رهایی از مشکلات در حوزه کشاورزی در گرو یکپارچه‎سازی اراضی است اما به دلیل حاکم بودن کشاورزی سنتی و وجود مشکلات حقوقی و اجتماعی در این رابطه عملیات یکپارچه‎سازی اراضی موفقیت‎آمیز نبوده است.

زمین‎هایی که هر روز آب می‎روند

به گزارش گلستان24، گلستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود یکی از قطب‎های کشاورزی کشور محسوب می‎شود اما وجود مشکلات عدیده در این بخش باعث شده تا کشاورزی ما از اقتصادی شدن فاصله داشته باشد و به دنبال آن مشکلات اقتصادی را برای مردم استان و حتی کشور به وجود آورد.

 یکی از مهمترین عواملی که در اقتصادی شدن کشاورزی دخیل است میزان تولید است در سال‌های اخیر اما میزان تولید محصولات کشاورزی در استان روند رو به کاهشی داشته و به گفته کارشناسان امر، خرد شدن اراضی کشاورزی از جمله مهمترین دلایل کاهش تولید است.

اگرچه در سال‎های اخیر به دلیل روند رو به افزایشی خرده‌مالکی در گلستان، مسؤولان امر شعارهایی از رنگ و بوی یکپارچه‎سازی اراضی سر می‎دهند اما وجود مشکلات حقوقی و اجتماعی در این بحث باعث شده تا کشاورزان گلستانی چندان تمایلی به یکپارچه‎سازی اراضی از خود نشان ندهند.

زمین‎های اجدادی‎مان را با دیگران شریک نمی‎شویم

یک کشاورز گلستانی در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: در حال حاضر اکثر زمین‎های استان قطعات کوچکی دارد و مالکان آن کشاورزانی هستند که با سختی و مشقت فراوان زمین را خریداری و برای آن چاه آب، ادوات کشاورزی و دیگر تجهیزات را فراهم کرده‎اند از طرفی زمین‎های مجاور، مالکان آن اشخاص متفاوتی هستند و به طریق دلخواه  از زمین‎های خود بهره‎برداری می‎کنند در این میان شاید تجهیزات و امکانات زمین‎های ما را نداشته باشند بنابراین برای ما به صرفه نیست که در زمین و امکانات با آنها شریک شویم.

این کشاورز گلستانی ادامه داد: اگر زمین‎‎ها را امروز به صورت قطعه و خرد می‎بینیم به دلیل آن است که بعد از فوت بزرگ خانواده این اراضی بین وراث تقسیم می‎شود در واقع این زمین ها از پدرانمان برای ما به ارث رسیده و خیلی ارزشمند هستند چرا که آنها مشقت فراوانی برای نگهداری از آن را تحمل کرده‌اند و ما به سادگی نمی‌توانیم چشم خود را به روی آن همه سختی ببندیم و زمین‌های اجدادی‌مان را با دیگران شریک شویم.

مشکلات معشیتی کشاورزان با یکپارچه‎سازی اراضی حل می‎شود

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، در سال‎های اخیر از جمله مشکلات عمده در این بخش گران شدن نهاده‎های کشاورزی و نبود ماشین‌آلات مجهز در این بخش است که در نهایت موجب عدم بهره‎برداری اراضی می‎شود.

کارشناس مسؤول طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی گلستان با بیان که بسیاری از مشکلات معشیتی کشاورز با یکپارچه‎سازی و فعالیت در غالب شرکت‎های کشت و صنعت قابل حل خواهد بود در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: وقتی این امر تحقق یابد شاهد نیروی مازاد کار در بخش کشاورزی خواهیم بود که با حمایت دولت می‌توان کارخانه‎های فرآوری محصولات کشاورزی و انواع کارخانه‌های صنایع تبدیلی احداث کرد و این نیروی مازاد که اکثر کشاورز هستند می‌توانند در این صنایع مشغول به کار شوند و از نظر اقتصادی وضعیت رو به رشدی داشته باشند.

غلامرضا بلالی افزود: به خاطر وجود مشکلات از لحاظ اجتماعی و حقوقی تاکنون موفقیت قابل توجهی در امر یکپارچه‎سازی اراضی کسب نکرده‎ایم. در صورت اجرای طرح یکپارچه‌سازی احتیاج به مدیریت واحد داریم و از آنجا که بسیاری از مالکین تجهیزات و ادوات شخصی دارند راضی نخواهند شد اراضی به صورت واحد مدیریت شود ضمن اینکه این طرح مشکلات حقوقی در همین زمینه هم دارد. همچنین در این طرح مرز اراضی جابه‌جا خواهد شد و از آنجا که کشاورز زمین و خاک خود را مرغوب‌تر می‌داند راضی به یکسان شدن مرزها نخواهد شد.

این مسؤول ادامه داد: از طرفی یکی از دلایل خرد شدن اراضی قوانین مربوط به ارث است در اکثر کشورهای دنیا یکپارچه‎سازی اراضی در قالب شرکت‎های تعاونی تولید انجام و اداره می‎شود، بر اساس آن به مالک هر زمین به اندازه مقدار زمینی که دارد سهام تعلق می‎گیرد پس از فوت شخص، زمین بین وراث تقسیم نمی‌شود بلکه آن سهام است که قابلیت تقسیم شدن بین اعضا را دارد بنابراین با انجام اصلاحاتی در قانون ارث می‌توان این امر را در جامعه محقق کرد.

وی بیان کرد: آیین‌نامه اجرایی قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی در دولت قبل مصوب شد اکنون این طرح برای اجرایی شدن در دستور کار وزرات جهاد کشاورزی قرار دارد این طرح نیازمند اعتبارات پایدار و قابل قبول است و لازم است برای تأمین منابع نمایندگان مجلس مساعدت کنند البته اراضی مشاعی که به چند شرکت تعاونی واگذار شده در استان وجود دارد اما نسبت به کل استان بسیار محدود است در حال حاضر مهم‌ترین اقدام سازمان در جلوگیری از خرد شدن اراضی تبلیغ و فرهنگ‌سازی این موضوع برای کشاورزان است ولی تاکنون تنها در موارد محدودی به نتیجه رسیده‎ایم.

گسترش خرده‌مالکی، موجب کاهش سطح کشت محصولات می‎شود

یک کارشناس ارشد کشاورزی استان کشاورزی در شرایط اقتصادی امروز را نیازمند زمین با قطعات بزرگ عنوان کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در حال حاضر سرانه زمینی که به هر کشاورز در استان تعلق می‎گیرد خیلی پایین است بنابراین اگر از لحاظ کشاورزی به این موضوع نگاه شود این نوع کشاورزی یک فعالیت تفننی و غیر اقتصادی محسوب می‌شود که در اتلاف منابعی هم چون آب و خاک، عمر کشاورز را نیز تلف می‌کند.

مهدی اسلامی افزود: رهایی از مشکلات در حوزه کشاورزی استان در گرو یکپارچه‎سازی اراضی است اما به دلیل حاکم بودن کشاورزی سنتی و وجود مشکلات حقوقی و اجتماعی در این رابطه عملیات یکپارچه‎سازی اراضی  نه تنها در استان بلکه در کشور موفقیت‎آمیز نبوده است.

وی ادامه داد: با نقشه‎برداری از 100 هکتار از اراضی مرغوب استان متوجه خواهید شد که مالکیت آن متعلق به 40 تا 50 نفر است و هر یک در اراضی خود محصولات متفاوت و یا اگر مشابه باشد با تجهیزات و نهاده‎های متفاوت کشت می‎کنند که همه این مسائل موجب کاهش سطح کشت محصولات خواهد شد در حالی‌که افزایش تولید یکی از ارکان مهم در بخش کشاورزی محسوب می‎شود تا مادامی که افزایش تولید در این بخش وجود نداشته باشد شاهد صرفه اقتصادی نیز در این بخش نخواهیم بود.

این کارشناس در پایان گفت: روند فعلی بهره‌وری از زمین (منظور خرده‌مالکی رو به رشد) علاوه بر معضلات و مشکلات فراوان همچون رقابت در استفاده از منابع آب زیرزمینی و بحران آب در استان، افزایش مصرف سموم، عدم به‎کار گیری روش‌های فنی و مکانیزاسیون در کشاورزی استان، کار را به جایی رسانده که سالیانه  بودجه قابل توجه‌ای برای توسعه مزارع بین جاده‎ای صرف می‎شود و با این امر علاوه بر صرف بودجه، سطح قابل توجهی از اراضی  از زیر کشت خارج خواهد شد.

گسترش نظام خرده‌مالکی موجب کاهش بهره‌وری تولیدات کشاورزی می‌شود و تا زمانی که کشاورز و مسؤولان با هم تعامل نداشته باشند ارائه الگوهای جدید کشاورزی کمکی به وضعیت اسفناک صنعت کشاورزی نخواهد کرد در جامعه‌ای که کشاورزی سنتی بر آن حاکم است قطعأ برای پذیرش طرح‌های جدید از سوی کشاورزان باید برنامه‌های بدون نقص که با شرایط فعلی کشاورزی ما سازگاری دارد تدوین شود.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار