موزه روباز فرهنگ قوم ترکمن با هدف معرفی فرهنگ این قوم و انتقال آن به نسل جوان امروز، در سواحل ماسه ای روستای 'چارقلی' شهرستان گمیشان برپا می شود.

برپایی موزه روباز فرهنگ قوم ترکمن در سواحل ماسه ای گمیشان

 به گزارش گلستان 24، معاون فرماندار گمیشان اعلام کرد: این موزه 24 شهریور مطابق با اول ذی الحجه و همزمان با سالروز مبارک ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (ص) کار خود را آغاز کرده و تا 27 شهریور به فعالیت خود ادامه می دهد.
مهدی کمال غریبی افزود: در اولین روز فعالیت موزه که همزمان با روز ملی ازدواج است اجرای مراسم عروسی قوم ترکمن لحاظ شده است.

موزه روباز فرهنگ قوم ترکمن
وی با بیان این که بخش های مختلفی برای این موزه پیش بینی شده است اضافه کرد: ایجاد غرفه های صنایع دستی، زیورآلات ترکمن، ابزارآلات قدیمی کشت و زرع در منطقه ترکمن صحرا و نیز قایق های قدیمی و پوشاک سنتی ترکمن از مهمترین این بخش هاست.
وی همچنین به طبخ غذاهای محلی قوم ترکمن، اجرای موسیقی ترکمنی، برنامه های ورزشی و بازی های بومی و محلی اشاره کرد.
به گفته وی معرفی رشته هایی از صنایع دستی که در منطقه دارای قدمت و اصالت تاریخی و فرهنگی هستند نیز از اهداف برپایی این موزه روباز است.
کمال غریبی همچنین انتقال باورها و اعتقادات قوم ترکمن را از جمله کارکردهای این موزه روباز فرهنگ ترکمن عنوان کرد.
وی یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی را حمایت و رونق هنرهای سنتی و صنایع دستی دانست و ابراز امیدواری کرد که با اجرای این موزه بتوانند در جهت شکوفایی قابلیت های منطقه گمیشان قدم های مؤثری را بردارند.
وی در پایان یادآور شد: در برگزاری این موزه روباز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان و فرمانداری گمیشان همکاری دارند.
روستای چارقلی در غربی ترین نقطه بخش مرکزی گمیشان واقع است و فاصله آن از مرکز استان گلستان (گرگان) 50 کیلومتر و از مرکز شهرستان 15 کیلومتر می باشد. 
گمیشان با افزون بر 60 هزار نفر در شمال غرب استان گلستان واقع است و بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند. /ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار