خانواده سالم؛ جامعه را، سالم می سازد

دراستفاده از فضای مجازی در خانواده مدیریت زمان را فراموش نکنیم !! از مدیریت اعضای خانواده بویژه فرزندان در استفاده از فضای مجازی غافل نشویم !! زیرا خانواده سالم؛ جامعه را ،سالم می سازد. بنابراین دراستفاده از شبکه های اجتماعی احتیاط را با مدیریت همراه سازیم!!

ارتباط با مخاطب و جستجوی صداقت در شبکه های مجازی/ در ترویج فرهنگ شبکه های اجتماعی تامل کنیم

570698_964

ارتباط آدم ها در عصر حاضر، که به عصر ارتباطات نیز معروف است، بسیار پررنگ شده، اما ارتباطی از نوع مجازی آن! نه آن ارتباطی که شما را با مخاطبتان رو در رو می کند بلکه ارتباطی که در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. در این شبکه ها حس در کنار مخاطب بودن، واقعیت را لمس کردن و... احساس نمی شود. بنابراین در این نوع از ارتباطات باید کاملا با دقت و صداقت جستجو کرد زیرا بسیار محتمل است که مخاطب شما براحتی دروغ را جایگزین راست کند و شما نیز در قبول آن به تردید و یا حتی پذیرش کامل آن سوق پیدا کنید.

 درد و دل کاربران: "من دوستای زیادی دارم اما فقط صفحه و نامشون رو می بینم. من باهاشون صحبت می کنم اما اونا منو نمی شناسن. من فقط به اسمشون نگاه می کنم حتی نمی تونم صورتشون رو ببینم و یا چهرشون رو حس کنم."همه کاربران شبکه های اجتماعی همین مشکلات را دارند! واقعا که چقدر اجتماعی!

 

شبکه های اجتماعی هر چیزی هست به جز اجتماعی

شبکه های اجتماعی هر چیزی هست به جز اجتماعی زیرا وقتی سیستم روشن است با اینکه با جمع هستیم، اما باز تنها دیده می شویم. چیزی جز چند اسم و چند عکس وجود ندارد! در دنیای مجازی جرات ورود به مکان هایی را داری که در دنیای واقعی وحشناک هستند. مکان هایی که آدم ها در آن اطلاعات می فروشند، آن هم اطلاعات ناقص و دروغ! همین سرزمین های وحشناک در ذهن ما نفوذ کرده اند. ما با افتخار بهترین هایمان را به اشتراک می گذاریم!! همه عاشق اشتراک گذاری گروهی شده اند در حالیکه هیچکس واقعا در هیچ گروهی نیست. کارهایی انجام می دهیم که در دنیای واقعی خطرناک هستند. این می شود که در این دنیا حس بد آنها در روان ما تاثیر می گذارد.

در مهمانی گوشی ها، تبلت ها و.. از ما جلوترند!/ در ترویج فرهنگ شبکه های اجتماعی تامل کنیم

درها بسته شده است. ما در توهم خود فکر می کنیم در کنار هم هستیم. اما لذت با هم بودن چیز دیگری ست. اهمیت با هم بودن را فراموش نکنیم. و الا نتیجه این می شود که وقتی اینترنت و یا برق نداریم، احساس می کنیم تنها شده ایم! و این احساس زمانی به ما دست می دهد که همه در کنار ما هستند اما ما آنها را نمی بینیم. در این لحظه در تکاپو هستیم تا چیزی را که گم کرده ایم بدست بیاوریم و به آرامشی کاذب برسیم. قدری فکر کنیم. ببینیم واقعا به چه شبیه شده ایم! به یک معتاد اینترنتی؟! واقعا دنیای عجیبی شده که در عین شلوغی، وقتی که فکر می کنیم همه هستند، کسی نیست! ما به شبکه های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده ایم. به مهمانی که می رویم گوشی ها، تبلت ها و.. از ما جلوتر هستند! ما به جای زندگی با اطرافیان خود با دنیای مجازی زندگی می کنیم. بطوریکه کاملا احساس لذت بردن از کنار هم بودن را از دست داده ایم! زمانی همش در تکاپو . این را نیز یادآوری کنیم که در دستور کار هر شبکه مجازی ترویج فرهنگ خاصی قرار دارد. پس این که ما باید در ترویج فرهنگ شبکه اجتماعی تامل کنیم مسئله مهمی است!

kS1419235211

شبکه های اجتماعی اعضای خانواده را از هم دور می کند

سید رضا رحیمی کارشناس فضای مجازی می گوید: "هر شخصی که می خواهد شنا کند ابتدا باید در نظر داشته باشد که آیا آموزش دیده است یا نه! از کوچکترین فرد خانواده تا بزرگ خانواده باید آموزش دیده باشند و بعد وارد گود شوند. برای استفاد از شبکه های اجتماعی نیز باید در درجه اول سواد فضای مجازی را آموزش ببینیم و بعد از آن استفاده کنیم. استفاده از شبکه های مجازی و اجتماعی در حال گسترش هستند. ما ایرانی ها در استفاده از این فضا بسیار افراط کرده ایم بطوریکه در جهان استفاده از فضای مجازی در یک ماه به مدت 16 ساعت گزارش شده است که با یک محاسبه سرانگشتی مشخص می شود که حدود نیم ساعت از روز را کابران خارجی به این شبکه ها اختصاص می دهند. اما در ایران این زمان چندین برابرمی شود و بین 5 الی 9ساعت گزارش شده است! تاثیر این فضا با این مدت زمان طولانی باعث می شود که ذهن در زمان های دیگر هم درگیر فضای مجازی شود. بطوریکه شخص اعتیاد به فضای مجازی پیدا می کند و این مسئله درونگرایی در خانواده و طرد از خانوده را به دنبال خواهد داشت. شبکه های اجتماعی اعضای خانواده را از هم دور می کند. شاید خیلی ها گفته باشند که شبکه های اجتماعی افراد دور را به هم نزدیک می کند. اما افراد نزدیک را دور! "

 

از کپی برداری های غیر قانونی دوری کنیم

رحیمی با تاکید به آموزش سواد فضای مجازی می افزاید: "برای استفاده از فضای مجازی ابتدا باید سواد آن را آموزش دید. هر کاربر مجازی ابتدا باید هدفش را مشخص کند و با هدف وارد فضای مجازی شود. حتی زمان استفاده از این فضا را برای خودش تعیین کند. باید توجه داشت که این یکی از ویژگی های اینترنت است که وقتی پای آن نشستی دیگر متوجه گذشت زمان نمی شوی! بنابراین بهتر است زمان مدیریت شود. با عدم مدیریت زمان خلاقیت و ابتکار را در فضای حقیقی از دست خواهیم داد و از هدف های اصلی زندگی دور خواهیم افتاد. توجه داشته باشیم که استفاده بی رویه از شبکه های مجازی باعث افت تحصیلی فرزندان، تنبلی، بلوغ زودرس و از بین رفتن حریم خانواده ها می شود. در این موارد مراقب فرزندان خود باشیم که پیشگیری بهتر از درمان است. سعی کنیم ساعتی مخصوص  را در روز برای استفاده از شبکه های مجازی قرار دهیم و یا اینکه یک روز را  روز خانواده بنامیم تا در این روز همه دور هم جمع شویم و از فضای مجازی، رایانه، گوشی و.. دور باشیم.

از کپی برداری های غیر قانونی دوری کنیم. هرگز در نشر مطلبی غیر قانونی و غیر اخلاقی سهیم نباشیم. تنها سعی در عضویت در گروه ها و کانال هایی داشته باشیم که اطلاعات و نیازهای کاری ما را بر آورده می کنند.  تنها از یک نرم افزار شبکه های اجتماعی استفاده کنیم و همچنین به نرم افزارهای ایرانی اعتماد کنیم."

سید رضا رحیمی در بخش دیگر سخنانش تاکید می کند، که خانواده ها حتما دراستفاده از فضای مجازی، فرزندان را هدایت کنند. وی معتقد است. که در خانواده باید والدین مدیریت زمان داشته باشند. تا فرزندان ساعت بخصوصی از اینترنت استفاده کنند.ارتباطات شبکه های مجازی منجر به شکست در زندگی حقیقی می شود. پس خانواده در مدیرت ارتباطات فرزندان با شبکه مجازی و ارتباط آنها با اشخاص را هم مدیریت کنند.

images (1)

قطعا خانواده مهتر از فضای مجازی است

حجت السلام قدمی  کارشناس مذهبی  می گوید: "بهره بردن از یک زندگی متعادل و داشتن روانی سالم مرهون برخورداری از یک خانواده مستحکم است. بنابراین انسانی که خانواده مستحکمی ندارد قطعا انسان خوشبختی نیست. به همین دلیل ما باید زندگی مان را بر اساس استحکام بخشی به خانواده بنا کنیم. اگر فضای مجازی باعث دوری ما از خانواده شود و ما وقت مان را طوری در فضای مجازی تلف کنیم که به خانواده آسیب بزند، خوشبختی خود و خانواده خود را در معرض خطر قرار داده ایم! بسیاری از طلاق ها و اختلافاتی که در خانواده ممکن است شکل بگیرد بر اثر استفاده نادرست از فضای مجازی است. اگر می خواهیم که خوشبخت زندگی کنیم باید فضای مجازی را به گونه ایی مدیریت کنیم که به خانواده ما آسیبی وارد نکند. و قاعده ای که علما و عقلا به آن اعتقاد دارند قاعده "اهم و مهم" است. یعنی ما همیشه باید مورد مهمتر را بر مهم ترجیح بدهیم. و قطعا خانواده مهتر از فضای مجازی است."

فیشینگ یا کلاهبردای مجازی چیست؟

فیشینگ چیست؟ درزبان انگلیسی به معنای ماهیگیری و داشتن طعمه هست.در فضای مجازی فیشینگ یا کلاهبردای مجازی!!راهی است که تبهکاران، اطلاعاتی نظیر کلمه کاربری، رمز عبور، شماره 16 رقمی عابر بانک، رمز دوم و CVV2 را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت می برند. شبکه های اجتماعی، سایت های حراجی و درگاه های پرداخت آنلاین نمونه ای از ابزار های الکترونیکی ارتباطات هستند.

کلاهبرداری فیشینگ از طریق ایمیل ها و پیامها صورت می گیرد و قربانیان به صورت مستقیم اطلاعات حساس و محرمانه خود را در وب سایت های جعلی که در ظاهر کاملا شبیه وب سایت های سالم و قانونی می باشد وارد می کنند. یکی از شیوه های متداول و رایج در فیشینگ ارسال لینک ها و آدرس های متعلق به سازمانهای غیر واقعی و جعلی  از طریق ایمیل است. آدرس هایی که تنها تفاوت آنها با آدرس اصلی یک یا دو حرف بوده  یا از دامین های فرعی گمراه کننده برای در برخی از روش های فیشینگ از دستورات جاوا اسکریپت استفاده می شود تا نوار آدرس را اصلاح کند و تغییر دهد. این کار با قرار دادن تصویر یک آدرس اینترنتی قانونی و موجه در نوار آدرس یا بستن نوار آدرس اصلی و باز کردن یک نوار آدرس جدید که حاوی آدرس اینترنتی قانونی و موجه است، انجام می شود.و هزاران روش دیگر که بعلت تخصصی شدن، بحث را ادامه نمی دهیم. همینقدرمی گوییم این فیشینگ ها حتی از طریق فروش ارزان شارژ تلفن همراه و تخفیف های باور نکردنی، کاربران را به این صفحه های جعلی هدایت می کنند.

 

مسائل گفته شده دراین مطلب به این معنا نیست .که از شبکه های اجتماعی استفاده نکینم ، به این دلیل است که دراستفاده از شبکه ها دقت لازم راداشته باشیم تا کلاهبرداران اینترنی، از ما سوء استفاده نکنند.  از طرفی دراستفاده از فضای مجازی در خانواده مدیریت زمان را فراموش نکنیم !! از مدیریت اعضای خانواده بویژه فرزندان در استفاده از فضای مجازی غافل نشویم !! زیرا خانواده سالم؛  جامعه را، سالم می سازد. بنابراین دراستفاده از شبکه های اجتماعی احتیاط را با مدیریت همراه سازیم!!

انتهای پیام /

رقیه بشارت نیا

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار