مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: در راستای اجرای عملیات مرمت آثار تاریخی و باستانی در استان گلستان، عملیات مرمت پل تاریخی آق‌قلا به اجرا درآمده است.

اجرای عملیات مرمتی پل تاریخی شهرستان آق‌قلا آغاز شد

به گزارش گلستان24؛ ابراهیم کریمی در بازدید از روند مرمت پل تاریخی آق قلا اظهار داشت: بنای تاریخی و باستانی پل آق‌قلا از بناهای با ارزش این استان است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نسبت به مرمت و ساماندهی و احیای این بنا اقدام شده است.

وی با اشاره به اجرای اقدامات مرمتی و بازسازی بناهای تاریخی در استان گلستان افزود: ضمن مرمت و بازسازی و احیای بناهای ارزشمند تاریخی استان، زمینه‌های جذب گردشگر به گلستان بیش از پیش فراهم شده و در راستای رونق صنعت گردشگری و حفظ مواریث با ارزش استان گام‌های ارزنده‌ای برداشته می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: در تابستان امسال با توجه به اعتبار 1200 میلیون ریالی، مطالعات انجام شده و به منظور ساماندهی و رفع خطر ریزش‌ها در محل تردد عموم ، خاکبرداری و احداث دیوارهای حائل اطراف پل در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: به منظور نماسازی بدنه شرقی و لزوم برداشت حجم خاک‌های دپو شده و مهار بارهای زنده و مرده موجود، دیوار سنگی پای بتنی ونمای آجری بدون اتصال به سازه اصلی احداث شد و برای دفع رطوبت‌های احتمالی علاوه بر درناژبندی پشت کار، لوله‌های زه‌کش نیز برای دفع رطوبت حداقلی در فواصل مناسب نصب شد.

کریمی اظهار کرد: برای اتمام عملیات باقی مانده در پل تاریخی به اعتباری حدود 10میلیارد ریال نیاز است.

گفتنی است ، پل تاریخی آق قلا بدست شاه عباس صفوی ساخته و در زمان ناصر الدین شاه قاجار ،در سال 1285 هجری قمری بدست سلیمان خان صاحب اختیار بازسازی شده که گوناگونی مصالح طاق‌ها، هم از نظر اندازه و هم از نظر رنگ ،گواه این مطلب است که در دوره دیگر بازسازی شده و آجرهای قدیمی نیز در بازسازی آن به کار رفته‌اند.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار