در آستانه محاکمه زنجانی؛

با توجه به در پیش بودن محاکمه بابک زنجانی، پیش بینی می شود که اتاق فکر جریان موسوم به اصلاحات و رسانه های آن، نهایت سعی خود را در بهره برداری سیاسی از این محاکمه به ویژه در قالب سناریوهای انتخاباتی به عمل خواهد آورد.

پشت پرده درخواست ملاقات با بابک زنجانی

پس از مخالفت قوه قضاییه با درخواست تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس برای دیدار بابک زنجانی، سلطانی، عضو این کمیسیون در گفت و گو با فارس گفت: "مقرر شده بود نمایندگان، جزئیات کامل دیدار و سؤالاتی را  که قرار است از زنجانی پرسیده شود، مطرح نمایند؛ لذا نمایندگان این مسأله را نپذیرفتند و جلسه مذکور لغو شد". به نظر می رسد این گونه اظهار نظر یک نماینده مجلس بدون اشاره به دلایل قضایی مخالفت با دیدار مذکور، نوعی القای عدم همکاری یا سیاست انقباضی قوه قضاییه در تعامل با سایر قوا باشد.

در عین حال شنیده می شود که برخی نمایندگان درخواست کننده این ملاقات با محوریت "غلامرضا تاجگردان" به دنبال پیشبرد پروژه ای سیاسی از رهگذر این دیدار بوده اند. برخی تحلیلگران بر این باورند که نمایندگان مذکور قصد داشته اند پس از گفت و گو با بابک زنجانی و افشای بخشی از گفته های وی در رسانه ها، از آن به عنوان اهرم فشار و تخریب علیه رقبای اصولگرای خود در انتخابات بهره جویند.

انتساب بابک زنجانی به جریان رقیب، به چه قیمتی؟!

با توجه به در پیش بودن محاکمه بابک زنجانی، پیش بینی می شود که اتاق فکر جریان موسوم به اصلاحات و رسانه های آن، نهایت سعی خود را در بهره برداری سیاسی از این محاکمه به ویژه در قالب سناریوهای انتخاباتی به عمل خواهد آورد.

تحلیل اظهارات اکبر ترکان، مشاور روحانی و بیژن زنگنه، وزیر نفت کابینه وی، حاکی از راهبرد نزدیکان دولت برای توسعه فساد بابک زنجانی از یک شخص یا حتی گروه سازمان یافته به جریانی سیاسی است.

گواه این مدعا، گفت و گوی اکبر ترکان با رسانه هاست که در آن گفته بود: "بابک زنجانی به یک مافیای فساد وصل است... او صد در صد پشتیبان مالی از جنس "از ما بهتران" دارد... باید مواظب باشیم که اتفاقی برای او نیفتد... بابک زنجانی یک آدم نیست، یک جریان است... این زنجیره ای است که از داخل کشور ما شروع می شود و تا خارج امتداد می یابد... حلقه های این زنجیره به هم متصل است.. دستگاه های اطلاعاتی-امنیتی ما بیشترین کوشش خود را می کنند تا مبادا آن زنجیره ای که بابک زنجانی به آن وصل است، او را در زندان بزند! زیرا، یک نقطه از این زنجیره را داریم و اگر آنها این یک نقطه را بزنند، همه نجیره گم و گور و باعث می شود دیگر به جایی دسترسی نداشته باشیم و پولمان گم و گور شود".

از تحلیل اظهارات اکبر ترکان، داده های  ضمنی ذیل حاصل می شود:

·        القای بی اعتمادی به قوه قضاییه در حفاظت از متهم

·        شائبه نفوذ جریان های مافیایی و سازمان یافته تا داخل  زندان ها

·        توسعه فساد بابک زنجانی به یک جریان سیاسی مقتدر با توجه به کاربرد نشانه شناسنامه تعبیر "از ما بهتران"

·        تقلیل دغدغه مقابله با فساد به بازپس گیری اموال دولتی و کمرنگ جلوه دادن خط مقابله قاطعانه با فساد در دستگاه قضایی

چنین به نظر می رسد که با شروع محاکمه بابک زنجانی و با توجه به تلاش جریان های سیاسی اصلاح طلب و اعتدال گرا برای القای نفوذ سیاسی در پرونده بابک زنجانی، اطلاع رسانی جامع از سیر تعقیب این متهم و نیز تلاش های صورت گرفته برای کشف جرم و جمع آوری و حفظ آثار و ادله آن سودمند باشد.

در عین حال این نکته که تقلیل "مقابله با فساد" به "تسویه حساب های سیاسی" عاملی بازدارنده در فساد زدایی است، می تواند به عنوان خطی در رسانه های اصولگرا مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار