سومین کاروان حجاج گلستانی که کاروانی بودند که بیشترین کشته و مفقودی را از استان گلستان در حادثه منا داشت، ظهر دیروز در میان تفقد مسئولان ارشد استان وارد فرودگاه گرگان شد.

ورود حجاج گلستانی به همراه روایت توشه‌ای از خاطرات تلخ فاجعه منا + فیلم

پرواز کاروان زائران گلستانی به سرپرستی زاهد کلته که 15 فوتی یک نفر مجهول الهویه و 15 مفقودی داشته ظهر دیروز با حدود 4 ساعت تاخیر در فرودگاه بین المللی گرگان به زمین نشست.

به گزارش گلستان24، در مراسم استقبال از این حاجیان خانواده‌ها، جمعی از بستگان حجاج جان باخته و مفقود شده، نماینده ولی فقیه در گلستان، استاندار، معاون سیاسی امنیتی استاندار و جمعی از فرمانداران شهرستان‌های مختلف حضور داشتند.

این کارون متشکل از 287 زائر بود که 31 نفر از آن‌ها در این پرواز حضور نداشتند و در حادثه منا جان خود را از دست داده و یا مفقود هستند.

حجاج با چشمانی اشک آلود و توشه‌ای از خاطرات تلخ فاجعه منا وارد زادگاهشان شدند و حضور خانواده‌های جان باختگان و مفقودان فضایی اندوهگین و تاسف‌آور را در فرودگاه گرگان ایجاد کرده بود.

ماموران سعودی هیچ کمکی برای نجات زخمی ها انجام ندادند

جانشین مدیر کاروان شماره 38017 اراز محمد زاهد کلته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تاکنون براساس اعلام حج و زیارت و اجسادی که خود ما رویت کرده‌ایم، 9 جسد را مشاهده کرده و 8 جسد نیز اعلام شده اما هنوز مشاهده نکرده‌ایم و 12 نفر هم از این کاروان مفقود هستند و هیچ خبری از آن ها نداریم.

محمود کلته افزود: روز حادثه خود را سریع به منطقه رساندیم و مشاهده کردم که شمار زیادی از مردم و بیش از 4 هزار حاجی جان خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: قرار دادن مردم در مسیری کم عرض و مسدود شدن راه آن‌ها علت اصلی این حادثه بود و عدم رسیدگی و نبود امکانات از دیگر علت‌های افزایش تعداد کشته‌ها در این حادثه بود.

کلته افزود: متاسفانه دولت سعودی تاکنون هیچ کدام از اجساد را تحویل نداده اما پیگیری‌های شبانه‌روزی مسئولان برای یافتن بقیه مفقودان ادامه دارد.

حجاج گلستانی: مسیر عبوری حجاج بسته شده بود

رجب تاتار، همسر خانم شهناز علاقی که همسر خود را در این حادثه از دست داده بود هم به خبرنگار تسنیم گفت: دو توده از مردم را در مسیری در مقابل هم قرار دادند و مسیر بسته بود و همه در این حادثه خفه شدند.

وی افزود: همسرم را در این حادثه از دست دادم و زندگی من فلج شده است. در این حادثه ماموران عربستان هیچ کمکی به مردم نمی‌کردند و اجازه کمک به هیچ کسی هم نمی‌دادند.

تاتار گفت: من در صحنه حضور داشتم و اگر اجازه کمک می‌دانند مطمئن بودم که بیش از نیمی از این افراد کشته نمی‌شدند.

یکی دیگر از خانم‌های عضو کاروان شماره 38017 نیز گفت: خیابان عبوری بسیار کوچک بود و در مسیر هیچ گونه آبی وجود نداشت و همه این افراد بدون آب جانشان را از دست دادند.

عاملان این فاجعه باید معرفی و مجازات شوند

فرزند خانم اینچه برون که مادر خود را در حادثه منا از دست داده بود نیز در مراسم استقبال از کاروان حجاج و پدر خود در گفت‌وگو با تسنیم گفت: عدم کفایت آل سعود سبب بروز این فاجعه شده و باید مجامع بین المللی و کشورهای اسلامی این موضوع را پیگیری کنند و عاملان این فاجعه معرفی و مجازات شوند.

وی اظهار کرد: مدیریت حج باید به صورتی شود که امنیت حجاج برقرار باشد.

دیگر حجاج نیز در گفت‌وگو با تسنیم بسته بودن راه را علت اصلی وقوع این حادثه اعلام کردند و خواستار محاکمه عاملان این حادثه و تدبیری برای مدیریت حج شدند.

20 گلستانی کشته و 31 نفر مفقود هستند

جانشین سازمان حج و زیارت استان گلستان هم گفت: در حادثه منا تاکنون 20 نفر از حجاج گلستانی جان خود را از دست داده و 31 نفر مفقود هستند.

سید حسین میرآئیز افزود: یک نفراز اعضای کاروان‌های شیعه استان گلستان مفقود است و در دیگر کشته ها و زخمی های این حادثه در 3 کاروان مردم اهل سنت است.

جانشین سازمان حج و زیارت استان گلستان گفت: متاسفانه براساس اخبار واصله با وجود اینکه پروازهای مختلفی برای انتقال اجساد مهیا شده اما حاکمان آل سعود اجازه انتقال اجساد را نمی دهند.

دو کاروان اراز محمد زاهد کلته و عبدالرحیم تیم پرور از استان گلستان بیشترین حادثه دیدگان و جان باختگان را در خود جای دادند که بیشتر از اهل سنت استان گلستان هستند.

فیلم بازگشت کاروان حجاج گلستان

کاروان شماره 38017 حجاج گلستانی که تمامی اهل سنت بودند، در حادثه منا 15 شهید و 15 مفقودی دارند . این کاروان با 30 جامانده ،ظهر چهارشنبه از طریق فرودگاه بین الملل گرگان وارد این شهر، مرکز استان گلستان شدند.

حجاج استان گلستان با چشمان گریان به خانه بازگشت. از حاجیان این کاروان ۱۵ نفر در منا جان باختند و سرنوشت ۱۶ نفر دیگر هنوز نامعلوم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار