مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور گفت: اکنون 39 درصد از ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان گلستان 508 هزار و 250 تن در اختیار کارخانه های آرد است.

39 درصد ظرفیت ذخیره سازی گندم گلستان در اختیار کارخانه های آرد

 به گزارش گلستان24، رمضانعلی ریاحی ظهار داشت: علاوه بر این 35 درصد ظرفیت ذخیره سازی گندم معادل 457 هزار و 900 تن در اختیار بخش خصوصی و ذخیره سازی 26 درصد باقی مانده معادل 337 هزار تن را بخش دولتی پوشش می دهد.


وی با بیان اینکه در گلستان 25 کارخانه آرد، 37 سیلوی بخش خصوصی و 12 واحد سیلو بخش دولتی (بدون احتساب دو پروژه ای که در دهه فجر امسال افتتاح شد) در حوزه ذخیره سازی گندم فعالند، گفت: در مجموع در این استان حدود یک میلیون و304 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم ایجاد شده است.


به گفته وی طبق برآورد سازمان جهادکشاورزی گلستان پیش بینی تولید گندم برای سال زراعی جاری حدود یک میلیون و 100 هزارتن است و مشکلی برای ذخیره سازی این محصول وجود ندارد.


مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور شامل استان های گلستان، سمنان و مازندران افزود: در چند روز اخیر و در ایام گرامی داشت دهه مبارک فجر سیلوهای 40 و 20 هزار تنی ذخیره گندم به ترتیب در شهرستان های گنبدکاووس و کلاله که کار اجرایی آنها از سال 85 آغاز شده بود درمجموع با هزینه کرد 145میلیارد ریال اعتبار از محل منابع استانی و ملی با حضور شماری از مسئولان استانی بهره برداری شد.


وی افزود: اگر برنامه جهادکشاورزی استان افزایش راندمان تولید در واحد سطح باشد، نیاز به ایجاد ظرفیت های جدید ذخیره سازی گندم در منطقه خواهد بود.


ریاحی اضافه کرد: این شرکت در سال زراعی 94 - 93، 890 هزار تن خرید تضمینی گندم مازاد برنیاز کشاورزان استان گلستان را با پرداخت 10 میلیارد و 400 میلیون ریال انجام داد که بخشی از آن ذخیره سازی و مقداری از محصول خریداری شده متناسب با نیاز سایر استان ها، انتقال یافته است.


استان گلستان در سال زراعی گذشته (94 - 93) پس از استان فارس رتبه دوم تولید گندم کشور را با تولید یک میلیون و 100هزار تن محصول به خود اختصاص داد.


گلستان واقع در شمال کشور دارای 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که هر ساله حدود 400 هزار هکتار آن به زیر کشت گندم می رود.

ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار