری در پی اقرار حجت‌الاسلام اشرفی‌اصفهانی مبنی بر نداشتن دلیل و بیان شنیده‌های خود درباره اتهامات انتسابی به حمید بقایی اظهار کرد: آقای اشرفی‌اصفهانی حتی یک دلیل کوچک هم برای اظهارات خود ندارد تا بتواند به سازمان بازرسی کل کشور یا هر مرجع دیگری ارائه کند؛ بنابراین علیه ایشان به‌دلیل انتشار اکاذیب و افترا طرح شکایت می‌کنیم.

علی مطهری، نماینده مجلس که اظهارات و رفتارهای او همیشه جنجال ساز و حاشیه ساز بوده، از روند دادگاه خود در شیراز اظهاراتی در مصاحبه با رسانه ها داشته و روزنامه ها  و رسانه های اصلاح طلب نیز در روندی آشکار در حال پررنگ جلوه دادن و تابو کردن آن هستند."آمران حمله شیراز مشخص شده‌اند "، بخشی از سخنان وی است: در بازجویی‌ها برخی از دستوردهندگان مشخص شده‌اند و آنها هم معلوم است که از کجا دستور گرفته‌اند. برخی از اینها گفته‌اند ما دستور داشتیم که به هر نحو ممکن از ورود علی مطهری به شیراز جلوگیری کنیم. همین‌طور نیروی انتظامی شیراز و مخصوصا رئیس وقت کلانتری 20 گل‌سرخ شیراز به‌دلیل نوع عملکردشان باید پاسخگو باشند و اگر من هم از شکایت خود بگذرم مدعی‌العموم باید این موضوع را دنبال کند. مگر می‌شود نسبت به حفظ امنیت شهر و حفظ جان یک مدعوّ دانشگاه بی‌تفاوت بود؟ پس حقوقی که می‌گیرند برای چیست؟ همین‌طور نقش مسئولان استانی مانند استاندار وقت فارس و...  هم باید مشخص شود و اگر کوتاهی کرده‌اند باید مجازات شوند. نمی‌شود یک نهاد خاص در یک استان یا شهر تصمیم بگیرد برنامه‌ای را به هم بزند و سایر نهادها و مسئولان اجرایی ملاحظه او را بکنند. اگر یکی از آن آجرها به سر من خورده بود معلوم نیست الان زنده بودم یا نه.

سیروس ناصری در مصاحبه با آرمان گفته "برخی منتقدان حتی متن برجام را هم نخوانده‌اند "، این درحالی است که با نگاهی به تحلیل ها و انتقادها مشخص می شود که منتقدان با دقت تمام جزئیات برجام را نیز تحلیل کرده اند. این سیاه نمایی از سوی اصلاح طلبان و حامیان دولت علیه منتقدان در راستای حذف و پرهزینه کردن انتقاد است:  باید از کسانی که 60 یا 70 سوال را در خصوص برجام می‌پرسند و قلم نقد به دست می‌گیرند پرسید آیا متن برجام را به‌طور کامل خوانده‌اند. با این نقدها و این سوالات من فکر می‌کنم نه؛ اگر توهین نباشد برخی از نقدها واقعا کودکانه است. اکنون یک توافقی بالاتر از آژانس وجود دارد که به آژانس ماموریت می‌دهد وضعیت ناگواری که خودش مسبب آن بود را برطرف نماید. در خصوص کسانی که می‌پرسند چرا توافق برجام مرجعی برای رسیدگی و نظارت بر حسن انجام تعهدات ندارد باید گفت: چرا باید مسائل حیاتی خود را به یک داور ثالث بسپریم، ایران با آمریکا توافق کرده است و آژانس ماموریت دارد توافق طرفین را اجرایی کند. برجام می‌گوید داور تعهدات طرفین خودمان هستیم و هر زمان هر کدام از طرفین به تعهدات پایبند نبود طرف مقابل این اختیار را دارد که تعهداتش را اجرا نکند. پس درصورتی که 1+5 به تعهداتش در خصوص تحریم‌ها و... پایبند نبود ایران می‌تواند تعهداتش را اجرا نکند. اگر ایران رضایت داشت این توافق ادامه پیدا کند، اگر ایران رضایت نداشت هر آینه می‌تواند توافق را بر هم بزند. در ضمائم برجام بخش دوم راجع به آثار رفع تحریم‌هاست که در آنجا به روشنی آمده است نتیجه رفع تحریم‌ها یک سلسله اقداماتی باشد در همه بخش‌های اقتصادی.

حزب‌الله مانع جنگ/ قرارداد صلح یا نقشه جنگ؟/ دوران پساتوافق و مشکل دوچندان دولت

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان "حزب‌الله مانع جنگ"، به بررسی اظهارات اوباما درباره توافق با ایران پرداخته است:  اوباما که به دنبال جلب رضایت آیپک برای فشار به کنگره برای تصویب برجام است، در این نشست به آیپک یادآوری کرد که آمریکا در شرایط فعلی نمی‌تواند علیه ایران یک جنگ راه بیندازد!  او تاکید کرد که نه تنها او، بلکه سلفش یعنی جورج بوش نیز هیچ طرحی برای حمله به ایران نداشت! رئیس‌جمهور آمریکا دلیل اصلی ناتوانی ایالات متحده در راه‌اندازی یک جنگ علیه ایران را در ادامه توضیح داد: «حزب‌الله لبنان!» اوباما تاکید کرد حضور حزب‌الله لبنان در صحنه تحولات منطقه، مانع به‌راه افتادن یک جنگ علیه ایران است. او تصریح کرد در صورت آغاز جنگ آمریکا علیه ایران، موشک‌های حزب‌الله لبنان تل‌آویو را نشانه خواهند رفت!ئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با رهبران یهودی گفت: اگر توافق هسته‌ای رد شود و ما به ایران حمله کنیم، حزب‌الله با موشک‌های خود تل‌آویو را هدف قرار خواهد داد و اسرائیل تحت فشار قرار خواهد گرفت.

یادداشت روز وطن با عنوان "قرارداد صلح یا نقشه جنگ؟"، به نقد سخنان اوباما در جلسه با آیپک اختصاص دارد: راساس آنچه کاخ سفید منتشر کرده، موضوع حمله نظامی به ایران یکی از محورهای جلسه اوباما با رهبران یهودی در آمریکا بوده است. در واقع جلسه‌ای که اوباما برای جلب حمایت آیپک از توافق هسته‌ای با ایران برگزار کرد با محوریت بررسی گزینه نظامی و امکان‌سنجی جنگ علیه ایران انجام شد. اوباما در این جلسه تلاش کرد به رهبران یهودی آمریکا نشان دهد در شرایط فعلی شرایط برای جنگ با ایران فراهم نیست. او شرایط پس از رد توافق هسته‌ای در کنگره را برای رهبران آیپک به تصویر کشید. گزینه نظامی به‌عنوان گزینه جایگزین توافق هسته‌ای، مطرح شد و اوباما برای آنها توضیح داد شرایط برای حمله به ایران فراهم نیست. او حتی بیان کرد جورج بوش نیز برنامه‌ای برای حمله نظامی به ایران تدوین نکرده بود! او با این اظهارنظر به رهبران آیپک یادآوری کرد رئیس‌جمهور جنگ‌طلب قبلی که 2 جنگ بزرگ در مرزهای شرقی و غربی ایران به‌راه انداخت نیز موضوع ناتوانی در حمله نظامی به ایران را پذیرفته بود! در واقع مهم‌ترین پیام نشست آیپک در کاخ سفید، اقرار به ناتوانی آمریکا در استفاده از گزینه نظامی علیه ایران بوده است!..اوباما برای تایید توافق هسته‌ای با ایران در کنگره نیازمند شفاف‌سازی این توافق و اثرات کوتاه و درازمدت آن است. قطعا در روزهای منتهی به رای‌گیری کنگره درباره توافق هسته‌ای، شاهد شفافیت بیشتری درباره آنچه آمریکا از توافق هسته‌ای می‌خواهد، خواهیم بود.

"دوران پساتوافق و مشکل دوچندان دولت"، گزارشی است که موضوع چالش ها و معظلات پس از تصویب و اجرای برجام را مورد کنکاش قرار داده است: اما حال دیگر به قول جناب روحانی در دوران «پساتوافق» هستیم و این دوران مقتضیات خاص خود را دارد که کارآمدی و ناکارآمدی دولت در آن بروز بیشتری دارد. مهم‌ترین تفاوت دوران قبل از توافق و بعد از آن این است که دولت دیگر هیچ دوپینگ دیگری برای پوشاندن ضعف و ناکارآمدی خود ندارد. حقیقت آن است که در خوشبینانه‌ترین حالت به توافقات؛ اگر تحریم‌ها برداشته شود مشکل دولت در کارآمدی مضاعف می‌شود، چون در آن موقعیت دولت دیگر هیچ عامل خارجی‌ای برای آنکه مشکلات را به گردن او بیندازد ندارد و باید خودش مسؤولیت مشکلات را قبول کند. در دوران پساتوافق مردم دیگر نمی‌توانند شاهد نابسامانی‌های موجود باشند و دیگر هیچ دستاویزی برای پوشاندن ناکارآمدی و ضعف دولت وجود ندارد. در دوران پساتوافق همه منتظر بهتر شدن اوضاع هستند و هیچ توجیهی را از روحانی نمی‌پذیرند، چرا که روحانی در دوران پیش از توافق همه مشکلات حتی آب خوردن مردم را به مذاکره و توافق متوقف می‌دانست و در یک رابطه علت و معلولی مشخص است که دیگر هیچ مشکلی لاینحل نباید باشد! با این ایده اداره کشور که قطعا به حل مشکلات نخواهد انجامید باید شاهد تغییر انتخاب مردم از این به بعد باشیم.

سؤال از وزیر درباره مشایی/ دیپلماسی وداع با اسلحه

روزنامه اصلاح طلب شرق، در گزارشی با عنوان "سؤال از وزیر درباره مشایی"، به موضوع اظهارات پورمحمدی درباره پرونده های فساد پرداخته است. به نظر می آید یکی از کسانی که از این موضوع مطلع بوده، رحیم مشایی بوده است که امروز خبرساز شده است. تاکنون خبری درباره بازداشت وی منتشر نشده ولی روزنامه های اصلاح طلب و زنجیره ای هر روزه به دامن زدن شایعات در این زمینه مباردت می ورزند و با چنین رویکردی سعی دارند از پررنگ شدن فسادهای اقتصادی مربوط به هم طیفی های خود جلوگیری کنند. به عنوان نمونه نقش فرزند عطاالله مهاجرانی در پرونده دکل های گمشده و پورسانت های که وی از فروشندگان دکل می گرفت، کم رنگ جلوه دادن پرونده فساد مهدی هاشمی، قراردادهای نفتی مبهم در وزارت نفت که بابک زنجانی های دیگری را در دولت یازدهم رونمایی کرده اند و ... : وزیر دادگستری برگ تازه‌ای رو کرده و به روزنامه ایران خبر داده «اسفندیار رحیم‌مشایی در پرونده سه‌هزار میلیاردی نقش قابل‌توجهی داشت».البته افشاگری دیرهنگام پورمحمدی به ماجرای پرونده سه‌هزار میلیاردی محدود نمی‌شود. به گفته او «در واگذاری فولاد و پروژه تهاتر دوطبقه‌کردن جاده چالوس به نور، جلسه‌ای در هتل استقلال که به دستور مستقیم آقای مشایی بود. آقای مشایی نامه داده بودند و نقش قابل‌توجهی داشتند». شهریور ۱۳۹۰ مقام‌ها و رسانه‌ها از کشف فسادی بزرگ در بانک‌های ایران خبر دادند. بر اساس این خبر مه‌آفرید امیرخسروی توانست مبلغ سه هزار میلیارد تومان (سه‌تریلیون تومان) یا دوهزارو ٨٠٠ میلیارد تومان را از شبکه‌های بانکی ایران اختلاس کند. این تخلف به‌عنوان بزرگ‌ترین فساد در تاریخ ایران مطرح شده است. مه‌آفرید، متهم ردیف اول این پرونده، سال گذشته اعدام شد.  نمایندگان مجلس از شنیدن خبر شوکه شده‌اند. بیشتر تعجبشان این است که چرا آقای وزیر این‌همه دیر و دور درباره این نقش مهم اطلاع‌رسانی کرده است. پورمحمدی البته در بخش دیگری از سخنان به تأکید گفته: «مشایی گفته بود من فقط توصیه کردم و مسئولان باید طبق وظیفه خود عمل می‌کردند ولی همگان می‌دانند که توصیه مقامات عالی اثربخش است؛ به‌ویژه اگر توصیه آنان مکتوب هم باشد...».

"دیپلماسی وداع با اسلحه"، عنوان یادداشتی است که شرق به موضوع رایزنی های جدید ایران، سوریه و روسیه پرداخته است: ما نگاه و موضع روسیه یا ایران پشت‌کردن به منافع سنتی خود در سوریه و خیانت به اسد نخواهد بود، بلکه وضعیت در مسیر یک بده‌بستان سیاسی برای رسیدن به مصالحه سیاسی احتمالی در سوریه دور می‌زند. سفر ولید‌معلم به تهران برای مذاکرات دوجانبه و سپس سه‌جانبه با دیپلمات‌های ارشد تهران- مسکو، تابع رایزنی و رسیدن به یک راه‌حل در طیف متحدان برای ورود به بازی بزرگ‌تر با جناح مخالف داخلی و منطقه‌ای خواهد بود. در اینکه تهران و مسکو تحت‌هیچ شرایطی از منافع ژئوپلیتیک خود در سوریه نمی‌گذرند و همچنین ظن قربانی‌کردن این کشور را برای اهداف دیگر ندارند، جای تردیدی نیست، اما این تأمین منافع سه‌جانبه در وضعیت بحرانی کنونی می‌تواند راه‌حلی سیاسی را هدف گرفته باشد که منافع حداقلی دوطرف منازعه را در چارچوب پایان‌بخشیدن به جنگ و فاجعه کنونی تأمین کند. تحرکات سیاسی و دیپلماتیک در منطقه به‌ویژه بعد از اثبات خطر تروریسم بنیادگرای دولت اسلامی (داعش) بسیاری از معادلات پیشین را دچار تغییر کرده است که می‌توان دیدارها و گفت‌و‌گوهای کنونی را حول آن، مورد ارزیابی قرار داد. به همان اندازه که توازن نیروها در عرصه میدانی بحران سوریه همچنین موازنه قدرت در بین بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی حاکی از چندسویه‌بودن منافع طرفین است، هرگونه پافشاری و یک‌جانبه نگری برای پیروزی نهایی و حداکثری هر کدام از اضلاع منازع نیز خارج از منطق سیاسی است. به‌نظر می‌رسد تمامی بازیگران عرصه شطرنج منطقه‌ای به این درک واحد، البته با اهداف متفاوت خود رسیده باشند و دیدارهای دوحه و تهران بین سیاست‌مداران و دیپلمات‌های ارشد این مجموعه ناهمگون، راهی برای جستن یک «مصالحه حداقلی» خواهد بود که آینده نشان می‌دهد تا چه اندازه می‌تواند موفقیت به همراه داشته باشد. 

تنها جنایتکار هسته‌ای جهان قاضی و پلیس پرونده ایران!/ کابوس 36 ساله و رویای تغییر

روزنامه کیهان، در گزارشی به حادثه حمله اتمی آمریکا به ژاپن پرداخته و تیتر گزارش خود را "تنها جنایتکار هسته‌ای جهان قاضی و پلیس پرونده ایران!"، برگزیده است: 70 سال پیش در چنین روزی (6 اوت 1945/15 مرداد 1324) آمریکا در یک جنایت بی سابقه در تاریخ بشر با بمباران اتمی هیروشیما90هزار انسان بیگناه را در دم به کام مرگ فرستاد و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز تا پایان همان سال -۱۹۴۵- بر اثر جراحات وارده جان باختند. ٣ روز بعد از بمباران هیروشیما، آمریکایی‌ها دومین بمب اتمی را بر فراز شهر ناکازاکی رها کردند و تلفات مشابهی به بار آوردند. رقم تلفات انسانی این دو بمب در اولین دقایق پس از اصابت بمب ۲۲۰ هزار نفر بوده است.

در ادامه می خوانیم: رهبر انقلاب  نیز در اثبات این واقعیت فرموده‌اند:« بر اساس اسناد موجود، چند ماه قبل از جنایت اتمی آمریکا در ژاپن، هیتلر -یعنی رکن اصلی جنگ جهانی دوم- خودکشی کرده بود. موسولینی -یعنی رکن دیگر جنگ جهانی- نیز قبل از این حمله دستگیر شده بود و ژاپنی‌ها هم از دو ماه قبل برای تسلیم شدن اعلام آمادگی کرده بودند. واقعیت آن است که آمریکایی‌ها می‌خواستند سلاح جدیدشان -یعنی بمب اتم- را در یک میدان واقعی آزمایش کنند که این کار را با کشتار مردم بیگناه هیروشیما و ناکازاکی انجام دادند، اما اکنون در تبلیغات خود به این جنایت لباس خدمت می‌پوشانند.» (29 آبان 92- در اجتماع بسیجیان)حال دولتی با این پیشینه سیاه و جنایتکار که تنها استفاده کننده از سلاح هسته ای و قاتل صدها هزار انسان  بیگناه است و هزاران بمب اتمی نیز از انواع مختلف آن را در زرادخانه های خود دارد، تبدیل شده به قاضی و پلیس پرونده هسته‌ای ایران.

"کابوس 36 ساله و رویای تغییر"، عنوان یادداشت روز کیهان به قلم محمدصرفی است: «تفاوت‌های ما و ایران جدی است و تاریخ سخت میان دو ملت را نمی‌توان نادیده گرفت اما تغییر ممکن است.» این‌ها جملاتی است که در پوسترهای انتخاباتی باراک اوباما در سال 2008 -اولین دوره ریاست جمهوری وی- نوشته شده بود. اوباما 24 تیرماه سال جاری -یک روز بعد از اعلام توافق وین- در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید گفت: «دیروز یک روز تاریخی بود... این توافق نشان می‌دهد دیپلماسی آمریکا می‌تواند تغییرات واقعی و معنی‌داری به‌دست آورد... همیشه این امیدواری وجود دارد که رفتارها تغییر کند.» سوال کلیدی این است؛ مفهوم واژه «تغییر» در استراتژی اوباما چیست و دولت وی به دنبال چه تغییراتی در جمهوری اسلامی ایران است؟بررسی و نقد توافق مفصل و حجیم وین لازم و ضروری است و آنچه گفته شد از این منظر بود که نباید نسبت به پیوست‌های نامرئی برجام بی‌توجه بود. رهبر معظم انقلاب در ششم خرداد ماه سال جاری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند؛ «غیر از مسئله‌ هسته‌ای هم سریال‌های دیگری در انتظار ما است؛ این‌جور نیست که همه‌ مسائل ما با غرب، با آمریکا، با صهیونیسم، با گردن‌کلفت‌های اقتصادی دنیا فقط همین مسئله‌ هسته‌ای باشد؛ این تنها مسئله‌ ما نیست؛ دنباله‌اش مسائل گوناگون -‌حقوق بشر و امثاله و امثاله‌- [هست‌].»

در ادامه آمده: فارغ از آنچه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در اتاق فکرهای خود می‌اندیشند، محاسبه و برنامه‌ریزی می‌کنند، این گزاره را با قاطعیت می‌توان گفت که مکر و کید آنها به نتیجه دلخواه نخواهد رسید و این بار نیز همانند 36 سال گذشته رویای آنها برای تغییر رفتار و ساختار جمهوری اسلامی ایران تعبیر نخواهد شد. درباره راز این ناکامی مداوم دشمن گفتنی‌های بسیاری است و به عبارتی از «الداد پاردو» کارشناس امور ایران در دانشگاه عبری بیت‌المقدس بسنده می‌کنیم. پاردو می‌گوید: «او (آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) مردی بسیار هوشمند است در تمام چالش‌ها پیروز بوده است.» و البته اگر جز این بود جای تعجب داشت، چرا که وعده حضرت حق صدق است؛ ان تنصروا الله ینصرکم...

ارسال نظر

آخرین اخبار