بررسی تحلیلی روزنامه های شنبه؛

روزنامه های صبح شنبه 4مهر 1394 به حادثه دلخراش منا و کشته و زخمی شدن بیش از 3300 نفر از زائران خانه خدا پرداخته است.

آل سعود از کشته پشته ساخت / التماس آقای دکتر برای دیدار با اوباما!

به گزارش گلستان24، روزنامه های صبح شنبه 4مهر 1394 به حادثه دلخراش منا و کشته و زخمی شدن بیش از 3300 نفر از زائران خانه خدا پرداخته است. همچنین به برخی سوژه های سیاسی از قبیل اجرای زودتر از موعد توافق، تمجید اصلاح طلبان از خود، درگیری اصلاح طلبان با احمدی نژاد، هجمه به وحدت اصولگرایان و اعلام سه روز عزای عمومی به دلیل فاجعه منا در روزنامه های امروز پرداخته شده است. همچنین ظاهرا موضوعات ذکر شده موجب غفلت اکثر مطبوعات از پرداختن به هفته دفاع مقدس و رشادت های سربازان اسلام شده است.

فاجعه در قربانگاه‌ «منا»

روزنامه دولتی ایران درباره حادثه منا و پیگیری های مسئولان نوشت: سرپرست حجاج ایرانی گفت: از وضعیت ۳۶۰ زائر ایرانی خبری نداریم، آنها هنوز به کاروان‌های خود مراجعه نکرده‌اند؛ تلاش می‌کنیم از آنها خبر موثق بگیریم.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر به بخش خبری ۱۵ شبکه خبر گفت: یکسری از زائران هنوز به کاروان‌های خود برنگشته‌اند، اما ممکن است به مکه برگشته باشند. در تلاشیم از آنها خبر موثقی بگیریم. گفتنی است رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده که ۲۵ زائر ایرانی مصدوم در بیمارستان‌های عربستان شناسایی شده‌اند. عربستان پیش از این اجازه نداده بود عوامل بعثه مقام معظم رهبری به بیمارستان‌های منطقه سرکشی کنند و خبری از مصدومان ایرانی بگیرند. رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گفته که ۴ تیم جست‌و‌جو در پی حجاج ایرانی در بیمارستان‌های منا، مکه و جده مشغول فعالیت هستند. اما برای رسیدن به آمار قطعی درباره مصدومان و کشته شده‌های ایرانی، باید تا شنبه صبر کرد.

- واکنش عربستان به حادثه منا
پادشاه عربستان سعودی در پی فاجعه تأسفبار منا، دو وزیر این کشور را برکنار کرد. به گزارش ایلنا به نقل از النشره، در پی حادثه جان باختن صدها نفر از حجاج در جریان مراسم «رمی جمرات» در عربستان که به دلیل مدیریت ناصحیح مقام‌های سعودی بر مسیرهای تردد به‌وقوع پیوست، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور دستور برکناری وزیران حج و امور شهرها و روستاها را صادر کرد.در حالی‌که سخنگوی وزارت کشور عربستان حادثه منا را «قضا و قدر» خوانده، اطلاعات موثق حاکی است که ورود کاروان 004 نفری «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور از جهت خلاف حرکت حجاج در منا، سبب وقوع این فاجعه شده است.
 
- بزرگترین فاجعه انسانی مکه در 25 سال گذشته
حاج مرتضی باقری از مدیران باسابقه حج که سال‌های متوالی تجربه حضور در مناسک حج را داشته و عمدتاً کاروان حجاج ایرانی مقیم خارج از کشور را مدیریت می‌کند در خصوص این حادثه گفت: عید قربان طبق معمول، حاجیان از مشعرالحرام به‌سمت منا حرکت کرده و سپس به‌سمت جمرات محل سنگ زدن به شیطان راهی انتهای منا شدند. باوجود اینکه امسال تعداد حاجیان کمتر از سال های گذشته است ولی طبق تجربه بیش از ۳۰ سفر در حج احساس کردم شرایط غیر عادی است و ازدحام کاملاً غیر طبیعی است. 
کاملاً وضعیت غیر عادی محسوس بوده و بهم خوردن حال حجاج از ازدحام، ترافیک، نبود آب آشامیدنی و بسته بودن راه‌های خروجی خیابان به‌سمت جمرات شرایط ایجاد اتفاق وحشتناک کشتار حجاج را رقم زد. 
حاج مرتضی باقری گفت: اتفاق تقریباً ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه صبح رخ داد ولی ساعت ۴ عصر نبض مرده‌ها و مجروحان را می‌گرفتند. عربستان سابقه مختومه ساختن چنین پرونده‌هایی را دارد از جمله سال ۱۳۶۶ کشتار مکه و ۱۳۶۸ کشتار ۴ هزار نفر در تونل معیصم در منا که همه این پرونده‌ها بسته شده‌اند و این بار وقتی به بعد از ظهر رسیدیم نیروهای باتجربه و مسن‌تر وارد صحنه شدند که البته کمی به جمع کردن صحنه کمک کرده. جو عمومی در مکه و در بین حجاج بشدت خراب است و ترس و استرس حاکم شده است به گونه‌ای که احتمال اتفاقات بعدی از جمله در مسجدالحرام وجود دارد چرا که با مختصر سر و صدا مردم وحشت زده پا به‌فرار گذاشته و له و کشته شدن زیر دست و پا اتفاق  دور از انتظار نیست.
- منا  مرگبارترین حادثه سال‌های اخیر حج
حضور چند صد هزار زائر در مراسم هر ساله حج در سال‌های گذشته نیز با حوادثی همراه بوده است.در سال 2006 میلادی، بیش از 360 زائر در اثر ازدحام جمعیت در مراسم رمی جمرات کشته شدند. این درحالی بود که یک روز پیش از این حادثه نیز بیش از 70 نفر در اثر فروریختن هتل در نزدیکی مسجدالحرام جان باخته بودند. ازدحام جمعیت در آخرین روز مراسم حج در سال‌های 2004 و 2001 میلادی نیز به ترتیب 244 و 35 کشته برجای گذاشت و در سال 1998 میلادی نیز فشار جمعیت در یک پل هوایی 180 نفر را به کام مرگ فرو برد.در سال 1997 میلادی آتش گرفتن چادر زائران در منا 340 کشته و چند صد زخمی داشت و در سال 1994 میلادی نیز رمی جمرات 270 کشته به ثبت  رساند.

- واکنش مسئولان، مراجع و ائمه جمعه به «عید سیاه» مسلمانان

علاوه بر رئیس و اعضای هیأت دولت، رؤسای قوه قضائیه و مقننه، مراجع عظام تقلید، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، احزاب و تشکل‌ها با اظهارات و صدور پیام‌های جداگانه، فاجعه منا را تسلیت گفته و خواستار مسئولیت‌پذیری عربستان شدند.

- جلسه ویژه در «شورای عالی امنیت ملی»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز با اعلام خبر تشکیل جلسه کمیته ویژه رسیدگی به فاجعه منا گفت:  از اولین ساعات وقوع این حادثه ستاد ویژه‌ای در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط تشکیل و ضمن ارتباط مستمر با سرپرست محترم حجاج ایرانی مستقر در عربستان سعودی، اقدامات ضروری در حوزه هماهنگ‌سازی مجموعه ظرفیت‌های سیاسی، امدادی، درمانی و اطلاع‌رسانی در داخل کشور را در این زمینه آغاز کرد. 

- ورود مجلس و دادستان کل کشور به حادثه «منا»

در ادامه واکنش‌ها شماری از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌هایی خواستار بررسی ابعاد ماجرا شدند؛ چنان‌که محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این کمیسیون در جلسه هفته آینده خود فاجعه منا را مورد بررسی قرار می‌‌دهد، گفت که در همین خصوص کمیته حقیقت‌یاب در کمیسیون تشکیل خواهد شد. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز با بیان اینکه «هیچ اعتمادی به گزارش‌های دولت عربستان درباره حادثه منا وجود ندارد» بر لزوم اعزام کمیته کارشناسی حقیقت‌یاب کشورمان به عربستان تأکید کرد.

معاون دادستان کل کشور از پیگیری و تعقیب حادثه منا توسط دادستان کل کشور خبر داد. سید مرتضی بختیاری به ایسنا گفت: به استناد ماده 290 قانون آیین دادرسی کیفری حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی دادستان کل کشور پیگیر حادثه در منا و تعقیب کردن آن هستند.

همزمان با این اقدامات سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح از دستور این ستاد به نیروهای هوایی برای انتقال شهدا و مصدومین حادثه روز پنجشنبه مکه خبر داد. بنا بر این دستور، این نیروها موظفند تا در همه زمینه‌ها برای کمک‌رسانی مشارکت کرده و توان خود را برای اجرایی کردن این مأموریت به کار بگیرند.

خوشه چینی ازبرجام در نیویورک 
روزنامه اصلاح طلب آرمان، در گزارشی از سخنان رئیس جمهور درباره سفر به نیویورک نوشت: همزمان با فصل خزان طبیعت فصل باروری دیپلماسی فرا رسیده است. موسم حراست و باروری نهالی که در روزهای گرم تابستان غرس شد و اکنون هنگام خوشه‌چینی از آن فرا رسیده است. 
 
رئیس دولت یازدهم با اشاره به موقعیت استراتژیک ایجاد شده پس از دستیابی به توافق و لزوم بهره‌برداری از آن خاطرنشان کرد: حصول برجام دستاوردی بسیار درخشان و کاری بسیار بزرگ بود که ملت ایران توانست با تلاش نمایندگانش یک مساله بسیار بزرگ فنی، سیاسی و حقوقی را با بهره‌گیری از رهنمودهای راهبر بزرگ خویش از طریق مذاکره حل و فصل کند و حالا باید شرایط را برای برداشت محصول این درخت فراهم کنیم چرا که این درخت به زودی محصول می‌دهد و خیلی سریع به محصول می‌رسد.
 
رئیس دولت در خصوص اهداف سفر سوم به نیویورک نیز آن را همسو با دو سفر قبلی دانست و تاکید کرد: امروز بعد از توافق هسته‌ای شرایطی به وجود آمده که باید بیش از پیش دنبال توسعه و تعامل سازنده با جهان باشیم و همزمان مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای را با هدف دستیابی به صلح و ثبات پایدار پیگیری کنیم. وی رایزنی پیرامون تحولات منطقه‌ای در سوریه و عراق و یمن با سران جهان را نیز به عنوان یکی از اهداف سفر به نیویورک یاد کرد. 
نام: اصلاح‌طلب، اتهام: محبوبیت! 
آرمان با انتشار سخنان مجید انصاری نوشت: اینگونه نیست که مرد باشند و رودررو بگویند اما از محبوبیت اصلاح‌طلبان ناراحتند و این یعنی اعتراف به کمتر بودن محبوبیت ساکنان اردوگاه اصولگرایی در قیاس با ساکنان اردوگاه اصلاح‌طلبی. پس در این مواقع چه باید کرد؟ به هر حال با گفتن سخنان نادرست علیه رقیب سنتی، از محبوبیت آنها کاسته نمی‌شود و باید به دنبال راهکارهای دیگر بود از جمله پخش شایعات بی‌اساس. حجت‌الاسلام مجید انصاری دبیر اجرایی مجمع روحانیون به این آفت در جریان رقیب پرداخته و در مورد انتشار شایعه بیان کرده است که «یک عده بی‌جهت از زبان شورای نگهبان حرف می‌زنند و هر روز می‌گویند شورای نگهبان اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت می‌کند در حالی که شورای نگهبان یک نهاد قانونی است که سخنگو دارد و این افراد که هیچ ارتباطی هم با این شورا ندارند ادعاهای اینچنینی را مطرح می‌کنند.» وی با بیان اینکه نسبت دادن چنین ادعاهایی به شورای نگهبان پذیرفتنی نیست، اظهار کرد: «توصیه ما هم به مجریان انتخابات و هم ناظران این است که به رعایت دقیق قانون در امر انتخابات بپردازند و در این زمینه هیچ گونه ملاحظه و تبعیضی قائل نشوند.»
 
اصولگرایان و ندا و پاسداری از اخلاق
از سویی باید در نظر داشت یکی از نقاط قوت جریانات سیاسی مرتبط با احزاب آنهاست یعنی هرگاه احزاب اصولگرا پویا بودند جریان اصولگرایی موفق و هر زمان احزاب اصلاح‌طلب نشاط داشته‌اند این جریان فراغ‌بال بیشتری برای پیروزی داشته است. 
وی با بیان اینکه احزاب اصولگرا به طور عام و حزب ندا به طور خاص باید در احیای اخلاق و پاسداری از آن در سیاست کوشا باشند یادآور شد: اگر با ما که اصلاح‌طلبیم بدرفتاری و بداخلاقی می‌شود و حرمت بزرگان زیر پا گذاشته شده و به گذشته انقلابی آن‌ها بی توجهی می‌شود، وظیفه ماست که با کرامت و سلامت با آن‌ها برخورد کنیم نه اینکه به مقابله به مثل بپردازیم.
 
لزوم تغییر مدیریت حج 
آرمان: حوادث تلخ زیادی در مراسم حج تا به امروز اتفاق افتاده است و با توجه به تعدد خسارت در سال‌های اخیر لازم است نگاه جامعه اسلامی به نحوه اداره حرمین شریفین تغییر کند و مدیریت حرمین از دو باب متناسب با مذاهب اسلامی نیست. نخست ثروت زیادی که عربستان از فروش نفت به دست آورده و سالانه نزدیک به 30میلیارد دلار نیز از حج نصیب عربستان می‌شود لذا دست به بازسازی و تغییر جغرافیای سرزمین وحی زدند که بخش وسیعی از تغییرات متناسب با واقعیت‌های تاریخی اسلام نیست و بعضا باعث محو تاریخ اسلام شده است. مثلا مسجد ذوقبلتین دچار دگرگونی شده یا اینکه کوچه بنی‌هاشم را در سال‌های پیش تحت‌تاثیر تفکر وهابی تغییر داده‌اند. این تغییرات باعث شده که نگاه وهابیت بر ساخت و ساز‌ها حاکم باشد. اگر دقت کنیم جمعیت وهابیون در مقایسه با جمعیت مسلمانان دنیا «بر فرض اینکه کل عربستان را وهابی بدانیم» بسیار کم است و نمی‌توان تفکر ۱۶میلیون نفر را بر تغییر در جغرافیای عربستان حاکم کرد. همچنین فرقه‌های اسلامی نگاه‌های گوناگونی به انجام مناسک حج دارند مثلا شیعیان باید طواف خود را حد فاصل مقام ابراهیم و کعبه انجام دهند وسایر مذاهب هم به شکل دیگری این عمل را انجام می‌دهند لذا به نظر می‌رسد باید شورایی باشد تا این مسائل در عبادات را حل‌وفصل کند. دوم اینکه مدیریت حج نیز جای بررسی دارد. حدود یک میلیارد و نیم مسلمان وجود دارد که هر ساله تعدادی مستطیع حج می‌شوند ولی تعداد آن را عربستان مشخص می‌کند لذا اگر شورایی بر کل مراسم حج حاکم باشد به رفت و آمد‌ها نظارت خواهد شد و همچنین می‌تواند مسیر‌های زیارت را کنترل کند. 
 
دولت عربستان باید بپذیرد شورایی متشکل از جامعه اسلامی با برنامه‌ریزی معین ستاد دائمی در مدینه و مکه داشته باشد و آن ستاد با تکیه بر یافته‌های امروزی شیوه انجام مناسک را کنترل کند.
حادثه پیش آمده می‌تواند بهترین دلیل باشد که دولت عربستان نباید این امتیاز مدیریت را در دست داشته باشد. درست است مناسک در عربستان اتفاق می‌افتد ولی متعلق به کل جهان اسلام است و کل جهان اسلام باید مناسک حج را مدیریت کنند.
 
آل سعود از کشته پشته ساخت
روزنامه کیهان در گزارشی به حادثه دردناک منا پرداخته و از واکنش رسانه ها و کشورهای غربی به این حادثه نوشته است: 
فاجعه کشته شدن 1300 زائر بیت‌الله‌الحرام و بی‌کفایتی خاندان آل سعود در اداره مراسم حج تیتر یک بسیاری از روزنامه‌ها و رسانه‌های جهان شده است و جهانیان آل‌سعود را مسئول اصلی کشته شدن صدها زائر در جریان مراسم رمی جمرات در منا می‌دانند.
 
- شاهدان حادثه با اشاره به اینکه حج امسال «بسیار» نامنظم بوده است تأکید کردند، حجاج از تشنگی رنج می‌بردند از هوش می‌رفتند و یکی پس از دیگری بر روی اجساد می‌افتادند!
- حادثه دلخراش منا و کشته و زخمی شدن هزاران زائر بیت‌الله الحرام در شرایطی اتفاق افتاد که دولت سعودی مسئولیت این حادثه را نپذیرفته و آن را متوجه حجاج دانسته است!
- سخنگوی وزارت کشور عربستان «بی‌نظمی و تداخل حرکت حجاج» را عامل بروز حادثه منا دانست.
- پادشاه عربستان نیز در اولین واکنش خود قبل از هر چیز عید قربان را تبریک و سپس این حادثه را به خانواده قربانیان تسلیت گفت. ملک سلمان در عین حال تصریح کرد این فاجعه از ارزش‌های مسئولان سعودی اصلاً نکاسته است!
- وزیر بهداشت عربستان اما این حادثه را «قضا و قدر الهی» دانست و مسئولیت آن را برعهده حجاج انداخت!
این موضوع‌گیری‌ها اما مانع این نشد که بی‌کفایتی خاندان آل سعود در مدیریت مناسک حج و حادثه عید قربان تیتر یک بسیاری از رسانه‌های جهان نشود.
 
- روزنامه دیلی‌تلگراف چاپ انگلیس در این باره نوشت: «در پی بدترین فاجعه برگزاری حج در 25 سال اخیر تدابیر سعودی برای اداره حج زیر سؤال رفت.»
به نوشته این روزنامه در سال 1990 نیز 1426 حاجی در روز عید قربان در تونل‌های مکه جان باختند و در 25 سال گذشته در مجموع بیش از 3000 حاجی در زمان برگزاری حج در حوادث گوناگون جان باخته‌اند.
- موضع رسوای بی‌بی‌سی 
شبکه بی‌بی‌سی در موضعی جانبدارانه به نفع آل‌سعود اعلام کرد، حادثه زیر دست و پا ماندن حجاج در طی مراسم حج در گذشته هم وجود داشته ولی مدیریت آل‌سعود در این مناسک بسیار خوب بوده است! این شبکه سلطنتی سعی کرد در گزارش خود سعودی‌ها را تبرئه کند.
 
- روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا اما این حادثه را خونین‌ترین حادثه در حج از سال 1990 به این سو عنوان کرد.
- روزنامه گاردین هم تأکید کرد که «مسئولان سعودی در سازماندهی جمعیت‌های گسترده ناتوان هستند و وقوع تراژدی روز پنجشنبه در صحرای منا ضربه‌ای به مشروعیت رهبری سعودی‌ها بود.»
 
- نوری مالکی نخست‌وزیر پیشین عراق نیز گفت: «مسئولان عربستان صلاحیت مدیریت حج را ندارند و حج باید تحت مدیریت و نظارت سازمان همکاری اسلامی قرار گیرد.»
- اندیشکده بروکینگز ضمن انتشار تحلیلی راجع به این حادثه اعلام کرد: «فاجعه منا چالشی برای پادشاه عربستان است.»
 
- اعلام همبستگی فرانسه با آل‌سعود!
اتحادیه اروپا و فرانسه بامسئولان عربستانی اعلام همبستگی کرده و تلاش کردند آنان را «بی‌تقصیر» جلوه دهند.
 
- اراجیف مفتی اعظم آل‌سعود
در میان واکنش‌های گوناگون، مفتی‌ اعظم سعودی تمام تقصیرها را به گردن حجاج انداخت و منتقدان را به «حسادت نسبت به آل سعود» متهم کرد. آل شیخ که مفتی کل آل سعود است، گفت: برخی حجاج خود به دنبال مرگ عمدی هستند و آنچه روز پنج‌شنبه رخ داد و موجب کشته شدن 1300 حاجی شد، فقط قضا و قدر بود و کوتاهی آل‌سعود در این حادثه هیچ نقشی نداشت!
وی سپس حجاجی را که به خاطر بی‌کفایتی سعودی‌ها کشته شده‌اند به «خودکشی» متهم کرد و گفت آنها با این تصور که مردن در اماکن مقدس آنها را به بهشت می‌برد، عمداً خود را کشته‌اند!
 
پوتین: برای حل بحران سوریه راهی جز حمایت از بشار اسد نمی‌شناسم
کیهان: رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد، تنها راه برای حل و فصل بحران سوریه حمایت از دولت مشروع و قانونی این کشور به رهبری بشار اسد است.
ولادیمیر پوتین در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا تاکید کرد: هیچ راهکار دیگری برای بحران سوریه غیر از تقویت ساختارهای دولت قانونی این کشور و کمک به آن برای مقابله با تروریسم وجود ندارد.
وی افزود:‌ «مسکو همچنان حامی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است و معتقد است تنها مردم سوریه می‌توانند تصمیم بگیرند چه کسی باید کشور را اداره کند و این مسئله باید مورد توجه ائتلاف به رهبری آمریکا قرار گیرد.»
 
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در تازه‌ترین اظهار نظر درباره بحران سوریه گفت: بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه می‌تواند بخشی از روند انتقالی در کشور باشد. این مهم‌ترین نشانه از عقب‌نشینی معنی‌دار ترکیه از مواضع ضد سوری‌اش است.
 
تعدیل مواضع کشورهای غربی و ترکیه در قبال سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که همزمان با قوت گرفتن حضور نظامی روسیه در خاک سوریه و استقرار سامانه‌های دفاعی پیشرفته، رژیم صهیونیستی نیز بیم دارد که این وضعیت بر سامانه دفاعی و نظامی آن تاثیر منفی گذاشته و حتی موجب از کار افتادن آن شود.
رژیم صهیونیستی همچنین از همکاری ارتش روسیه با نیروهای مسلح سوریه و رزمندگان حزب‌الله واهمه دارد چرا که می‌داند این همکاری موجب پیچیده‌تر شدن  اوضاع علیه این رژیم خواهد شد.
«عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار و نویسنده برجسته جهان عرب هم طی مقاله‌ای در روزنامه «الرای الیوم» با اشاره به تغییر رویکرد غربی‌ها در قبال نظام و رئیس‌جمهور سوریه نوشت که پایداری نظام و ارتش سوریه و حمایت‌های ایران و روسیه باعث این تغییر رویکرد شد.
 
اصولگرایان همچنان به ‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نبال وحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت می‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌!
روزنامه اصلاح طلب قانون در گزارشی سعی نموده تا اصولگرایان را در مسیر وحدت ناکام و سردرگم نشان دهد: 
6ماه ماند‌‌‌‌‌‌ه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان همه جناح‌ها و احزاب سیاسی به تکاپوی تد‌‌‌‌‌‌وین و تبیین استراتژی انتخاباتی افتاد‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و جناح سنتی اصولگرا و اصلاح طلب ضلع سوم و جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی را با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رفش اعتد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ال د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بین خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و حس می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 
ضلع سوم این مثلث یعنی اصولگرایان، خیلی آرام و بی‌سر و صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا، کار‌های انتخاباتی خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را پیش می‌برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نبال وحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است. اتحاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان را هم تایید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم تکذیب! اصولگرایان اظهارات مختلفی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رباره اتحاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. یکی می‌گوید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یم، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگری می‌گوید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سته شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یم. یکی از شورای هماهنگی اصولگرایان می‌گوید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگری از جامعتین و یا شورای فقاهتی.
 
احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌نژاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرکز همزبانی اصولگرایان
اما اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری از احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌نژاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و اینکه مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بهاری جایی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بین آنها ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تنها کلید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌واژه همد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لی و همزبانی این طیف سیاسی است. این سرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رگمی جناح راست، بحرانی برای آیند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه سیاسی این جریان ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است وهر روز تلاش می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وران سخت را بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ون کمترین هزینه پشت‌سر گذارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.  سیاست جامعه روحانیت مبارز که به نوعی عمود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خیمه اصولگرایان است، از قبل از انتخابات ۹۲ این بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که اتحاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را حفظ کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما این عمود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تی است زمین خورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و برای مثال تلاش‌های جامعه روحانیت برای متحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن اصولگرایان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سال 92 فاید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت و اتحاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آن انتخابات به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست نیامد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
 
سنگی بزرگ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مسیر اتحاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
 د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حالی که برخی راستگراها از اتحاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کامل سخن می‌گویند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حاکی از آن است که تا این لحظه تلاش گروه‌های سیاسی، بزرگان و ریش سفید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان این جناح د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر متحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن اصولگرایان موثر نبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و این طیف سیاسی با مشکلات عد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بین خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روبرو هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اصولگرایان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سکوت به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نبال حل مشکلات خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. مشکلاتی که اصلی‌ترین آن، عد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م تفاهم بر سر رهبری واحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و شکل تشکیلات تصمیم گیرند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. اینکه شورای فقاهتی تصمیم گیرند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یا جامعتین و یا شورای هماهنگی اصولگرایان تشکیل شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، همه طرح‌هایی است برای رسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن به نقطه‌ای واحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که تمام گروه‌ها به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نبال آن هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛‌‌‌‌ مشکلی که سایررقبای اصولگرایان به آن مبتلا نیستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
 
جامعه روحانیت مبارز،عمود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جریان
عمود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خیمه جناح اصولگرایان، تشکلی سنتی که همیشه نگاهی کد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا منشانه به آن وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته ولی هنوز نتوانسته به این جایگاه برسد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و مشکلات را با ریش سفید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی حل کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
اصلی‌ترین ماموریت این تشکل کم کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن شکاف اصولگرایان با جبهه پاید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری است؛ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر همین راستا با برگزاری جلسات مشترک میان آیات محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یزد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی، محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌علی موحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌کرمانی و محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تقی مصباح‌یزد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی شورای فقاهتی را تشکیل د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که فصل‌الخطاب تصمیمات اصولگرایان برای انتخابات آتی باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
 
 جامعه مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسین وبرنامه نامشخص
تشکلی که روزهای خوبی را تا سال ۹۲ ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت و به گفته آیت ا... یزد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی، مسئول اصلی این تشکیلات اختلافات د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخلی آن را تا سرحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجزیه جلو برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما توانستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از هرگونه جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایی بین اعضا جلوگیری کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.رئیس‌این تشکیلات یکی از سه ضلع شورای فقهی اصولگرایان برای جمع کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن همه احزاب راست زیر یک چتر است و نمی‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ش را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ور از فضای انتخاباتی ببیند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 
 
  پیروان خط امام و رهبری و مخالفت با شورای فقاهتی
۱۷ تشکل اصولگرا به د‌‌‌‌‌بیرکلی محمد‌‌‌‌‌رضا باهنر، جبهه پیروان را تشکیل می‌د‌‌‌‌‌هند‌‌‌ اما این تشکل با شورای فقاهتی چند‌‌‌‌‌ان موافق نیست و با پیشنهاد‌‌‌‌‌ تشکیل شورای فقاهتی برای تصمیم‌گیری نهایی انتخابات د‌‌‌‌‌ر میان اصولگرایان مخالفت کرد‌‌‌‌‌ه است. باهنر و جبهه پیروان معتقد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ با وجود‌‌‌‌‌ جامعتین نیازی به تشکیل شورای فقاهتی نیست و از سویی پیشنهاد‌‌‌‌‌ شورای هماهنگی اصولگرایان را نیز مطرح کرد‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌. مواضع این جبهه برخلاف جبهه پاید‌‌‌‌‌اری به‌عنوان نواصولگرایان همان‌طور که بار‌ها باهنر تاکید‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌اشته پیروی از کارگرد‌‌‌‌‌انی اصولگرایان سنتی است. 
 
 بی‌رنگی موتلفه
حزبی قد‌‌‌‌‌یمی و طرفد‌‌‌‌‌ار اید‌‌‌‌‌ئولوژی‌های سنتی اصولگرایان. با مرگ حبیب‌ا... عسگراولاد‌‌‌‌‌ی نه‌تنها موتلفه، بلکه جریان فکری اصولگرایی یکی از موثر‌ترین ریش‌سفید‌‌‌‌‌ان خود‌‌‌‌‌ را از‌د‌‌‌‌‌ست د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ و محمد‌‌‌‌‌نبی حبیبی د‌‌‌‌‌ر سمت د‌‌‌‌‌بیرکل این تشکیلات نتوانست این فقد‌‌‌‌‌ان را جبران کند‌‌‌‌‌. 
حزب موتلفه با وجود‌‌‌‌‌ اینکه از احزاب زیرمجموعه جبهه پیروان محسوب می‌شود‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌ر آستانه انتخابات جلسات مشترکی با جبهه پاید‌‌‌‌‌اری و جمعیت ایثارگران با هد‌‌‌‌‌ف رسید‌‌‌‌‌ن به وحد‌‌‌‌‌ت یا ائتلافی انتخاباتی برگزار کرد‌‌‌‌‌ه که هنوز خروجی مشخصی ند‌‌‌‌‌اشته است.
 
 سرد‌‌‌‌‌رگمی ایثارگران
د‌‌‌‌‌ی ماه سال گذشته این تشکل به مد‌‌‌‌‌ت د‌‌‌‌‌وسال شورای مرکزی جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌ را شناخت و حسین فد‌‌‌‌‌ایی د‌‌‌‌‌ر سمت د‌‌‌‌‌بیرکلی باقی ماند‌‌‌‌‌. او از جمله کسانی است که د‌‌‌‌‌ر همایش‌های همگرایی اصولگرایان شرکت کرد‌‌‌‌‌ه و حتی پارسال از برگزاری همایش و نشست مشترک با جبهه پاید‌‌‌‌‌اری خبر د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌ که البته امسال این نشست‌های مشترک با حضور موتلفه برگزار شد‌‌‌‌‌. 
 
 پاید‌‌‌‌‌اری و سررشته اختلاف
د‌‌‌‌‌عوای اصلی همینجاست؛ تشکلی که برای فصل کرد‌‌‌‌‌ن آمد‌‌‌‌‌ه تا وصل کرد‌‌‌‌‌ن. شاید‌‌‌‌‌ حسن روحانی بخشی از پیروزی خود‌‌‌‌‌ش را مد‌‌‌‌‌یون این تشکیلات نوظهورباشد‌‌‌‌‌ که با آمد‌‌‌‌‌نش د‌‌‌‌‌ر انتخابات ریاست‌جمهوری د‌‌‌‌‌وره یازد‌‌‌‌‌هم با حمایت از سعید‌‌‌‌‌ جلیلی بازی اصولگرایان را بر هم زد‌‌‌‌‌ و حاضر به تبعیت از سایر طیف‌های اصولگرا نشد‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌وسال گذشته و با توجه به عملکرد‌‌‌‌‌ شاگرد‌‌‌‌‌ان مصباح‌یزد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌ر انتخابات گذشته، سایر اصولگرایان د‌‌‌‌‌ر تلاشند‌‌‌‌‌ این نواصولگرایان را که تفاوت‌های زیاد‌‌‌‌‌ی با طیف سنتی و محافظه‌کار اصولگرا د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌ با خود‌‌‌‌‌ همراه کنند‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌ر این میان طیف قم و تهران جبهه پاید‌‌‌‌‌اری هم نظرات متفاوتی نسبت به ائتلاف‌های انتخاباتی د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌.
 
یکه تازی ایستاد‌‌‌‌‌گی 
مرد‌‌‌‌‌ انتخابات‌های ایران، پیشنهاد‌‌‌‌‌ تشکیل جبهه ایستاد‌‌‌‌‌گی را د‌‌‌‌‌ر سال ۸۹ د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ و با وجود‌‌‌‌‌ اینکه محسن رضایی د‌‌‌‌‌بیرکل این تشکیلات نبود‌‌‌‌‌ اما این جبهه با نام او گره خورد‌‌‌‌‌ه است. محسن‌رضایی بعد‌‌‌‌‌ از بازگشت به سپاه اعلام کرد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌ هیچ برنامه‌ای برای انتخابات ند‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. از سویی حسن بیاد‌‌‌‌‌ی از اعضای این جبهه از رایزنی جبهه ایستاد‌‌‌‌‌گی با محمد‌‌‌‌‌باقر قالیباف و علی لاریجانی برای انتخابات مجلس خبر د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ه است. د‌‌‌‌‌ر همین راستا ابوالقاسم رئوفیان، سخنگوی این جبهه تاکید‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌ه که با ائتلاف سه‌ضلعی پاید‌‌‌‌‌اری، موتلفه و ایثارگران همراهی نخواهد‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌ و به جامعتین وفاد‌‌‌‌‌ار است. 
  رهپویان به د‌‌‌‌‌نبال اتحاد‌‌‌‌‌
تشکلی که رابطه‌اش با پاید‌‌‌‌‌اری بهتر از بقیه تشکل هاست و این را می‌توان د‌‌‌‌‌ر جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام که رئیس آن علیرضا‌زاکانی،د‌‌‌‌‌بیر کل رهپویان است مشاهد‌‌‌‌‌ه کرد‌‌‌‌‌. رابطه کوچک‌زاد‌‌‌‌‌ه، رسایی و بذرپاش و زاکانی با یکد‌‌‌‌‌یگر بهتر از سایر اصولگرایان است. زاکانی معتقد‌‌‌‌‌ است د‌‌‌‌‌ر حال حاضر اصولگرایان به‌یک اتفاق نظر، وحد‌‌‌‌‌ت و همگرایی بسیار خوبی رسید‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌.
 
 یکتا،ند‌‌‌‌‌ای اصولگرایان
جد‌‌‌‌‌ایی کابینه و یاران قد‌‌‌‌‌یمی احمد‌‌‌‌‌ی‌نژاد‌‌‌‌‌ تشکلی به وجود‌‌‌‌‌ آورد‌‌‌‌‌. این حزب که خرد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ امسال اعلام وجود‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌، متشکل از وزرا و مد‌‌‌‌‌یران ارشد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ولت نهم و د‌‌‌‌‌هم است و به گفته مسئولان وزارت کشور مجوز فعالیت ند‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. مجموعه یکتا که مخفف یاران کارآمد‌‌‌‌‌ی و تحول ایران اسلامی است تاکید‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ با احمد‌‌‌‌‌ی‌نژاد‌‌‌‌‌ هیچ ارتباط تشکیلاتی‌ای ند‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ و برای تشکیل این حزب از او نظرخواهی هم نکرد‌‌‌‌‌ه اند‌.‌‌‌‌ البته ناگفته نماند‌‌‌‌‌ عد‌‌‌‌‌ه‌ای بر این اعتقاد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ این یک استراتژی انتخاباتی است.
 
  اوضاع نابسامان و رویای اتحاد‌‌‌‌‌
با بررسی اوضاع تشکل‌های اصولگرا و تحرکات‌شان این موضوع به خوبی د‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌‌ که اوضاع خوبی بر جریان‌شان حاکم نیست و رسید‌‌‌‌‌ن به اتحاد‌‌‌‌‌ رویایی است که همه می‌کوشند‌‌‌‌‌ به آن برسند‌‌‌‌‌. 
 
تابوی36 ساله را بشکنید‌‌‌!
قانون با انتشار نامه صادق زیباکلام استاد جنجالی دانشگاه از رئیس جمهور عاجزانه درخواست کرده با اوباما دیدار کند:
   با سلام و تحیات د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رآستانه سفربه نیویورک به‌منظورشرکت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل هستید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راخبارآمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که سخنرانی جنابعالی و رئیس جمهورآمریکا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رهمان ابتد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای اجلاس خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، لذا احتمال اینکه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رکرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ورها یا صحن علنی مجمع با یکد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگرمواجه شوید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است.د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رعین حال د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مصاحبه پریروزتان با یکی ازشبکه های خبری آمریکایی فرمود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که «برنامه‌ای برای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار با اوباما ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌» (ضمن آنکه ممکن هم هست که اتفاق بیفتد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌).
یقینا بی‌خبر نیستید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که کسرقابل توجهی از هم‌میهنان‌تان‌بسیارمشتاق هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا این ملاقات تاریخی صورت گرفته و تابوی ۳۶ ساله د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمنی بی‌حاصل با آمریکا سرانجام شکسته شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.«آمریکاستیزی» به‌واسطه مجموعه‌ای ازد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لایل،انگیزه ها ومواهب سیاسی که با خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌همراه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت شکل گرفت و تا به امروزهم عمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تا به‌واسطه همان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لایل وانگیزه ها اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه یافته تا جایی‌که امروزعملا این گفتمان بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل به هویت نظام شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه ونبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آن یا حتی صرف تنش زد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایی با آمریکا و غرب منجربه نوعی بحران هویت می شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
 
 جناب آقای روحانی،اگرملاک و معیارشمابرای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اریا برعکس ملاقات نکرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن با رئیس‌جمهور آمریکا،تمایل مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م و رای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان به‌شماست که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رآن‌صورت کسرقابل توجهی ازآنان خواهان تنش زد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایی با آمریکا هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.اگرهم ترد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ازاین بابت هست یک نظرسنجی ساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه تکلیف را روشن می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.اگرمقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م بررای مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م، منافع ملی بیشترملاک و معیارتان برای تصمیم گیری است که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راین صورت بند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه یک د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجین مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌آورم که چگونه اصراربرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمنی با آمریکا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راین ۳۶ ساله تیشه برریشه منافع ملی‌مان زد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مقابل«آمریکاستیزان» کافی است یک مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را(ونه بیشتر) ذکر بفرمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمنی با آمریکا کد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام گل را برسرمنافع ملی‌مان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر طی این مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت زد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است.اگرملاک ومعیارنه خواست واراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م و نه منافع ملی است بلکه اعتباروحیثیت جایگاه ایران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رعرصه بین‌الملل و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمیان افکارعمومی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیاست که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راین صورت هم می توان پرسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که اگرازیکی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و گروه که با حمایت‌های ما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمنطقه سرپاهستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بگذریم،د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگرکد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام چهره،شخصیت، اند‌‌یشمند‌‌،متفکر،آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یش،روشنفکریا جنبش و حرکت مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می و ترقی‌خواه به‌واسطه مواضع ضد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌غربی و ضد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آمریکایی ما برایمان احترام ویژه قائل شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟
 
نمی‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انم به‌جزتمایل مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م،منافع ملی یا عزت و احترام بین‌المللی،د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر کد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امین ملاک و معیار را باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملاک قرارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و به‌واسطه آن همچنان برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمنی با آمریکا اصرار ورزید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟
همان‌طورکه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رجریان هسته‌ای ملتی از شما حمایت کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌،یقین بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمسیرتنش زد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایی با آمریکا هم ازهمان حمایت برخورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارهستید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.به اوباما لبخند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ستش را بفشارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
 
تلاش دلال‌ها در تضعیف شرکت‌های نفتی ایرانی
روزنامه جوان در گزارشی از تلاش شرکت ها و دلالان خارجی برای وابستگی ایران در صنعت نفت نوشت: شرکت‌های ایرانی با خارجی‌ها جوینت می‌شوند؛ این را وزیر نفت می‌گوید و معتقد است با ورود شرکت‌های خارجی به ایران، شرکت‌های داخلی نباید نگران باشند و کار برای آنها وجود دارد.
با وجود سیاه‌نمایی جریانی خاص در حوزه ساخت داخل و ضعیف جلوه دادن شرکت‌های ایرانی، نگاهی به برخی دستاوردهای شرکت‌های ایرانی می‌تواند نشان دهد که در همین شرایط تحریم، گام‌های بزرگی در جهت توانمند‌سازی صنعت نفت برداشته شده است که اغلب در حوزه تکنولوژی‌های پیچیده بوده است.
به عنوان نمونه دستگاه عملگر هوشمند یکی از همان تکنولوژی‌هاست که یک شرکت ایرانی پس از چهار سال تحقیق و پژوهش موفق به ساخت و نصب آن بر خطوط لوله انتقال نفت و گاز و برخی تأسیسات شده است. 
 
شروع یک پروژه 
مهندس علیرضا اسدزاده مدیرعامل شرکت شیرهای صنعتی اردبیل در گفت‌وگو با «جوان» با بیان اینکه این شرکت با توجه به نیاز مبرم کشور به انواع عملگرهای شیر در سیستم نفت و گاز، اندیشه ساخت داخل این محصول را داشت گفت: با تلاش بی‌وقفه گروه مهندسی این شرکت و با بهره‌گیری از پرسنل متخصص، ماشین‌آلات به‌روز و سرمایه‌گذاری قابل توجه، نهایتاً در سال 1392 موفق به ساخت و بهره‌برداری عملگر شیر (Pneumatic & Hydraulic Actuators)  در سایز و انواع مختلف بر اساس استانداردهای بین‌المللی، برای اولین بار در کشور و منطقه خاورمیانه شدیم. وی افزود: همه مراحل تدوین محصول از جمله طراحی، ساخت و تست و نصب آن تماماً بر اساس استانداردهای بین‌المللی و ملی (IGS و IPS) در ایران انجام می‌شود و تاکنون تعداد بسیاری از این عملگرها در انواع مختلف را به شرکت ملی نفت و گاز ایران و همچنین پیمانکاران محترم نفت و گاز عرضه نموده است. 
 برای درک اقتصادی این مطلب باید گفت که فروش یک عملگر هوشمند 56 اینچی بدون گارانتی و خدمات پس از فروش از سوی شرکت‌های خارجی در حدود 54 هزار یورو است در حالی که شرکت شیرهای صنعتی اردبیل همان دستگاه را به همراه دو سال گارانتی و10 سال خدمات پس از فروش به مبلغ 130 میلیون تومان عرضه می‌کند. به بیان ساده‌تر در یک عملگر هوشمند، شرکت کارفرما حداقل 100 میلیون تومان می‌تواند از خروج ارز جلوگیری کند. 
 این درحالی است که تنها با پرداخت 25 درصد از وجه کالا، تولید‌کننده ایرانی موظف به ساخت و تحویل کل محموله است و 75 درصد الباقی وجه چندین ماه پس از تحویل کالا پرداخت می‌شود که همین شرایط پرداخت موجب شده تا تولیدکننده‌های ایرانی از لحاظ نقدینگی در وضعیت نامساعدی قرار بگیرند که امید است شرایط با تدبیر مدیران ذیربط بهبود یابد. 
 
نگاه متفاوت بانک‌ها
گلایه اسدزاده از سیستم بانکی هم یکی دیگر از محور سخنان وی بود؛ موضوعی که همواره مورد گلایه صنعتگران بوده است: «‌بانک‌ها تسهیلات خاصی برای صنعتگران در نظر نمی‌گیرند درست بر عکس تاجران؛ در صورت تخصیص وام کم‌بهره و تدوین شرایط بازپرداخت اقساط با در نظر گرفتن شرایط صنعتگر و قراردادهای در دست، بانک‌ها می‌توانند به رشد صنعت در کشور کمک شایانی کنند.»
 
یک « روحانی» در نیویورک
روزنامه اصلاح طلب ابتکار از سفر روحانی به آمریکا و برنامه های وی نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی در حالی سومین سفر خود به نیویورک در قامت رئیس‌جمهوری ایران را برای حضور در اجلاس سران سازمان ملل متحد تجربه می‌کند که در هر حضور شرایط متفاوتی داشته است.
وی اول بار پس از 8 حضور متوالی محمود احمدی‌نژاد که هر بار حاشیه‌های فراوانی – از ماجرای هاله نور تا همراه بردن هیات همراهی عریض و طویل همراه با خانواده – همراه داشت، به دنبال حضوری مبنی بر تغییر نگاه بین‌المللی به ایران بود. این سفر که با مطرح شدن و تصویب طرح جهان عاری از خشونت از سوی روحانی همراه بود، با نیم نگاهی به مذاکرات هسته‌ای، امیدهایی را برای تغییر فضای دیپلماسی خارجی ایران زنده کرد که یکی از شاخص‌ترین نشانه‌هایش، تماس تلفنی باراک اوباما – رئیس‌جمهوری آمریکا – با روحانی بود. روحانی در دومین سفر نیز مبارزه با تروریسم را موضوع صحبت‌های خود قرار داد. حال رئیس دولت تدبیر و امید، در سومین سفر خود به نیویورک، یک توافق بزرگ هسته‌ای را پشت سر دارد؛ توافقی که به تاکید خود روحانی، یک آغاز است.
 
گمانه‌زنی‌های پیرامون یک دیدار
روحانی در حالی به نیویورک رفته است که پیش از این سفر، گمانه‌زنی‌هایی درباره دیدار وی با سران کشورهای طرف مذاکره در گروه 1+5 مطرح شده بود. در این میان دیدار احتمالی روحانی با اوباما بیش از همه مورد توجه قرار دارد. با این حال روحانی اعلام کرده است که برنامه‌ای برای این دیدار ندارد. جاش ارنست مسئول رسانه‌ای کاخ سفید نیز در نشستی خبری اعلام کرد برنامه‌ای برای دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا وجود ندارد. 
سفر زیر سایه شنود و جاسوسی
سفر روحانی به نیویورک تحت تاثیر یک افشاگری رسانه‌ای نیز قرار گرفته است. شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا اعلام داده است که به «گزارش فوق محرمانه‌ای» دست یافته که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) از محمود احمدی‌نژاد و هیات همراه او در سفر به این کشور جاسوسی می‌کرده است. بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه اول مهر منتشر شده، آژانس امنیت ملی آمریکا در یک «عملیات گسترده»، از ‌اتاق‌های هتل و تلفن‌های همراه رئیس‌جمهوری پیشین ایران و هیات ۱۴۳ نفری همراه او، در جریان سفر سال ۲۰۰۷ به نیویورک، جاسوسی کرده است. بنفشه کینوش، مترجم رسمی احمدی‌نژاد در نیویورک به ان‌بی‌سی گفته است که او و دیگر اعضای هیات «تقریبا مطمئن بودند که تحت شنود قرار دارند و بر همین اساس نیز رفتار می‌کردند».
 این گزارش همچنین به نقل از «تحلیلگران سابق اطلاعاتی» می‌گوید که آمریکا «احتمالا» باز هم از رهبران خارجی مانند حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت می‌کنند، جاسوسی خواهد کرد. این در حالی است که در این گزارش از احتمال شنود از سفر پیشین روحانی به نیویورک نیز سخن گفته شده است.
 
کدام «مال مردم خوری» آقای احمدی نژاد؟!
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در گزارشی به آخرین سخنان احمدی نژاد پرداخت است: «دوره مال مردم‌خوری به‌سرخواهد آمد...»
زبان و خط این جمله آشناست، از جنس همان حرف های قدیمی هشت ساله، از همان شعارهای عدالت محوری و مهرورزی، از همان لبخندهای همیشگی و دست‌تکان‌دادن‌های گاه و بیگاه و اینکه قرار است همه مشکلات حل شود واگر او باشد حتما چنین خواهد شد، با وجود او، مهر پرورده و عدالت گسترده و راستی بر سرزمین ایران نقش می بندد وبه واسطه او ترنم پیشرفت را ملت بر زبان جاری می کنند و سرمستی اشان از موفقیت برسپهر بیکران ایران حکاکی خواهد شد.
آری این جنس از همان جنس حرف های احمدی‌نژاد است. آرمانی و امید بخش. 
او دوباره با همان سبک و سیاق قبل سخنرانی می کند و آرزوی بهبودی و شادکامی برای ملت کشورش دارد. او هنوز هم حرف های قشنگ زیادی در آستین دارد، ازهمان حرف های پوپولیستی و مردم پسند، از همان حرف هایی که اگر مردم باآن آشنا نباشند، به آن دل خوش می کنند و می گویند فلانی که کاندیدا شده لابد راست می گوید حتما می تواند، پس بگذار با انتخاب او برایمان معجزه کند و نوید روزهای خوش را محقق سازد، بگذار تا حالا که به کسی امیدی نیست امیدهایمان را روی او سرمایه گذاری کنیم و... همین طوری هم بود که یک نفر مثل احمدی نژاد می شود رییس جمهور ایران.
 
احمدی نژاد بعد از پایان دوره سردمداری اش از هر بهانه ای برای در اختیار گرفتن تریبون کشور استفاده می کند. 
جدیدترین حرکت او هم همین دوسه روز پیش بود. جایی که رییس دولت سابق در مسجد محمدیه منطقه 12 تهران جولان تبلغاتی احمدی نژادی ها رابه راه انداخت. او در این سخنرانی با گفتن جمله "روزی دوره مال مردم خواری به سر می آید" و با بیان اینکه فطرت و ذات ملت ایران توانایی اداره و مدیریت جهانی را دارد گفت: ملت ایران ملتی متمایز با سایر مردم‌ها هستند و ذات آن‌ها شایستگی مدیریت جهانی و تکیه دادن بر مناصب تاثیر گذار دنیا را دارد و همواره این شایستگی را به جهان نشان داده‌اند و هر اتفاقی که در ایران می افتد موجی را در دنیا ایجاد می‌کند.
وی افزود :" انقلاب اسلامی بعد از بعثت پیامبر (ص) بزرگترین اتفاق تاریخ است و بعد از آن نیز جنگ تحمیلی و دفاع مظلومانه ملت همین ویژگی را دارد و وقتی مستکبران عالم دیدند مردم ایران با عدالت‌طلبی و خروج از زیر سایه شرق و غرب قیام کرده‌اند، آن دیوانه قدرت‌طلب را برای حمله به ایران تحریک کردند."
این سخنرانی با عنوان "دفاع مقدس در برابر نفوذ شیطان" بود و البته کم هم حاشیه نداشت، از حضور طرفداران او بگیرید تا شعارهایی که این هواداران در این دوساله اخیر در هر جایی که توانسته اند و فرصت، یاریشان می‌داد، 
از آن استفاده می کردند شعارهای معروفی مثل " به جون هر چی مرده احمدی برمی گرده "شعارها و گفتمان رییس دولت سابق بی تردید خبر ازاین می دهد، که او چندان هم چشم از انتخابات های آینده کشور از مجلسش 
بگیرید تا ریاست جمهوری برنداشته است، در کنار همه این شوهای تبلیغاتی و نمایشی می توانید، پخش نشریه‌ای را هم بگذارید که با عنوان " معجزه هزاره سوم "در مسجد محمدیه پخش می شد، لقبی که به جد یا به طنز به احمدی نژاد و دولتش باز می گردد. 
 
روی حرف های ما حرف های زیبای رییس دولت نهم و دهم است، کسی که در مسجد محمدیه، سخن از ریشه کنی مال مردم خوری و نبود دروغ می گوید. آرزوی رییس سابق دولت آرزوی همه ماست، اینکه به‌زودی این معضل برطرف شود اما آیا می شود به آن امیدی داشت؟ آن هم در زمانی که گوینده مطلب کسی باشد که خود نیک می داند در دوره زمامداری اش چه اتفاقاتی افتاد و این روزها هر بار خبری از فسادی در گوشه و کنار می آید که مربوط به زمان دولت سابق است؟ 
از اختلاس و رشوه گرفته تا دستگیری و بازداشت مسئولین بلندپایه دولت گذشته همه و همه نشان از آن دارد که مطمئنا اگر قرار است آن طورکه احمدی نژاد می گوید این فساد از چهره ایران رخت ببندد، نباید امیدی به او داشت و اینکه حرف ها و دعایش مستجاب خواهد شد. 
احمدی نژاد از " نابودی مال مردم خواران " گفت، اتفاقی که می دانیم در دوره او نه تنها نیفتاد بلکه شدت دوچندان گرفت آن هم در بین بالاترین مقامات و مسئولین وقت،اوکه از مدیریت جهانی سخن می گفت نتوانست در مدیریت نزدیک ترین یاران مسئول دوروبرش موفق عمل کند اما بازهم دعا می کند که به زودی " مال مردم خوری" به پایان می رسد ! 
 
یا منتقم!
روزنامه اصولگرای وطن امروز در گزارشی از دلایل وقوع فاجعه در منا و کارشکنی آل سعود نوشت: مهم‌ترین عید مسلمانان جهان در حالی تبدیل به عزا شد که ردپای پررنگ پسر پادشاه سعودی در حوادث منجر به فاجعه روز پنجشنبه منا به چشم می‌خورد.
 در تصاویر ویدئویی منتشر شده توسط حاجیان بازمانده ورود ناگهانی کاروانی از خودروهای امنیتی سعودی به مسیر  کاملا مشخص است. کاروانی که گفته شده متعلق به محمد بن سلمان، پسر جنایتکار شاه سعودی بوده است و حرکت طبیعی سیل جمعیت را مختل کرده و فاجعه‌ای تاریخی را به بار می‌آورد. همچنین اظهارات حجاج درباره رفتارهای اهانت‌آمیز سعودی‌ها با زائران خانه خدا موید این واقعیت است که مسؤولان سعودی و پلیس عربستان مسبب وقوع این فاجعه مرگبار هستند.
پسر پادشاه، عامل فاجعه
اما نخستین‌بار یک روزنامه لبنانی فاش کرد ورود کاروان محمد بن‌ سلمان، جانشین ولیعهد سعودی به همراه  400 نفر از جهت خلاف حرکت حجاج در منا سبب وقوع فاجعه کشته شدن بیش از یکهزار نفر از حجاج شد. به نوشته الدیار، مقامات عربستان سعودی تلاش می‌کنند خبر عبور کاروان رسمی را که به کشته شدن و رخمی شدن بیش از 4 هزار حاجی بیت‌الله‌الحرام منجر شد، مخفی کنند اما واقعیت این است که هنگام ازدحام حجاج در منا، محمد بن‌سلمان، پسر پادشاه عربستان تصمیم گرفت در این مراسم شرکت کند و در نتیجه با کاروانی متشکل از 200 نیروی نظامی ارتش و 150 نیروی نظامی پلیس وارد جمعیت انبوه حجاج شد و به مرکز منا رسید. در این لحظه جهت حرکت حجاج تغییر یافت، زیرا پسر پادشاه به همراه اعضای کاروان خود و برای اینکه سریع‌تر به منا برسد، بر خلاف حرکت حجاج وارد انبوه جمعیت شد و در نتیجه ازدحام شدیدی بین هزاران حاجی به وجود آمد و فشار انبوه جمعیت باعث وقوع چنین فاجعه‌ای شد.
 
تاکتیک داعشی برای فرار از پاسخگویی
اما دیروز جمعه یک روز پس از فاجعه منا، برخی منابع خبری عنوان کردند پادشاه سعودی برای پنهان کردن ردپای پسرش در این فاجعه  دستوری صادر کرد که 28 نفر از مأموران که دستورات را به خوبی اجرا نکرده‌اند گردن زده شوند! اما به نظر می‌رسد انتشار این خبر برای کاهش خشم حجاج صورت گرفته باشد.

ارسال نظر

آخرین اخبار