در آغازین روز آذر ماه، گلستانی‌ها سرمایی را تجربه می‌کنند که خاطره‌اش چندان خوش نیست، به ویژه برای باغداران این دیار یادآور تلخی محصولی است که هنوز برداشت نشده بود.

سرمایی که تن باغ‌داران گلستانی را می‌لرزاند

 اکنون در آستانه سرمایی دیگر و احتمال بارش برف و یخبندانی سخت، نمی­‌توان از حوادث گذشته غافل شد، وقتی دمای هوا تا 13 درجه منفی، گلستان را تحت تاثیر قرار داد و روزهای بدی را برای مرکبات گلستان رقم زد.

به گزارش گلستان24، از مرگ نها­ل­‌های تازه کاشته شده تا پرتقال­‌هایی که به انتظار بازار به عنوان سردرختی جلوه­‌نمایی می­‌کردند، بر اثر سرما دچار یخ­‌زدگی و پلاسیدگی شدند.

خسارت چند میلیاردی که البته به دلیل کم­توجهی، مورد توجه قرار نگرفت و کسی هم به داد کشاورزان گلستانی نرسید تا آنان بیش از گذشته تنهایی را احساس کنند.

یک باغدار گلستانی با اشاره به سرمای شدید گلستان طی سال­­‌های 1390 و 1392 گفت: من یک هکتار و نیم باغ پرتقال و نارنگی دارم که در سال 1390، سرما موجب شد تا بار پرتقال من تلخ شود و ازاین بابت حداقل 14 میلیون متضرر شدم.

*باغداران گلستانی مردد بین چیدن یا فروختن ارزان مرکبات به دلالان

حسن عارفی در گفت‌­وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: آن سال بدترین سال زراعی بود و بسیاری از کشاورزان همچون من دچار خسارت شدند، البته انتظار ما حمایت دولت از خسارت­‌دیدگان بود که به جایی نرسید و حتی تمدید وام کشاورزی هم فقط مطرح شد و به دلایل مختلف از این موضوع هم چیزی عاید گلستانی‌­ها نشد.

وی ادامه داد: این در حالی بود که به باغداران مازندرانی که به مراتب کمتر از گلستانی­‌ها دچار خسارت شده بودند، تسهیلات ارایه و به آنان مبالغی بابت خسارت به مرکباتشان اعطاء شد.

عارفی با اشاره به شرایط اقتصادی نه چندان مناسب کشاورزان گلستانی افزود: در شرایط کنونی هم با توجه به آنکه هنوز مرکبات در منطقه به بار ننشسته و حداقل دو هفته تا برداشت نهایی فاصله دارد، باغداران دچار تردید هستند که آیا پرتقال­‌ها را بچینند یا به قیمت پایین به دلال­‌ها بفروشند.

همچنین یک باغ­دار اهل نوکنده با اشاره به شرایط جوی استان طی­ روزهای آینده عنوان کرد: هیچ راهی برای ما وجود ندارد مگر آنکه زودتر مرکبات را بچینیم و یا سردرختی بفروشیم.

محمد نظرنوکنده در گفت‌­وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: دمای زیر هفت درجه همچون سم برای مرکبات است و احتمال اینکه موجب ­شود پرتقال یخ بزند و تلخ شود بسیار است.

وی ادامه داد: یخبندان و سرما توام با برف موجب می‌­شوند تا این محصول کلا از بین برود و دست کشاورزان را نگیرد.

نظرنوکنده تصریح کرد: یک سال چشم­‌انتظاری برای اینکه از این محصول چیزی گیرت بیاید، با توجه به سرمای پیش­رو تباه خواهد شد و این تجربه تلخ ممکن است از این محصول چیزی را عایدت نکند.

وی یادآور شد: سال 1390 علاوه بر محصول درختان نهال­‌های یک ساله تا دوساله منطقه نیز دچار سرمازدگی شد و از بین رفت که خسارت بسیاری نه تنها به من بلکه به بسیاری از باغداران گلستانی وارد کرد.

موضوع جدی است و اکنون در یک ماه مانده به فصل زمستان این سرمای زودرس ممکن است موید فصلی سرد در روزهای جاری بلکه در زمستان پیش­رو باشد، موضوعی که موجب شد تا پس از اخطاریه­‌های پشت سرهم جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان برگزار شود.            

*تشکیل جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان/ تاکید بر آمادگی دستگاه‌­های عملیاتی گلستان

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: با توجه به شرایط جوی پیش­رو و احتمال سرمای غیرمتعارف، امروز ظهر جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران برگزار می­‌شود.

صادق­علی مقدم در گفت­‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: این جلسه با هدف بیان اتفاقات جوی پیش رو و تاکید بر آمادگی هر چه بیشتر دستگاه­‌های عملیاتی استان در برابر حوادث جوی احتمالی است.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود با توجه به ابلاغیه پیشگیری و آمادگی از سوی وزارت کشور این جلسه برگزار شود که با توجه به شرایط جوی پیش­رو این جلسه امروز راس ساعت 13:00 در سالن کنترل فرماندهی مدیریت بحران استان تشکیل می­‌شود.

مقدم با اشاره به اخطاریه­ هواشناسی استان و کشور طی روزهای گذشته اذعان کرد: در این اخطاریه بر کاهش 16 تا 18 درجه‌­ای دما تاکید شده که با این حساب دمای استان بین شش تا هشت درجه کاهش خواهد یافت.

 وی ادامه داد: انتظار می­رود دستگاه­‌های عملیاتی استان از هم­اکنون برای سرمای پیش­رو برنامه­‌ریزی کنند تا مشکلی در روزهای آینده حادث نشود.

همچنین معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان با اشاره به تغییرات جوی استان طی روزهای پیش‌رو گفت: در چند روز آینده با بروز تغییرات جوی، دمای گلستان بین 16 تا 18 درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت.

محمدرضا رحمان‌نیا در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: این شرایط از اوایل هفته جاری روی‌ می‌دهد و علاوه بر بارش باران و برف، سرما را سطح استان حاکم خواهد کرد.

وی با اشاره به شرایط جوی استان از روز جاری اذعان کرد: اطلاعات پیش‌یابی هواشناختی نشان می‌دهد از اواسط فردا سه‌­شنبه، مناطق مختلف استان شاهد بارش برف تا اواسط روز چهارشنبه خواهند بود.

رحمان‌نیا تصریح کرد: با توجه به این شرایط کاهش قابل ملاحظه دما، ایجاد پدیده مه، اختلاف در تردد شهری و جاده بین­‌شهری و کوهستانی دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: با توجه به این تغییرات جوی، از سه‌شنبه بعد از ظهر و شب تا وسط روز چهارشنبه بارش متناوب برف اکثر مناطق استان را تحت تاثیر خود قرار می‌­­دهد که با توجه به این موضوع افت چشمگیر دما تا اواسط روز پنجشنبه هفته جاری قابل پیش‌بینی است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان با اشاره به صدور سه اخطاریه جوی از هفته گذشته اذعان کرد: این موضوع به واسطه اهمیتی است که شرایط جوی پیش­رو دارد و البته بسیاری از نقاط کشور تحت تاثیر این جو سرما قرار خواهند گرفت.

رحمان­‌‌نیا خاطرنشان کرد: از اواسط روز چهارشنبه این سامانه از مرز شرقی استان خارج ‌اما هوای سرد تا اوایل هفته آینده در استان استقرار خواهد داشت.

وی با اشاره به شرایط دمایی گلستان طی روز جاری اضافه کرد: «اینچه‌برون» و «مراوه‌­تپه» در سردترین ساعات با چهار و سه درجه زیر صفر به ترتیب سردترین مناطق استان را به خود اختصاص داده‌­اند و شهرستان بندرگز نیز با حدود دو درجه بالای صفر گرم‌­ترین نقطه استان محسوب می‌­شود.

*بارش برف از اواسط سه­‌شنبه/ پرهیز از سفرهای غیرضروری در آخر هفته

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان ادامه داد: با توجه به شرایط خاص جوی طی روزهای آخر هفته جاری و اوایل هفته آینده، اختلال در تردد جاده‌ای کوهستانی به علت یخبندان و پدیده مه دور از انتظار نخواهد بود.

رحمان‌نیا با تاکید بر رعایت شرایط خاص جوی از احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در سطح استان خبر داد و گفت: با توجه به نقشه‌های پیش‌یابی، آبگرفتگی برخی معابر عمومی و طغیان برخی از رودخانه‌های مستعد سیلاب دور از انتظار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط از شهروندان انتظار می‌رود طی بازه زمانی مورد اشاره از تردد در مناطق کوهستانی به طور جدی پرهیز کنند.

سرما همچنان دغدغه گلستانی­‌ها است و این افت فشار دما ایجاب می­‌کند تا دستگاه عریض و طویل جهاد کشاورزی هم‌­اکنون نسبت به اطلاع‌­رسانی مناسب برای اقدامات کشاورزان گلستانی در این موعد اقدام کند تا بتواند از خسارت احتمالی جلوگیری کرده و یا حداقل آن را کاهش دهد.

موضوعی که می­‌تواند در دستور کار شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان قرار گیرد و علاوه بر توجه به موضوع ترددهای جاده­‌ای در این ایام، منجر به معطوف کردن دستگاه جهاد کشاورزی استان به باغداران گلستانی باشد.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار