وقتی گرگان چند سال قبل را با امروز مقایسه کنید می‎بینید حوالی شهر پر شده از ساختمان‎هایی که چون قارچ در اطراف این شهر بزرگ سبز شده‌اند.

گرگان در تصرف متجاوزان حاشیه‎نشین‎

به گزارش گلستان 24، حکایت درست دیدن طی این سال‎ها در بسیاری از عرصه‎های اجتماعی و فرهنگی استان مبنایی شده است تا به این موضوع پرداخته شود که چرا ما هنوز حداقل طبق وظیفه‎مندی خود به اطرافمان درست نگاه نمی‎کنیم؛ چرا باید پس از اتفاق و بحرانی شدن موضوع به آن توجه ‎کنیم.

*ساخت‎وسازهای غیرمجاز  آیینه پیش‌روی گلستانی‎ها

نمونه آشکار این موضوع روستای زیارت است که اکنون متولیان امر به آن پرداخته‎اند و سعی در اصلاح اشتباهاتی دارند که از سال‌های سال تا به امروز انجام گرفته، هر چند در شرایط کنونی هم این اقدام قابل توجه و تقدیر است.

این تلاش‎ها در شرایط کنونی هزینه‎هایی خواهد داشت که اگر می‎شد در زمان خود انجام می‎گرفت، نیاز به آن نبود که یک خانه دو یا سه طبقه و یا بیشتر را که برای آن میلیون‎ها تومان هزینه شده است، از بین برد.

البته متخلف باید تاوان اشتباهش را بدهد و به استانداری گلستان و دادستانی گرگان بابت قاطعیت و عملکردشان باید دست مریزاد گفت، اما اگر دستگاه‎های نظارتی و اجرایی به وظایف قانونی خود در زمان خود، درست عمل می‎کردند و این وضعیت را به امان خدا رها نمی‎کردند، نیاز به تحمل این همه هزینه نبود.

*ویروس حاشیه‌نشینی در حال سرایت به شهرهای گلستان

اکنون زیارت و روستاهای اطراف آیینه پیش‎روی ما است، ویروس حاشیه‌نشینی در شهر رواج پیدا کرده و ساختمان‎هایی غیرمجاز و بدون رعایت اصول فنی در جهت‎‎های مختلف جغرافیایی این شهر زیبا ساخته می‎شود.

هر چند این موضوع تنها به مرکز گلستان معطوف نیست، اما حقیقت این است که برخورد از مرکز نقش موثری در هشدار به دیگر نقاط استان دارد و می‎توان امیدوار بود که این اراده می‎تواند مسیر روشن‎تری را برای آینده استان در این حوزه ترسیم کند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با اشاره به افزایش حاشیه‎نشینی در شهر گرگان و دیگر شهرهای گلستان گفت: نکته جالب آن است که این اتفاق در بهترین نقاط شهری رخ می‎دهد و ظرفیت گردشگری استان را تحت‌تاثیر قرار داده است.

*بی‎توجهی حاشیه‎نشین‎ها به سکونت در مسکن مهر

عبدالرضا چراغعلی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در حالی که بخش قابل توجهی از انرژی و سرمایه کشور در استان صرف مسکن مهر شده است؛ اما این اماکن خالی مانده‎اند و علت آن این است که وقتی کسانی می‎توانند با مبلغی ارزان‌تر در حاشیه شهرها مسکن تهیه کنند، مایل به حضور در این اماکن مسکونی نیستند.

وی با تاکید بر وجود امکانات مناسب در شهرداری‎ دیگر کشورها برای برخورد با متخلفان ساخت و ساز غیرمجاز به ویژه در حاشیه شهرها تصریح کرد: این امکانات باید برای شهرداری‎های استان مهیا شود، در عین حال رفتار این بخش باید در برخورد با متخلفان قاطع و یکسان باشد و از دوگانگی در رفتار قانونی پرهیز شود.

*تاکید بر افزایش جرایم ساخت‌وساز غیرمجاز

عضو سابق شورای شهر گرگان ادامه داد: جرایم تخلف ساخت و ساز در برخی شهرهای استان بازدارنده نیست و باید افزایش یابد تا اینکه تخلف به صرفه افراد نباشد.

چراغعلی با تاکید بر برخورد نرم‎افزاری با ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کرد: علاوه بر این نوع برخورد امیدواریم شهروندان نیز بدانند که چنانچه خانه خریداری شده آنان مثلاً 300 هزار تومان پایین‎تر از قیمت دیگر واحدهای مسکونی است این امر می‎تواند به آن معنا باشد که در منطقه پرخطر ساخته شده است.

هر چند توجه مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان به موضوع حاشیه‌نشینی و تبعات آن نشان از توجه و دید مناسب وی به بافت شهری است اما نقدی بر دلیل وی بر فقدان استقبال حاشیه‎نشین‎ها به مسکن مهر وارد است که پرداختن به آن ضرورت دارد.

طبیعی است مهم‎ترین دلیل این موضوع همان‎گونه که توسط چراغعلی طرح شد، اقتصادی است و با توجه به اقتصاد ضعیف طبقاتی این افراد طبیعی است که آنان تصمیم بگیرند در نقاطی مسکن احداث کنند که کم‌ترین هزینه‎ را برایشان در برداشته باشد.

اما جدا از موضوع اقتصادی باید به قرار گرفتن مسکن مهر در نقاطی از محدوده شهری استان اشاره کرد که تقریباً هیچ جذابیتی برای حاشیه‎نشین‎ها ندارد و از هیچ امکانات ابتدایی نیز در آن خبری نیست.

اگر دقت کنید، ساختمان‎ حاشیه‎نشین‎ها از یک طبقه تا چهار طبقه است، حالا این توقع که حاشیه‎نشین با مبلغی نه چندان ارزان به نقطه‎ای خارج از امکانات شهری و دارای تمرکز جمعیتی زیاد با 6 تا هفت طبقه برود، تقریباً بعید است.

مشکل این جا است که گویی بنا بوده بدون توجه به بافت شهری و امکانات محیطی، مسکنی با عنوان مسکن مهر با تمرکز اجتماعی که در مرکز شهر نیز شاهد چنین نوع ساختمانی نیستیم در یک زمان معین تاسیس شود و افراد مختلف با فرهنگ‎های متفاوت در آن اقامت کنند.

احتمالاً این مسئول گلستانی با نگارنده موافق است که در بنای این امکان مسکونی نیز نگاه محیطی حاکم نبوده و در آینده تبعات اجتماعی این اماکن با توجه به نوع ساکنان آن که اکثراً از افرادی با درآمدهای پایین جامعه هستند، معضلی خواهد شد که هم‎اکنون باید برای مواجهه و تدبیر برای این وضعیت ناهمگون برنامه‎ریزی کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان نیز با اشاره به تهدید حاشیه‎نشینی در گلستان گفت: عوارض حاشیه‎نشینی در شهرها تنها آسیب‎پذیری در برابر بلایای طبیعی نیست، بلکه عوارض اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی آن به مراتب دردناک‎تر از دیگر حوزه‎ها است.

رضا مروتی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: آسیب‎های اجتماعی ناشی از حاشیه‎نشینی در پستوی تاریک این رفتار ناهنجار پنهان است و دیده نمی‎شود اما واقعیت تلخی است که وجود دارد و برخورد با آن تنها کار یک دستگاه نیست.

*آسیب‎های اجتماعی حاشیه‎نشینی خطرناک‎تر از دیگر حوزه‎ها است

وی با تاکید بر برخورد با عوامل و ریشه‎های حاشیه‎نشینی و ساخت ‎و ساز غیرمجاز در گلستان تصریح کرد: دلایل و انگیزه‎های ساخت‎ و ساز غیرمجاز از جمله در اشغال منابع طبیعی و محیط زیست باید مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوان ضمن حفاظت از حریم شهرها با ریشه‎های این پدیده غیرقانونی مبارزه کرد.

این مسئول ادامه داد: نظارت بر این عرصه از وظایف پررنگ شهرداری‎ها است و باید از ارائه خدمات به متخلفان در حاشیه شهرها جلوگیری شود تا بتوان حاشیه‎نشینی را در این عرصه کنترل کرد.

قائم‌مقام شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر پرهیز از اقدامات سطحی و نمایشی یادآور شد: ضمن خودداری از حرکات نمایشی در مقابله با حاشیه‎نشینی و ساخت ‎و ساز غیرمجاز باید نسبت به اصلاح اقداماتی که در گذشته انجام گرفته و اشتباه بوده است، اقدام کرد.

مروتی ادامه داد: موظف هستیم وظیفه خود را درست انجام دهیم هر چند معتقد به برخورد پیشگیرانه و فرهنگی هستیم و می‎دانیم برخورد قهری به تنهایی قطار ساخت ‎و ساز غیرمجاز را متوقف نمی‎کند.

وی با اشاره به تاریخچه برخورد با ساخت ‎و ساز غیرمجاز در استان اظهار کرد: گاهی برخی برخوردهای قهری در گذشته، نتیجه عکس داشته و سرعت ساخت‎و ساز را افزایش داده است.

همه موارد یاد شده نشان می‎دهد که اکنون تجاوز به حاشیه شهرهای استان توسط افرادی سودجو، شهر گرگان و دیگر شهرهای استان را تهدید می‎کند؛ اما هنوز برنامه خاصی برای تدبیر این موضوع تمهید نشده که با توجه به این موضوع ضروری است از هم‌اکنون این دغدغه ایجاد شود تا سرنوشت گرگان غم‌انگیزتر از شرایط کنونی نشود./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار