خیالبافی برای تسلیم ایران

جان کری ساعاتی بعد از توافق برجام به شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌نیوز» گفت: «اگر توافق نمی‌کردیم، چین، روسیه و دیگران با ایران تجارت می‌کردند زیرا آن هنگام، (نظام) تحریم‌ها از هم می‌پاشید.»

چرا اعترافات تاریخی اوباما و کری درباره پرونده هسته ای ایران مهم است؟

به گزارش گلستان 24، زمانی که جان کری در جلسه هفته گذشته استماع سنای آمریکا در پاسخ به سناتورها درباره توافق مدام این جمله را تکرار می کرد که «مقاله من در واشنگتن پست را بخوانید» و نمایندگان سنا بی توجه به این جمله کری سوالها و تهدیدات خود را تکرار می کردند وی یکبار بلند تر از دفعات قبل این جمله را تکرار کرد.

در مقاله یاد شده جان کری و ارنست مونیز اعترافات تاریخی را درباره پرونده هسته ای ایران مطرح کردند که این اعترافات از چند جهت قابل اهمیت است.  آنها دراین مقاله نوشته اند: اگر ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای بود، قبلاً می توانست این کار را به انجام برساند؛ چرا که جامعه جهانی نیز نظارت چندانی بر فعالیت های هسته ای ایران نداشت

خیالبافی برای تسلیم ایران

کری و مونیز پشت کردن به این توافق را برای آمریکا، «اشتباهی تاریخی» توصیف کرده و نوشته‌اند: «[در این صورت]، ما از شریکانمان جدا شده و شاهد فروپاشی نظام تحریم‌ها خواهیم بود و به ایران توانایی نامحدود برای پیشبرد برنامه هسته‌ای این کشور را خواهیم داد.»

 جان کری ساعاتی بعد از توافق برجام به شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌نیوز» گفت: «اگر توافق نمی‌کردیم، چین، روسیه و دیگران با ایران تجارت می‌کردند زیرا آن هنگام، (نظام) تحریم‌ها از هم می‌پاشید.» جان کری از مخالفان داخلی توافق با ایران هم انتقاد کرده و گفته «آنچه منتقدان این برنامه (مذاکره با ایران) هیچ‌گاه ارائه ندادند، یک گزینه واقع‌گرایانه بود.»

«جان کری»، وزیر خارجه، «ارنست مونیز»، وزیر انرژی و «جک لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دفاع کردند. کری در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا اذعان کرد: «تسلیم ایران، خیالبافی است، ساده و صریح بگویم. چه این را دوست داشته باشیم و چه نه، واقعیت این است که ایران به دانش چرخه سوخت هسته‌ای دست یافته و این را نمی‌توان بمباران کرد یا با تحریم از بین برد.»

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش با خاطرنشان کردن اینکه تحریم‌ها نتوانسته جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد، گفت: «اگر ما به سمت فسخ این تواف قدم برداریم، جهان با ما هم‌قدم نخواهد شد.»

این اعترافات تاریخی کری که پیشتر  توسط اوباما نیز مطرح شده بود، شاید حالا که در روزهای پس از جمع بندی مذاکرات هستیم، شنیده نشود، حال آنکه می توان آن را در زمره تاریخی ترین اعترافات مقامات آمریکایی درباره ایران قرار داد.

باراک اوباما در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز که روز گذشته منتشر شد، درباره توافق هسته‌ای گفت:  آنچه من تلاش کرده‌ام برای مردم، از جمله بنیامین نتانیاهو توضیح دهم، این است که بدون یک توافق، توانایی ما برای برپا نگه داشتن این تحریم‌ها حتمی نبود. در نظر داشته باشید که فقط ایران نبود که برای تحریم‌ها هزینه می‌پرداخت، بلکه چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و تقریباً هر کشور واردکننده نفت در سراسر جهان، پس از ساز و کار تحریم، خود را در موقعیتی یافته بود که ادامه یافتن این تحریم‌ها برای آنان میلیاردها دلار هزینه دربر داشت.

 اوباما در ادامه به جزییات شکست اعمال تحریم ها علیه ایران می پردازد و می گوید: آمریکا کمترین هزینه را برای حفظ تحریم‌ها می‌پرداخت، زیرا ما از همان ابتدا با ایران تجارت نمی‌کردیم. آنها از خودگذشتگی قابل توجهی کردند، به این دلیل که دولت من، دیپلمات‌های ما و بارها من شخصاً قادر بودیم آنان را متقاعد کنیم که تنها راه‌ حل و فصل مشکل هسته‌ای، تشدید این تحریم‌هاست. اگر آنها می‌دیدند  ما از ساز و کاری قانونی و مؤثر برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای فاصله می‌گیریم؛ اگر آنان می‌دیدند که تلاش‌های دیپلماتیک ما صادقانه نیست، یا ما تلاش داریم، نه فقط برنامه هسته‌ای، بلکه هر اختلاف سیاسی که ممکن است با ایران داشته باشیم را در این مذاکرات بگنجانیم، آنگاه واقعاً تحریم‌ها به سرعت از هم فرو می‌پاشید بنابراین شاید ایران در آن صورت 150 میلیارد دلار کسب نمی‌کرد، اما بخش عمده‌ای از آن را می‌گرفت، زیرا ما قادر نبودیم حمایت  متحدان خود را از تحریم‌ها حفظ کنیم.

در کنار این اعرتافات تاریخی و بی سابقه البته تهدیدهای آمریکایی و مطرح کردن بهانه های غیر از هسته ای پس از این پرونده در دستور کار سران ایالات متحده قرار گرفته است. جان کری درباره پرونده هسته ایران اعترافات تاریخی را در سنا مطرح کرد، اما با اعلام مواضعی متفاوت از انچه در مذاکرات مطرح شده دامنه بی اعتمادی پیشین ایران و آمریکا را گسترش داد. کری در بخشی از اظهاراتش در سنا می گوید: با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای محدود کردن توان ایران همکاری نزدیکی وجود دارد.

ادعای اخیر جان کری درباره همکاری با کشورهای منطقه برای فشار به ایران، موضوعی است که شاهد مثال های فراوانی دارد؛ مهمترین آنها که تاثیرات اقتصادی عمیقی بر معیشت مردم در داخل کشور گذاشت، توطئه کاهش قیمت نفت توسط آمریکا و رژیم آل سعود بود.

در اوج همگرایی ایران و غرب و در حالی که ظریف و کری پیاده روی می کردند، کشور با توطئه کاهش 50 درصدی قیمت نفت مواجه می‌شود و این یعنی به ازای هر ایرانی سبد مصرف از درآمد فروش نفت، 50 درصد کاهش می‌یابد. تاثیر این کاهش در گران شدن بنزین و دیگر حامل‌های انرژی، افزایش نانوایی‌های آزادپز، افزایش قیمت برق و آب، افزایش قیمت لبنیات و دیگر اقلام ضروری و مصرفی خانوارهای ایرانی به وضوح خود را نشان می دهد.

شاید بتوان اظهارات وزیر خزانه داری ایالات متحده را در این راستا تحلیل کرد. وی بر خلاف ادعاهای تیم مذاکره کننده ایرانی و آنچه که گفته می شود در متن تهیه شده هسته ای آمده است، گفت: «تحریم های تجاری ایران را لغو نمی کنیم».

به هر روی ادعاهای ایالات متحده که طبیعی بود پس از حل چالش هسته ای نیز ادامه پیدا کند، زمینه حل نشدن مسائل فی مابین ایران و آمریکا را تقویت می کند.

سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار