طرح جدید مزار استاد لطفی پس از ۲۷ ماه انتظار و بی مهری مسئولان و متولیان در حالی راهی صحن علنی شورای شهر گرگان شد که همچنان نگرانی هایی برای اجرای آن توسط شهرداری گرگان وجود دارد.

طرح جدید مزار «محمدرضا لطفی» راهی صحن علنی شورای شهر گرگان شد

به گزارش گلستان24، کمیسیون عمران شورای شهر گرگان با موضوع باغ مزار استاد لطفی در صحن شورای شهر گرگان برگزار شد. جلسه ای که دوست داران فرهنگ و هنر استان و کشور ۲۷ ماه انتظار تصمیمی که قرار است در آن گرفته شود را کشیدند.

درست ۲۷ ماه پیش بود که جامعه هنری کشور با شوک درگذشت استاد محمدرضا لطفی مواجه شد. آن زمان فعالان فرهنگی و هنری کشور هر کدام دنبال این بودند که استاد را در جایگاهی والا که در شان و منزلت وی باشد دفن کردند اما در آخر به وصیت استاد عمل شد و پیکر وی برای تشییع راهی زادگاهش یعنی شهر گرگان شد.

لحظات ابتدایی درگذشت استاد بود و همه مسئولان به نوعی می خواستند ارادت خود را به اسطوره موسیقی کشور اعلام کنند شاید به همین دلیل بود که وعده دادند استاد لطفی در بافت تاریخی گرگان دفن شود و مزارش تبدیل به مجموعه ای فرهنگی شود که کاربری آموزشی در راستای اهداف استاد که می خواست مکتب خانه ای در گرگان احداث کند داشته باشد.

ولی بعد از دفن محمدرضا لطفی گویی همه چیز فراموش شد. اداره کل ارشاد که با دعوت مهمان ویژه از وزارت خانه و پیام وزیر می رفت تا به نوعی بی محبتی خود در سال های گذشته را حداقل به بعد از درگذشت به دوست داران او جبران کند تقریبا خود را کنار کشید و سایر دستگاه های فرهنگی زیر همه وعده های خود زدند.

امید فعالان فرهنگی به پایان بی مهری ها به استاد لطفی

فقط شورای شهر ماند و زمینی که از شهرداری برای دفن استاد لطفی هزینه کردند و وعده ای برای احداث مجموعه فرهنگی که حتی در دومین سالگرد استاد لطفی هم محقق نشد.

البته بی مهری ها به پیکر بی جان استاد به همینجا ختم نشد. در گیر و دار تصمیمات برای مزار، طرحی تهیه شد که بخشی از آن همکاری اداره کل اوقاف را می طلبید. تعلل متولیان و بی مهری مدیرکل سابق اوقاف باعث شد تا بخشی از زمین که مربوط به اوقاف بود و داخل طرح دیده شده بود، تبدیل به مجتمع تجاری شود. مجتمعی که کمتر از یک ساله و با سرعت برق و باد ساخته شد تا هیچ حرف و حدیثی برای الحاق آن به طرح باغ مزار لطفی باقی نماند و دل دوست داران فرهنگ و هنر کشور را به درد آورد.

با این حال طرح جدیدی با املاک و اراضی باقی مانده تهیه و راهی کمیسیون ماده ۵ استانداری شد. جلسه ای که معاونت عمرانی استانداری گلستان ریاست آن را بر عهده داشت و امید می رفت پایان همه مناقشات و بی مهری ها باشد ولی در این جلسه هم طرح دوباره برگشت تا به شورای شهر برود و مصوبات لازم شورا را بگیرد.

حال با گذشت دو سالگرد و سه ماه، از نخستین وعده شورای شهر برای احداث مجموعه فرهنگی در مزار استاد لطفی طرح دوباره به شورای شهر آمد و با دفاع اعضای کمیسیون عمران شورا، پیشنهاد طرحی پنج هزار متر مربعی که رویکردی با کاربری فضای سبز دارد به صحن علنی شورای شهر رفت.

البته دفاع از این طرح با مسیری که طی شده بود کار ساده ای نبود و شاید همین مساله باعث شده بود تا فعالان فرهنگی و کارشناسان فنی دست پر به صحن علنی بیایند.

حسین ضمیری که فعالان هنری و دوست داران فرهنگ و هنر استان گلستان است یکی از افرادی است که به دفاع از طرح پرداخت. او که از ابتدای درگذشت استاد پیگیر این مساله بود و تقریبا ۲۷ ماه دوندگی کرده بود معتقد است زمینی که انتخاب شده علی رغم همه مشکلاتی که طی کرد با هنر استاد سنخیت دارد زیرا این زمین زادگاه علی نقی وزیری از بزرگان موسیقی کشور است.

ضمیری توضیح داد که در زمان فوت استاد حتی از شهرهایی مانند شیراز برای دفن و تشییع پیکر او درخواست هایی ارائه شد ولی بنا به وصیت وی، لطفی را در گرگان دفن کردند.

او با تاکید بر این که تا کنون تورهای موسیقی زیادی به بهانه استاد به گرگان آمده اند ولی بعد از دیدن شرایط مزار ایشان شوکه شده اند، گفت: اگر همان ابتدا برنامه ریزی درستی می شد و با هزینه ای مشخص بنای یادبود و فضای در خور شان استاد ایجاد می شد تا کنون از محل برگزاری تورهای موسیقی هم هزینه ها جبران می شد و هم به درآمد زایی کمک می کرد.

لطفی می تواند الگوی فرهنگی نسل جوان شود

ضمیری نظر دیگری هم داشت و این بود که در عصر حاضر آیا چهره ای بزرگتر از لطفی در عرصه موسیقی کشور و دنیا وجود داشت که بتواند الگوی فرهنگی ما باشد یا خیر. او تاکید کرد در شرایطی که الگوهای غربی در حال نفوذ به نسل جوان ما هستند ما مشاهیری چون لطفی را هم در زمان زندگی و هم در زمان فوت بی مهری می کنیم ولی هر روز دم از نفوذ فرهنگی می زنیم.

این فعال فرهنگی اضافه کرد که ما جای این که در حال برنامه ریزی برای برگزاری تورهای فرهنگی باشیم درگیر این هستیم که چگونه گل کاری کنیم و یا چرا نگهبان در مقابل مقبره خربزه می فروشد.

او خواستار پاسخ صریح شورای شهر برای اعلام زمان تصویب طرح و اجرای آن شد. طرحی که توسط حسین کتولی، مدیر دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان آماده و ارائه شد.

کتولی در این نشست ابتدا به مشکلی که توسط اوقاف برای طرح اولیه ایجاد شد اشاره کرد و گفت: در طرح اولیه زمینی دیده شده بود وقفی بود ولی به دلیل برخی مشکلات اوقاف آن زمین را که ۱۶۰۰ متر مساحت داشت ساخت و طرح کلا عوض شد.

محدوده پنج هزار متری اطراف مزار استاد در طرحی گنجاده شده که بخشی از کاربری آن فضای سبز و در اختیار شهرداری است و بخشی هم املاکی شامل ۱۰ پلاک است که نیاز به تملک دارد

وی به کمک فعالان اجتماعی و شورای شهر برای گلکاری محدوده مزار پیش از عید اشاره کرد و تنها اقدام انجام شده برای باغ مزار را همین فعالیت دانست.

کتولی در توضیح طرح گفت: محدوده پنج هزار متری اطراف مزار استاد در طرحی گنجانده شده که بخشی از کاربری آن فضای سبز و در اختیار شهرداری است و بخشی هم املاکی شامل ۱۰ پلاک است که نیاز به تملک دارد و بر اساس کارشناسی های انجام شده حدود ۲.۵ میلیارد تومان هزینه تملک آن برآورد شده است.

وی چالش اصلی پیش روی این طرح را مشخص نبودن متولی آن اعلام کرد و گفت: این طرح چندی پیش به پیشنهاد راه و شهرسازی گلستان در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد ولی آنجا اعلام کردند که مصوبه شورا ندارد و باید ضمن مطرح شدن در صحن در شورای شهر به تصویب رسیده و توسط شهرداری گرگان برای تغییر کاربری ها در کمیسیون ماده ۵ مطرح شود.

این اظهار نظر کتولی با عکس العمل سید محمد قدس مفیدی رئیس کمیسیون عمران شورا مواجه شد. قدس مفیدی اعلام کرد که ۷۰۰ میلیون تومان برای تملک بناهای بافت تاریخی در بودجه امسال شهرداری دیده شده و شهردار هم که بسیار برای تصویب آن عجله داشت قول همکاری برای مشارکت در طرح باغ مزار را داد.

این عضو شورای شهر گرگان همچنین از وجود مصوبات دیگر مانند مصوبه ۱۰ میلیارد تومانی تملک برای بازگشایی معابر خبرداد و گفت: هم شهرداری و هم شورای شهر برای کمک به طرح مزار استاد لطفی اتفاق نظر دارند.

شهرداری اراده ای برای طرح باغ مزار لطفی ندارد

در ادامه همین جلسه، علی کلاتی عضو دیگر شورا اما اظهاراتی متفاوت از نظر قدس مفیدی بیان کرد. کلاتی که محلل زندگی اش در نزدیکی باغ مزار لطفی است مدعی شد که شهرداری هیچ اراده ای برای طرح باغ مزار لطفی ندارد.

وی با بیان این که طرح های مصوبی متعددی در کوچه لاله ۱۳ وجود دارد ولی شهرداری نسبت به اجرای هیچ کدام اقدام نکرده است، از وضعیت فعلی باغ مزار هم گله کرد و گفت: پیش از عید به همت فعالان اجتماعی و گروه گرگاندوستان اطراف مزار استاد لطفی گل کاری و نورپردازی شد ولی اکنون هر روز می بینم نگهبان آنجا یا خربزه  می فروشد یا لباس ها شسته خود را روی فنس های مزار استاد خشک می کند که این مساله وجه ای زشت به مزار داده است.

با این حال سایر اعضای شورای شهر هم نظر شدند تا در صورتی که سایر دستگاه ها ورود نمی کنند شورای شهر و شهرداری متولی این بخش شوند و بیش از این منتظر نمانند.

زهرا نورا که ریاست شورا را برعهده دارد تاکید که بیش از نباید این طرح متوقف باشد و دیگر نباید برای همراهی سایر دستگاه ها صبر کرد.

نورا شرایط حاضر را نه در شان شورا و نه استاد و گرگان دانست و گفت: میراث فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد در بسیاری از شهرها متولی این مسائل می شوند اما در گرگان هیچ همکاری نداشته اند و باید یادآور شد این اقدامات با توجه به شهرت استاد در جذب گردشگر هم تاثیر گذار است.

در ادامه این جلسه که اسدالله کبیر، فائزه عبداللهی، مهران فدوی و ابراهیم جرجانی و محمدرضا سبطی هم حضور داشتند طرح پیشنهادی ۵ هزار متر مربعی تصویب و به صحن علنی شورای شهر ارجاع داده شد تا امید فعالان فرهنگی و دوست داران استاد لطفی برای داشتن مزاری در خور شان وی زنده شود.

انتهای پیام / مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار