مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای استان گلستان گفت: طرح تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی در استان گلستان اجرا می‌شود.

طرح تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی در استان گلستان اجرا می‌شود

 به گزارش گلستان24،عبدالاحد باشقره اظهار داشت: در استان گلستان از نظر مطالعات انجام شده، فاز یک طرح تغذیه مصنوعی به 6 قسمت تقسیم شده که شامل حوضه خلیج گرگان، غرب قره‌سو، شرق قره سو، محدوده بین گرمابدشت تا زرین گل، زرین گل تا رامیان و شرق رامیان که مطالعات فاز یک در تمام این مناطق 6 گانه انجام شده است.

وی افزود: گزینه‌یابی برای احداث سازه‌ها انجام شده و مطالعات فاز 2 در قره‌سو و طراحی‌های لازم برای احداث سازه‌های تغذیه مصنوعی نیز انجام شده است.

آب‌های زیرزمینی در استان گلستان

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان گلستان تصریح کرد: در حوضه خلیج گرگان هم‌اکنون در حال مطالعات فاز 2 هستیم و در حوضه میدان تامین آب شرب در جنوب شهرستان کردکوی و منطقه غرب قره سو، سازه تغذیه مصنوعی بالاجاده- چهار ده، مطالعات فاز 2 نیز انجام شده و پس از به کارگیری پیمانکار با اعتبار 15 میلیارد ریال در سال عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: تعدادی سازه تغذیه مصنوعی مانند سازه‌های تغذیه مصنوعی در جفاکنده بندرگز، انجیراب گرگان، قرن آباد گرگان، استون آباد بندرگز، شفیع آباد رامیان، پاسنگ گالیکش در سنوات قبل احداث شده و اثرات مثبتی بر سفره‌های آب زیرزمینی محدوده خود داشته است.

باشقره افزود: با استفاده از اعتبارات تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی در اعتبارات سال 95 و سنوات بعدی، پروژه‌های تکمیل، توسعه و مرمت و بازسازی این پروژه‌ها انجام خواهد شد که در اعتبارات سال 95 توسعه طرح تغذیه مصنوعی جفاکنده، احداث چاه های مشاهده‌ای در جفا کنده و بالا جاده و ترمیم و توسعه سازه‌های تغذیه مصنوعی در قرن آباد،شفیع آباد و پاسنگ و انجیراب آغاز می‌شود.

وی گفت: با توجه به شرایط موجود و خشکسالی‌ها که کمبود ذخایر پشت سدها را به دنبال داشته است، تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی با ارائه الگوهای صحیح در کشت و مصرف، بهترین راهکارهای مقابله موثر با هر گونه تبعات اجتماعی احتمالی ناشی از کمبود منابع آبی است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان گلستان اظهار کرد: برداشت‌های غیر اصولی و بیش از حد مجاز از منابع آب‌های زیرزمینی به همراه حفر چاه‌های غیر مجاز سبب افت کمی و کیفی در این منابع شده و پیامدهای کیفی آن به صورت تخریب کیفی آب زیرزمینی، نشست سطح زمین، افزایش هزینه پمپاژ و کاهش جریان آب رودخانه‌ها با توجه به تعاملات هیدرولیکی بین آب زیرزمینی و سطحی نمایان می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار