گلستان دوباره لرزید، از دیروز تا امروز سه بار، لرزش‎هایی که پیام‌آور تلخ برای آنانی است که شاهد زلزله‎های بزرگ در این کشور پرحادثه بوده‎اند و می‌دانند ما در مقابل این پدیده طبیعی خلع سلاح هستیم.

زلزله‎های نگران‎کننده در گلستان/ دریغ از یک ریال اعتبار پیشگیری

به گزارش گلستان24، زلزله تعارف‎بردار نیست، با کسی هم شوخی ندارد و طبیعی است که چنانچه بخواهیم «گرگان» یا شهرهای دیگر این استان شمالی را با زلزله‎ای در مقیاس هفت به بالاتر تصور کنیم، متاسفانه باید سناریویی همچون «بم» یا «رودبار» را ترسیم کنیم.     

با وجود جدی بودن این زلزله‎ها به نظر می‎رسد هیچ طرح و اعتبار مشخصی برای مواجهه با این حادثه طبیعی نه تنها در استان بلکه در کشور هم وجود ندارد و تنها برنامه‎های پراکنده جمعیت هلال احمر در اوقاتی مشخص می‎خواهد مبنای مقابله استان با این پدیده طبیعی باشد، سلاحی کم اثر که در شرایط پیشگیری به چشم نمی‎آید.

*نبض حادثه در دستان ماست اما پیشگیری نمی‎کنیم

متاسفانه طی سال‎های متمادی تنها منتظر حادثه می‎مانیم و پس از حادثه نیز با هزینه‎های میلیاردی به دنبال جبران خسارت‎هایی می‎رویم که چه بسا با یک مقاوم‎سازی ساده ساختمان و بیمه کم هزینه می‎توانستیم هم باری از دوش دولت برداریم و هم شرایط طیب خاطر را در مردم ایجاد کنیم.

هنوز به اهمیت موضوع پی نبرده‎ایم و تنها پس از حادثه هزاران مقاله و صدها همایش برگزار می‎کنیم و مثلا از جنبه‎های مختلف این حادثه را مورد بررسی قرار می‎دهیم، کتاب تالیف می‎کنیم و آموخته‎های خود را در کنفرانس‎های بزرگ داخلی و خارجی ارائه می‎دهیم و البته به خود می‎بالیم که مثلا مقاله ما در فلان سمینار خارج از کشور پذیرفته شده است.

کار ما برای مواجهه با زلزله فقط همین شده است که از آن نمدی ببافیم، به دیگران یاد بدهیم که چگونه در آن سوی آب‎ها خودشان را تجهیز کنند تا کمتر خسارت ببینند و بشوند الگویمان و خودمان دریغ از یک ریال اعتبار برای برنامه پیشگیری که برای روز مبادا هزینه ‎کنیم.

ته همه این برنامه‎ها یک واقعیت پنهان است که پیشگیری بهتر از درمان است، موضوعی که بارها در مجامع مختلف شنیده‎ایم اما گویا گویندگان این مطلب به آنچه می‎گویند، اعتقادی ندارند و یا اعتقاد دارند اما تصمیم ‎گیرنده برای اجرای این نقشه فرد یا تشکیلات دیگری است که با آنان هم‎رای نیست و یا این موضوع را اولویت نمی‎داند.

متاسفانه اتفاقات تلخی در حال وقوع است و چون حادثه بزرگی اتفاق نیفتاده و انسانی کشته نشده، کسی هم آن را جدی نمی‎گیرد در حالی که نبض حادثه در دست ماست و اگر عاقل باشیم می‎توانیم از هم‎اکنون برای شرایط پیش‎رو نسخه پیشگیری تجویز کنیم.

گلستان دوباره لرزید و چه کسی می‎داند این بار این لرزش در پی خود چه فاجعه‎ای می‎تواند به همراه داشته باشد، فاجعه‎ای که هنوز به آن ایمان نیاورده‎ایم چون بم را فراموش کرده‎ایم، منجیل و رودبار را از یاد برده‎ایم و تصور می‎کنیم همیشه مرگ برای همسایه است و چه زیبا خداوند بزرگ در قرآن کریم گفته است: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ».           

*دنبال حادثه‎ایم تا مقاله‎ای برای فلان کنفرانس خارجی بنویسیم

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به وقوع زمین‎لرزه‎های متعدد گلستان در سال جاری گفت: طی روز گذشته تا صبح امروز سه زمین لرزه در دو نقطه جغرافیایی گلستان به وقوع پیوسته است.

صادق‎علی مقدم صبح امروز در گفت‎وگو با خبرنگارفارس در گرگان اظهار کرد: وقوع این سه زلزله به مرکزیت شهر گرگان مرکز استان و شهر بندرترکمن در غرب استان و در طول زمانی کمتر از 15 ساعت بوده است.

وی با اشاره به میزان شدت زلزله‎های یاد شده اذعان کرد: نخستین زلزله روز گذشته سه‎شنبه به مقیاس 2.1 ریشتر  راس ساعت در طول جغرافیایی54.412 و عرض جغرافیایی 36.711 و عمق هشت کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

مقدم یادآور شد: زلزله دوم گرگان نیز به فاصله چند ساعت با همان مقیاس ریشتر، راس ساعت 22:39، در طول جغرافیایی 54.436 و عرض جغرافیایی 36.909 و عمق 10 کیلومتری زمین روی داد.

وی با اشاره به زلزله صبح امروز در استان اذعان کرد: این زلزله صبح امروز چهارشنبه راس ساعت 5:41 در مقیاس 2.3 ریشتری در طول جغرافیایی 53.642 و عرض جغرافیایی 37.301 در عمق 9 کیلومتری از سطح زمین شهربندرترکمن را لرزاند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان با اشاره به شدت کم این زلزله‎ها ادامه داد: اگر چه هیچ دلیل علمی مبنی بر وقوع زلزله‎های کوچک به عنوان پیش‎ درآمد زلزله‎های بزرگ نیست، اما بدون شک هشداری قوی و شاید هم پیامی تلخ برای استان است که مراقب وقوع شرایط سخت‎تری باشد.

*هر 5 روز یک زلزله در گلستان/زمین‎لرزها خسارتی در پی نداشته است

مقدم ادامه داد: از آغاز سال تاکنون 10 زلزله در گلستان روی داده که نشان می‎دهد امسال در هر بازه زمانی کمتر از پنج روز یک زلزله روی داده است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع برای این استان شمالی نگران‎کننده است و تبعات خوشایندی را نمی‎تواند در پی داشته باشد.

مقدم با اشاره به اجرای طرح «UNDP» در گلستانی طی اواخر دهه 80 عنوان کرد: اجرای این طرح به تشخیص سازمان ملل تنها در کشورهای معدود و در ایران اسلامی نیز تنها در شهر کرمان و گرگان اجرایی شد که همین موضوع مبین اهمیت مخاطرات وقوع زلزله در این منطقه است.

وی یادآور شد: زلزله به ما نزدیک است اما نه تنها جامعه گلستان بلکه کشور آنچنان آماده مواجهه با شرایط سخت ناشی از این پدیده طبیعی نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آموزش به عنوان کم‎هزینه‌ترین و موثرترین راه توانمندسازی جامعه در رویارویی با حوادثی همچون زلزله افزود: سرمایه‎گذاری در آموزش بهترین مسیر برای ساختن جامعه‎ای ایمن است.

مقدم بیمه همگانی اماکن مسکونی را نیز گامی موثر برای ایمن‎سازی استان در عرصه مقابله با بلایای طبیعی ارزیابی و بر آن تاکید کرد و البته مهمترین مشکل در این مسیر را کمبود اعتبارات قلمداد کرد.

وی در زمینه خسارات احتمالی زمین‎لرزه‎های روز گذشته و امروز گفت: با توجه به شدت کم این زمین‎لرزه‎ها، خوشبختانه خسارتی از سوی دستگاه‎های متولی گزارش نشده است.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار