علی رغم تاکیدات مستمر مسئولین نسبت به احتمال بروز بحران کم ابی در استان گلستان، شالی کاران بصورت گسترده اقدام به کشت شالی در نقاط مختلف گلستان کردند.

کشت گسترده شالی در مزارع گلستان + تصاویر

به گزارش گلستان24،  طی سال های اخیر شاهد کاهش نزولات آسمانی و در پی آن کاهش منابع آب زیرزمینی بسیاری از نقاط کشور بودیم که در نوع خود زنگ خطری برای همه بود.

علاوه بر علت یاد شده، برداشت بی رویه منابع آب زیر زمینی توسط کشاورزان نیز باعث بروز مشکلات آبی متعددی در استان گلستان بخصوص شهرستان کلاله شده بود که حساسیت مسئولین را برانگیخت و در برخی موارد شاهد برخورد قانونی با متخلفین بودیم.

از سویی علاوه بر چاه های داری مجوز، موارد متعددی از چاه های غیر مجاز نیز در سطح شهرستان وجود دارد که کشاورزان برای آبیاری زمین شالی خود از این چاه ها استفاده می کنند.

موضوع بیان شده(چاه های غیر مجاز) باعث واکنش مسئولین شد تا جایی که طی سال گذشته ده‌ها چاه غیر مجاز در سطح این شهرستان با دستور مقام قضایی پلمپ شدند.

همانطور که گفته شد، با جدی شدن بحران آبی، در سال 94 شاهد کاهش چشمگیر کاشت شالی در مزارع شهرستان ها و جایگزین شدن محصولات دیگر به جای شالی بودیم که با افزایش نسبی میزان بارش باران در سال آبی جدید، کشاورزان با این نگرش که آب های زیر زمینی افزایش یافته است، اقدام به کاشت گسترده شالی در مزارع کردند که در آینده نزدیک می تواند خسارات جبران ناپذیری برای شهرستان ها دربر داشته باشد.

shali 1

shali 3

shali 4

shali 5

انتهای پیام/

منبع: کلاله خبر

ارسال نظر

آخرین اخبار