پرداخت مطالبات سویا کاران استان گلستان امروز در حالی بیش از یک ماه تعویق افتاده که قرار بود در مدت کمتر از 10 روز پرداخت شود.

پول سویاکاران گلستانی در بانکها خاک می خورد!

 به گزارش گلستان24، مرکز آمار ایران در جدیدترین بررسی خود سهم اشتغال در بخش کشاورزی در کل کشور 19.2 درصد برآورد کرده است این در حالی است که سهم نقاط شهری در اشتغال بخش کشاورزی 5.7 درصد و در نقاط روستایی این سهم به 52.1 درصد می‌رسد.

 سویاکاران گلستانی

در استان گلستان بیش از 30 درصد اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بخش کشاورزی بستگی دارد و این مهم باعث شده که معیشت و معاش مردم به درآمد حاصل از زمین‎های کشاورزی وابسته باشد.

سویا یکی از محصولات استراتژیک استان گلستان است به طوری که استان گلستان نزدیک به 70 درصد سویای کشور را تامین می‎کند و این موضوع باعث شده که مسئولان به دنبال افزایش سطح زیر کشت دانه‎های روغنی در این استان باشد.

علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست هم‌اندیشی توسعه زراعت کلزا که چندی پیش در موسسه تحقیقات پنبه کشور در گلستان برگزار شد از افزایش و توسعه کشت دانه‎های روغنی در استان گلستان خبر داد و گفت: بحث خرید تضمینی محصولات دانه‌های روغنی و مباشر خرید و پرداخت وجه مشکلی نخواهیم داشت.

مهندس مهاجر تاکید کرد: بحث بازرگانی، تهیه بذور مناسب، تسهیلات ارزان قیمت و ادوات کاشت و برداشت از مهم‌ترین مسائلی است که در دستور کار وزارت قرار دارد.

اما گویا تیغ وزارت جهاد کشاورزی برای پرداخت به موقع مطالبات سویاکاران استان گلستان که سیاست استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی است کند شده به گونه‎ای که گویا 12 هزار کشاورز گلستانی هنوز مطالبات خود را دریافت نکردند.

طبق گفته‎های یک منبع آگاه به نظر می‎رسد پرداخت مطالبات سویای کشاورزان گلستانی با توجه به مسدود شدن حساب جهاد کشاورزی برای پرداخت سویا کاران قرار است بازهم به طول بینجامد

بر اساس شنیده‎ها سازمان بازرسی و وزارت جهاد کشاورزی این روزها برای پرداخت مطالبات سویاکاران با اختلاف رو به رو شدند و علی رغم وجود  پول در حساب جهاد کشاورزی این پول از دسترس کشاورزان گلستانی خارج شده است.

شاید اگر نزدیک به 80 درصد مطابات سویا کاران کشور به استان گلستان بر نمی‎گشت با پیگیری‎های مسئولان رده بالای استان‎های دیگر این موضوع تا کنون به نتیجه رسیده بود و کشاورزان گلستانی امروز به پول‎های خود رسیده بودند.

با توجه به مبلغ ناچیز مطالبات سویاکاران گلستانی که وزارت جهاد کشاورزی قادر به پرداخت آن نیست به نظر می‎رسد که این وزارتخانه با مشکل شدید نقدینگی برخورد کرده است که حتی توان پرداخت چنین مبلغی را ندارد.

شاید امسال را بتوان بدترین سال سویاکاران کشاورزی گلستانی دانست چرا که بیش از این نیز به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی بر اثر گرما 7 هزار هکتار از 35 هزار هکتار سویای تحت کشت استان گلستان علوفه شده است.

امروز کشاورزان گلستانی به تدبیر دولت یازدهم بسیار معترض هستند چرا که در دولت گذشته کمتر از مدت یک هفته مطالبات سویاکاران پرداخت می‎شد اما از زمان دولت یازدهم مطالبات کشاورزان ماه‎ها با تاخیر رو به رو بوده است.

حالا با توجه به خسارت به وجود آمده برای کشاورزان این توقع زیادی نیست که دولت به موقع پول‎های مردم را پرداخت کند و به بهانه مسدود شدن حساب از پول‎های عرق ریخته شده کشاورزان بهره برداری نداشته باشد.

حال باید ببینیم با وعده‎های سر خرمن معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه اخیر شورای اقتصاد(یازدهم آبان)، که قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی در سال 95-94 تصویب کرد و بر اساس این مصوبه قرار است قیمت سویا هر کیلویی 22 هزار و 655 ریال برسد باز کشاورزان گلستانی دیگر به سمت کشت سویا حرکت می‎کنند؟

گفتنی است که سویای امسال با قیمت هر کیلویی هزار و ۹۷۰ تومان خریداری تضمیمنی قیمتگذاری شد  و قرار بود در مدت یک هفته تا 10 روز پرداخت شود.

انتهای پیام/بسیج

ارسال نظر

آخرین اخبار