رئیس گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان بندرگز از ثبت حلوا گردویی(آغوز حلوا) بندرگز به عنوان آثار ملی خبر داد.

حلوا گردویی گلستان  ثبت ملی شد

 به گزارش گلستان24، طه عسگری رئیس گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان بندرگز در مصاحبه با خبرنگار کناره با عنوان این خبر افزود : پس از پیگیری سه ماهه ، بررسی و حضور کارشناسان توانستیم حلوا گردویی بندرگز به عنوان آثار ملی به ثبت برسانیم.

حلوا گردویی

رئیس گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان بندرگز گفت: این غذای سنتی که از گردو و برنج و مخلفات دیگر تشکیل شده است از دیرباز در مراسمات و دورهمی ها بر روی سفره بندرگزی ها به عنوان دسر یا شیرینی سفره به صورت کشتا (بدون شکل و فرم ) ویا در اشکال مختلف بر روی سفره قرار داشت .

عسگری اظهار داشت: شهرستان بندرگز دارای آثار تاریخی و سنت های محلی زیادی است که از یادها رفته است که باید آنها را زنده کنیم.

وی ادامه داد : پیگیر ثبت درخت چنار 800 ساله روستای سرطاق و چندین بنای تاریخی این شهرستان نیز هستیم و ان شاء الله آنها را نیز در لیست آثار ملی ثبت خواهیم کرد.

گفتنی است مراسم سینه‌زنی کمر به کمر رامیان، نان زنجفیلی ( نان شیرین سنتی (نان عیدی) گرگان)، سیاه دوزی( رودوزی منطقه روستایی شاهکوه)، نان پادرازی(نان شیرینی سنتی (نان عیدی ) گرگان ازدیگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.

لازم به ذکر است، شهرستان بندرگز در غرب استان گلستان واقع شده است.

انتهای پیام/

منبع: کناره

ارسال نظر

آخرین اخبار