گلستان همچنان در سوگ قربانیان منا

چشم‎های منتظر و نگاه‎هایی دوخته شده به سرزمین وحی می‎توانست به پایانی خوش منتهی شود، اما اخباری دردناک از خانه الهی طلیعه فاجعه‎ای بود که هیچ کس را یارای باور آن نبود.

 خاطره‌ای از اولین مسافران شهید منای گلستان

چشم‎های منتظر همچنان به در ماند و فرزندانی که در انتظار پدر و مادرانشان بودند، دیگر سایه لطف آنان بر سرشان سنگینی نخواهد کرد، فاجعه‎ای تلخ که پس از گذشت یک سال هنوز باورکردنی نیست.

به گزارش گلستان24، در مناطق ترکمن‎نشین گلستان، دوباره بیرق سیاه در این دیار برافراشته شده و تلخ‎ترین خاطره‎ها دوباره در آلاچیق ذهن مردمی زنده شد که هنوز عنوان صبورترین مردم این سرزمین شمالی را یدک می‎کشند.

در سال گذشته در چنین روزهایی صحبت از انتقال پیگیر پاک حجاج به داخل کشور بود و در این زمینه، گلستان که دارای بیشترین شهدای این حادثه تلخ بود همچون دیگر استان‎های درگیر حادثه با تشکیل جلسه‎ای در این زمینه تصمیم گرفت.

و اکنون پس از گذشت یک سال از آن لحظات ناگوار، اظهارنظر‎ها در زمینه حادثه مبین مظلومیت حجاجی است که چون ننگی ابدی بر پیشانی قوم ددمنش وهابی‎ نقش بسته است.  

پس از این حادثه و تدبیر کشور و استان، قرار شد مدیریت بحران استان این موضوع را پیگیر شود و گروهی به سرپرستی وی عازم فرودگاه مهرآباد شود تا پس از حضور شهدای این حادثه ملی، ترتیب تحویل و انتقال پیکرهای مطهر به خطه سبز گلستان مهیا شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به شروع به کار این گروه پیگیری و انتقال شهدای منا به استان از سوی استانداری گلستان گفت: پس از ابلاغ استاندار و شرح وظایفی که از طریق مرکز تعیین شده بود، با تعدادی از همکاران در تهران مستقر شده و سپس راهی فرودگاه مهرآباد شدیم.

صادق‌علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در آن مکان، جلسات متعدد هماهنگی برگزار شد و در حالی که انتظار می‎رفت طی 24 ساعت شهدا تحویل شود اما به واسطه کارشکنی سعودی‎ها این موضوع به تعویق افتاد.

*به شهدا گفتم شما دیگر تنها نیستید

وی ادامه داد: پس از دو روز خبری نشد، اما با پیام صریح و به موقع مقام معظم رهبری در آن موعد، شرایط تغییر پیدا کرد و طرف مقابل اولین گروه از پیکرهای مطهر حجاج ایرانی را راهی وطن کرد.

مقدم خاطرنشان کرد: پس از حضور در مراسم استقبال از شهداء در فرودگاه مهرآباد تهران، پیکرها جهت بررسی نهایی و تشخیص هویت به پزشک قانونی کهریزک منتقل شد تا در آنجا پس از انجام مراحل قانونی به نمایندگان استان‎ها تحویل شود.

وی که با یادآوری این خاطره تلخ نتوانست مانع قلیان احساساتش شود افزود: پس از ورود به پزشکی قانونی این حس به من دست داد که دیگر شهدای گلستانی تنها نیستند و ما کنارشان هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان یادآور شد: وقتی پیکرهای مطهر شهدا را دیدم با همه غم و اندوهی که حاکم بود از این که خداوند چنین توفیقی را داده که به عنوان یک گلستانی آنان را به آغوش خانواده‎های خود بازمی‎گردانیم، رضایت داشتیم و البته با این هدف به خود دلداری می‎دادیم.     

مقدم تصریح کرد: پیکرهای مطهر پس از تحویل به گلستان منتقل شد و طی تشییع باشکوهی در استان آرام گرفت، هرچند هنوز دل‎های بازماندگان این حادثه تلخ همچنان غمگین و بی‎قرار است.             

وی با اشاره به اعزام گروه دوم از سوی اداره کل مدیریت بحران استان برای انتقال باقی پیکرهای مطهر افزود: این گروه نیز به مدت 10 روز در فرودگاه مهرآباد مستقر شد تا توانست باقی پیکرهای مطهر شهداء را به گرگان انتقال دهد تا در شهرهای موطن خود تشییع و به خاک سپرده شوند.

در حادثه خونین منا طی سال گذشته، قریب به 49 نفر از شهروندان گلستانی به شهادت رسیدند که از این تعداد 31 نفر از مسلمانان اهل تسنن شهرستان گنبدکاووس بوده‎اند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان با تسلیت سالگشت شهدای فاجعه منا گفت: بدون شک این شهدای بزرگ در پیشگاه خداوند متعال از درجات عالی برخوردار بوده و درجاتی عالی در نزد خداوند متعال دارند.

عبدالقدیر کریمی خاطرنشان کرد: این روزها فضای این منطقه حال و هوای دیگری دارد و یادآوری آن روزهای پرغم و یادآور شهدایی است که در اوج مظلومیت جان خود را از دست داده‎اند.

وی اظهار کرد: بدون شک مقصر اصلی این حادثه مقامات عربستانی هستند که با بی‎تدبیری و عدم مدیریت موجب روی دادن چنین فاجعه‎ بزرگی شدند و البته باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد:  ملت ایران به ویژه خانواده‎های گرانقدر این شهداء هرگز از این جنایت دهشتناک رژیم وهابی نمی‎گذرند و به شدت این جنایت بزرگ را محکوم می‎کنند، چرا که این اتفاق بزرگ منشاء ضد اسلامی دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: مقامات رژیم سعودی باید در پیشگاه خداوند متعال، ملت‌های مسلمان و وجدان‌های بیدار پاسخ‎گو باشند که چرا جان بهترین بندگان خداوند در بزرگترین مراسم دینی مسلمانان جهان «حج» برایشان بسیار بی‎ارزش بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر مقامات عربستانی حتی در همان لحظه پس از حادثه کمی تدبیر و مدیریت به خرج می‌دانند قطعا تلفات خیلی کمتر از این می‌شد، اضافه کرد: متاسفانه در حالی‌که عربستان سعودی با بی‌تفاوتی و گستاخی نسبت به اتفاق رخ داده از کمک به آسیب‌دیدگان اجتناب کرده بود، مانع حضور امدادگران ایرانی و کشورهای اسلامی به منطقه نیز شدند که نشان از بی‌رحمی و شقاوت آنها دارد.

*فاجعه منا به صورت حقوقی در مجامع بین‌المللی در حال پیگیری است

همچنین استاندار گلستان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گلستانی منا گفت: هرچند این عزیزان در نزد خداوند متعال در خشنودی به سر می‌برند اما این غم بزرگ برای خانواده این عزیزان بسیار سخت و دردناک است که باید به این عزیزان تسلیت گفت.

حسن صادقلو اظهار کرد: فاجعه منا به صورت حقوقی در مجامع بین‌المللی در حال پیگیری است و تا به امروز عربستان در پرداخت دیه شهدای منا کارشکنی و کوتاهی کرده که موضع شفاف ما این است که رژیم سفاک آل‌سعود باید پاسخگوی این فاجعه بوده و باید دیه را به خانواده‌های این شهدا پرداخت کند.

وی با اشاره به این‌که شهدای منا در بهشت برین میهمان ذات اقدس الهی هستند و نعمت می‌خورند، اظهار کرد: هرچند این عزیزان در نزد خداوند متعال در خشنودی به سر می‌برند اما این غم بزرگ برای خانواده این عزیزان بسیار سخت و دردناک است که باید به این عزیزان تسلیت گفت.

صادقلو با بیان اینکه خداوند متعال این شهیدان را در روزی که متعلق به خودش است و در حال عبادت نزد خود پذیرفت، اضافه کرد: باید تا ابد این سوال را پرسید که چه کسی مسؤول این اتفاق دردناک در سرزمین وحی و در حالی‌که حجاج خانه خدا مشغول عبادت بودند، خواهد بود؟

وی تصریح کرد: رژیم کثیف و خون‌ریز آل سعود مسوول این فاجعه است و بدون شک ادعاهای رژیم منحوس وهابی آل‌سعود برای دفاع از اسلام یک فریب‌کاری محض است زیرا رژیمی که ارتباط خود با صهیونیست‌های کودک‌کش و نژادپرست را علنی می‌کند چگونه می‌تواند مدافع حریم اسلام باشد.

فاجعه منا پس از گذشت یک سال هنوز برای مردم این سرزمین همچنان دردناک است، بازماندگان این حادثه تلخ همچنان منتظر هستند تا دولت جمهوری اسلامی پیگیر پاسخگویی رژیمی باشد که به هیچ قاعده بشری پایبند نیست.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار