بانوی کار افرین کلاله گفت: اقتصاد مقاومتی جهادی همگانی را رقم زدن است و نباید کشور ما در انتظار معجزه باشد.

گفتگو با بانوی کارآفرین کلاله ای، معصومه صنعتی پور و گلایه از عدم همکاری مسئولین+تصاویر

 به گزارش گلستان24، در ادامه نظر شما را به خواندن گفتگوی این سایت با یک بانوی کارافرین کلاله ای جلب می کینم.

برای اولین سوال مصاحبه، لطفا مختصرا خود را معرفی کنید.

معصومه صنعتی پور متولد شهرستان کاشمر و ساکن شهرستان کلاله هستم و در زمینه صنایع دستی مشغول به کار هستم.

حرفه شما چیست و چی شد که به این حرفه علاقمند شدید؟

صنایع دستی ،گرایش تابلو فرش و گلیم ،علاقه به تصویر کشیدن مناظر توسط نخهای رنگی و خلق هنری جدید و برگرفته از میراث اریایی هستم.

sanati 10

این حرفه شما ریشه در کجا دارد از چه قوم و شهری برگرفته شده است؟

تمام اقوام ایرانی و عشایر و کوچ نشینان، حتی در سرزمینهای دور هم به نوعی مخترع و یا تکمیل کننده این حرفه بودند البته با توجه به مواد اولیه در دسترس یا سبک زندگی ومحل زندگی این اقوام، این حرفه تنوع زیادی در رنگ و طرح پیدا کرده است.

آیا به این حرفه می توان به عنوان شغل نگاه کرد؟در صورت توجه به این حرفه از قبل آن برای چند نفر اشتغالزایی می شود؟

بله دقیقا، از گذشته تا به حال به این فعالیت به عنوان یک شغل توجه شده و نیاز انسان به زیر انداز، و علاقه به تنوع باعث تداوم ان می شود و همان طور که از دیرباز تا به حال بافت و مصرف آن تکرار شده در اینده هم همچنین خواهد بود و فرش دستباف ابهت و منزلت خود را همچنان حفظ کرده و خواهد کرد.

sanati 2

در مورد اینکه چند نفر می تواندد مشغول به کار شوند نمی توان از اعداد و ارقام  گفت بلکه هر تعداد که تمایل داشته باشند از لحاظ مالی کمک خرج زندگی باشند، میتوانند به راحتی مشغول به کار شوند؛خوبی این حرفه این است که میزان تحصیلات، سن، مکان مشخص و سرمایه زیاد نیاز ندارد.

آیا واردات اجناس از خارج می تواند در کسب و کار شما تاثیرگذار باشد؟

بله.

بنظر شما دولت در این زمینه چگونه می تواند از شما حمایت کند؟

از سویی با توجه به اینکه اقتصاد ضعیف مردم نمی تواند جواب گوی این باشد که همه فرش دستباف یا تابلو فرش در منزل داشته باشند، واردات فرشهای ماشینی و تنوع زیاد انها و قیمت پایین نیز می تواند خرید را برای مردم سخت تر کند.

مواد اولیه قیمت مناسب، فراهم کردن امکانات برای بافندگان علی الخصوص زنان خانه دار ویا سرپرست خانواده می تواند به ادامه این شغل کمک کند و دولت می تواند در این راستا اقدامات موثری انجام دهد.

تا کنون به این فکر نکرده اید که کالاهای خارجی خرید و فروش کنید؟ اگر خیر، چرا؟

خیر تمایلی به انجام این کار ندارم،اعتقاد من براین است در ابتدا کالای مورد تجارت باید اصیل و با کیفیت باشد و آن جز در سرزمین خودم و به دست مردم کشورم ساخته نخواهد شد و جدای از این بحث باکالای داخلی به اقتصاد مردم و کشورم کمک می کنم.

sanati 3

مسؤولین در این راستا که نوعی اشتغالزایی محسوب می شود، چه مساعدت هایی با شما داشته اند؟

میشه گفت هیچ حمایتی نشده، فقط وعده وعید، حتی گاهی لطفشان شامل حالمان می شود و سرانجام به بن بست می رسیم.

بزرگترین مشکل شما در این حرفه چیست و راهکار حل آن در دست کیست؟

استفاده از نمایشگاههای خارجی و داخلی، نداشتن یک مرکز فروش، در حال حاضر به جای اینکه از تولیدکنندگان حمایت کنند تا این تولیدکنندگان بتوانند از تسهیلات برای نمایشگاههای خارجی استفاده کنند، گروهی به عنوان بازدید کننده راهی کشورهای خارجی می شوند و جز برباد دادن هزینه، چیزی را به ارمغان نمی آورند و از طرفی ما یک مرکز ثابت فروش و تخصصی در راستای صنایع دستی نداریم.

sanati 4

خلاقیت ها و ایده های نویی هستند که به دلیل نبود سرمایه در نطفه خفه می شوند وکشور ما همچنان در انتظار معجزه نشسته است.

نبود سرمایه مورد بعدی است ،می رویم بانک تا وام بگیریم، کارمند با نامه کسر از حقوق، خوب به نظر شما سنگ بزرگ نشانه چیست، ایا فقط یه گروه سرمایه دار حق استفاده از امکانات و جذب سرمایه را دارند؟.

همجنین من خودم هنوز مستاجر هستم و شرکت هر دو سال با تغییر مکان مواجه می شود که این خود مشکلات زیادی را به همراه دارد و ما به راحتی اثر تبلیغات ما از بین می رود.

به نظر شما پرداختن به حرفه شما که نوعی نگاه به ظرفیت های داخلی است، چه فوایدی برای کشور و مردم خواهد داشت؟

از طرفی اشتغالزایی می شود که خود باعث جلوگیری از کلی اسیب اجتماعی خواهد شد، و در خصوص مورد دوم می توان گفت: با این اقدام  سرمایه کشور خارج نیم شود و با صادرات فرش و ورود ارز به کشور می توان برای کشور و مردم سوداوری داشت.

sanati 5

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر موضوع اقتصاد مقاومتی تاکیدات زیادی دارند، شما که دستی در کار دارید اهمیت این موضوع را تا چه حد دریافته اید؟

قطعا دگرگونی که باید ایجاد شود، اگر صورت گیرد و مردم و مسئولین در کنار هم  پیش روند، ابادانی که نصیب کشور می شود ،بارانی خواهد شد که لطفش شامل حال همه مردم می شود.

اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را در یک جمله توصیف کنید.

کمرهمت بستن و جهاد همگانی را رقم زدن، به عبارتی (طرحی نو ایجاد کردن )

sanati 7

sanati 9

انتهای پیام/

منبع: کلاله خبر

ارسال نظر

آخرین اخبار