روایت بسیار زیبایی از امام صادق (ع) نقل شده که گویی حضرت این حدیث را مختص کارمندان و زمان ما بیان فرموده اند!

این روایت مخصوص کارمندان است

جمله زيبايی است كه می گويد: نه مرگ آن قدر ترسناك است و نه زندگی آن قدر شيرين كه آدم شرفش را فدا كند. انسان باید در زندگی مراقب باشد که در هر جایگاه و پست و مقامی است خدا را در نظر داشته باشد. گمان نکنیم چون پست مهمی نداریم یا مقام و جایگاهی در این دنیا نداریم پس وظیفه ای هم بر عهده مان نیست.
به گزارش گلستان 24، روایت بسیار زیبایی از امام صادق (ع) نقل شده که گویی حضرت این حدیث را مختص کارمندان و زمان ما بیان فرموده اند!
قال الصّادقُ عليه السلام:
«كُلُّ ذِي صناعَةٍ مُضطَرٌّ إلى ثلاثِ خِلالٍ يَجتَلِبُ بِها المَكسَـبَ و هُو: أنْ يكونَ حاذِقا بِعَمَلِهِ، مُؤَدِّيا للأمانَةِ فيهِ ، مُستَمِيلاً لِمَنِ استَعمَلَهُ.» 
(تحف العقول : ۳۲۲)
حضرت می فرمایند هر صنعتگر و کارگر و کارمندی ناگزير از داشتن سه خصلت و سه شرط است.
۱- شایسه سالاری
اول: حَاذِقاً بِعَمَلِهِ؛ شرط نخست اینست که حاذق باشد یعنی در کار خودش تخصص داشته باشد. در واقع این شرط به موضوع شایسته سالاری که در جامعه امروز ما بسیار مبتلا به است اشاره دارد.

۲- امانت داری و تعهد
دوم: مُؤَدِّياً لِلْأَمَانَةِ فیه؛ امانت را درست حفظ كند. اگر در کارگاه یا اداره یا هر مسئولیتی که هست اموالی در دست اوست امانتدار باشد. از مال بیت المال مانند اموال خودش و بلکه بیشتر محافظت کند. مهمتر از محافظت اموال بیت المال، محافظت و دقت و امانت داری در کار و مسئولیت محوّله است. به عبارت دیگر تعهد داشته باشد. شهید چمران جمله زیبایی دارد: "شهید چمران می گوید تعهد از تخصص مهمتر است، قبول دارم اما می گویم کسی که کاری را قبول می کند در حالی که تخصص ندارد بی تفواست."

۳- نشاط و رغبت
سوم: مُسْتَمِيلًا لِمَنِ اسْتَعْمَلَهُ؛ یعنی با نشاط كار كند. نسبت به آن کاری که به او سپرده اند ميل داشته باشد. نگوید این کار در شأن من نیست، این شغل را دوست ندارم، بلکه با رغبت کار خودش را انجام بدهد. با زور و بخش نامه نمی شود میل و رغبت ایجاد کرد.
پس كارگران و كارمندان اگر می خواهند مد نظر امام صادق (ع) باشند باید سه شرط تخصص، تعهد و نشاط و انگیزه را با هم داشته باشد./تراز

ارسال نظر

آخرین اخبار