وقتی در سفر هیات دولت به گلستان طرح توسعه گردشگری آشوراده تصویب شد، کسی تصورش را نمی‌کرد که حتی اراده دولت هم برای توسعه این شبه جزیره کافی نباشد.

توسعه آشوراده مصوبه ناکام دولت یازدهم/ قطع امید گلستانی‌ها از اجرای مصوبه توسعه آشوراده

 بیش از دو سال از سفر رئیس جمهور دولت یازدهم به گلستان گذشته است اما برخی مصوبات مهم وی همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده و در چم و خم بوروکراسی بیمار کشور عملیاتی نشده است.

به گزارش گلستان24، با این شرایط وقتی رئیس جمهور یکی از رموز پیشرفت گلستان را احیای آشوراده می‌داند و همه مسئولان استان هم به شدت از آن دفاع می‌کنند چه قدرتی فراتر از آنان وجود دارد که توانسته آنان را در دستیابی به این مهم ناکام بگذارد سوالی که پاسخ به آن چندان سخت نیست.

توسعه آشوراده

وقتی به گذشته بنگریم و حتی شرایط فعلی را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که در محیط زیست کشور و منطقه اراده‌ای برای انجام این مهم وجود ندارد و آنان اگر چه به ظاهر با این طرح موفق هستند اما به هر طریقی به دنبال آن هستند که این برنامه توسعه به سرانجام نرسد.

چند سال قبل را تصور کنید که محیط زیست مازندران در دهه اول 80 مانع از عملیات عمرانی پیمانکار پروژه توسعه آشوراده در آن زمان شد، اقدامی که حتی نتوانست کوچک‌ترین واکنش گلستانی‌ها را در پی داشته باشد.

جالب‌ترین موضوع در این واکنش آن است که طی این سال‌ها جدا از به غارت رفتن کوه‌ها و جنگل‌های مازندران، سواحل آن نیز مورد تصرف و تجاوزهای بی‌شمار متجاوزین قرار گرفته اما محیط زیست این استان در مقابله با این وضعیت ناکام مانده است اما چشم از آشوراده که با این استان کیلومترها فاصله دارد برنداشته است.

طی این سال‌ها حس مالکیت و سیاست غلط مدیریت یکپارچه بر محیط زیست در کرانه شمالی گلستان و مازندران موجب شد تا آنان با این مجوز، مانع از توسعه آشوراده شده و سیاست‌های پنهان مدیران خود را در گلستان به سرانجام برسانند، جزیره‌ای که در شرایط کنونی به جز بخش‌های کوچکی جز خرابه‌ای بیش نیست.

شرایط این جزیره طی این سال‌ها، بارها انتقاد نماینده ولی فقیه در استان و حتی مسئولان کشوری را از چنین شرایطی متوجه محیط زیست کشور کرده است، اما به نظر می‌رسد آش همان آش و کاسه همان کاسه باشد.

یک شهروند بندرترکمنی با اشاره به شرایط نامعلوم شبه جزیره آشوراده گفت: توسعه آشوراده از آرزوهای مردم این منطقه است اما گویی اراده‌ای برای تحقق این خواست مردمی وجود ندارد.

محمد کم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: دست‌هایی در کار است تا نگذارد این جزیره توسعه یابد، حتی برخی دوست دارند این بخش همچنان متروکه باقی بماند تا آنان به عنوان مالک آن از مواهب آن سود ببرند.

*نیروی فراتر از دولت مانع از توسعه آشوراده

وی یادآور شد: وقتی دولت خودش در استان مصوب می‌کند که این شبه‌جزیره توسعه پیدا کند، جای تعجب است که چگونه این مصوبه در حد همان مصوبه باقی می‌ماند و با وجود تلاش‌هایی که به چشم می‌خورد هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

کم تصریح کرد: با چنین شرایطی طبیعی است که مردم تصور کنند که این همه تلاش‌ها بیشتر در حد همان مصوبه و شعار است و قرار نیست اقدامی انجام شود.

یک شهروند بندرترکمنی با اشاره به شرایط نامعلوم آشوراده گفت: سال‌ها است که مردم این منطقه چشم‌انتظار تحول در مجموعه هستند اما گویا سنگ‌اندازی برای به بار نشستن این پروژه همچنان ادامه دارد.

سیروس پقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اذعان کرد: به نظر می‌رسد هنوز شفافیت در اعلام موانع پیش‌رو برای توسعه این بخش وجود ندارد، چرا که با وجود همت و اراده ظاهری همه مسئولان استان و حتی رئیس جمهور، این طرح بزرگ توسعه در منطقه اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: اگر مشکل محیط زیست است پس باید بنشینند و دلایل مخالفتش را مشخص کنید و چنانچه کسانی هم در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند را معرفی کنند.

پقه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، دولتی که عنوان تدبیر و امید را یدک می‌کشد، بتواند قفل سنگین توسعه این منطقه را بگشاید و چشم‌انداز بهتری برای آینده این منطقه ترسیم کند.

وی با اشاره به میزان بیکاری بالا در این منطقه از گلستان یادآور شد: منطقه محروم ترکمن‌صحرا نیازمند توجه بیشتر مسئولان استان و کشور است و یکی از این راهکارها فعال کردن طرح توسعه گردشگری در شبه جزیره آشوراده است.

بارها و بارها نماینده ولی فقیه در گلستان نیز از طرح توسعه گردشگری آشوراده دفاع کرده است و چه بسا یکی از عوامل مهم تصویب این طرح در هیات دولت نیز توصیه‌های وی بوده است.

*آشوراده کلید توسعه گلستان است/ وعده دولت وعده نظام است

 آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی در جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: راجع به وعده‌های رئیس جمهور باید بگویم که این وعده‌ها از دید مردم وعده نظام است و انتظار مردم این است که این وعده‌ها با هماهنگی و همدلی و کمک‌هایی که مجلس می‌کند عملیاتی شود.

وی با اشاره به جزیره آشوراده و پیشرفت این منطقه افزود: 15 سال است که اعتقاد دارم، آشوراده می‌تواند کلید توسعه استان گلستان باشد.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از تمامی دولت‌ها این موضوع را درخواست کردیم و در این دولت هم به جایی رسید اما هنوز در یک دست‌اندازهایی افتاده و نمی‌دانم چه خبر است که اینگونه می‌شود.

نورمفیدی در پایان ابراز کرد: هر چیزی که محیط زیست بگوید حاضریم امضا کنیم که رعایت شود و عمل خلاف محیط زیستی انجام نشود و منطقه آشوراده به سرعت پیشرفت کند.

همچنین استاندار گلستان که از روند اجرایی نشدن مصوبات دولت همچنان ناراضی است با اشاره به شرایط شبه‌جزیره آشوراده بیان کرد: شرایط فعلی آشوراده بسیار نامطلوب است این در حالی است که توسعه آشوراده می‌تواند باعث تبدیل شدن استان گلستان از معبر سفر به مقصد سفر باشد.

حسن صادقلو خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه توسعه آشوراده مصوب سفر رئیس جمهور است خواستار این هستیم که نتیجه‌بخشی این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

موضوع آشوراده آنچنان در پیچ و خم مشکلات مبهم محصور شده که حتی رئیس مجلس شورای اسلامی هم را به واکنش واداشت و وی در سفر اخیر خود به گلستان با اشاره به مشکلات موجود در مسیر توسعه این منطقه گفت: در خصوص توسعه جزیره آشوراده  انتظار می‌رود، محیط زیست سخت‌گیری نکند که کار انجام شود و من هم به خانم ابتکار تاکید می‌کنم این موضوع را سریع‌تر حل کند.

با توجه به اظهارات علی لاریجانی، آگاهی وی نسبت به اهمیت توسعه جزیره آشوراده و توصیه ویژه وی به سازمان حفاظت محیط زیست برای عدم سخت‌گیری ایجاد این منطقه، شاید بتوان آینده روشنی را برای جزیره آشوراده ترسیم کرد.

با همه این مباحث نمی‌توان چندان امیدوار بود در چند ماه باقی مانده به پایان کار دولت یازدهم، این پروژه حتی در فاز شروع به کار هم به سرانجام برسد و باید این مصوبات را هم به دیگر مصوبات ناکام گلستان اضافه کرد.

پس از  فقدان به بار نشستن پروژه پتروشیمی در دولت نهم و دهم، این بار دو پروژه مهم منطقه آزاد و توسعه شبه جزیره آشوراده در مقصد ناکامی به سر می‌برند و بعدی به نظر می‌سرد عمر دولت یازدهم به اجرایی شدن این دو پروژه قد بدهد.

با این وضعیت می‌توان گفت، گلستانی که از ضعیف‌ترین استان‌های کشور به لحاظ توسعه است، همچنان باید در همان شرایط تلخ بماند و هیچ امیدی به توسعه این نقطه محروم کشور نیست، چرا که به نظر می‌رسد هیچ اراده‌ای در کشور برای حل مشکلات این استان شمالی وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار