توقف قطار توسعه علی آبادکتول روی ریل حاشیه؛

پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان بعد از 2 دهه، در حالی اجرایی می شود که از حدود 17 کیلومتری علی آباد کتول می گذرد، اما ایستگاهی برای توقف در ندارد و این شهرستان را در خود محسور می سازد.

پایان انتظار راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان/به عمل کار برآید به سخندانی نیست

به گزارش گلستان24 به نقل از زرین نامه؛ آن طور که از شواهد بر می آیید سرانجام بعد از 20 سال و 4 بار کلنگ زنی احداث پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در دستور کار قرار می گیرد. 

راه آهن همواره به عنوان یک عامل مهم و بستری برای رسیدن به توسعه همه جانبه هر منطقه محسوب می شود.

جابه جایی تقریباً راحت و مقرون به صرفه مسافر و انواع کالاها به سایر مناطق کشور و جهان، نخستین کارکرد خط آهن است و بسیاری از مزایا و اثرات مثبت دیگری نیز با آن خواهد آمد.

استان گلستان با بیش از یک میلیون 850 هزار نفر جمعیت و 20 هزار کیلومتر مربع مساحت، از نظر وسعت در بین استان های کشور در رده بیست و یکم و از نظر جمعیت در رده چهاردهم قرار گرفته، اما از نظر شاخص های درآمدی و رفاه، همواره جزو 3 استان آخر کشور بوده است.

با وجود ظرفیت های فراوان این استان در زمینه های کشاورزی، گردشگری، صنعت، و ... متأسفانه ضعف در زیرساخت ها، مانع اصلی توسعه مناسب این استان شده است، زیرساخت هایی که در دو دهه ای که از تأسیس استان گذشته هنوز آن چنان که باید و شاید آماده نشده اند.

mashhadgoorgan142

این پروژه ردیف اعتباری در بودجه سال 92 و 93 و مصوبه شورایعالی اقتصاد را دارد و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 85 درصد اعتبارات مورد نیاز این طرح از محل ال سی(اعتبارنامه) و 15 درصد هم از محل اعتبارات دولتی (صندوق توسعه ملی) باید تامین شود.

در آبان ماه سال جاری با پیگیری های دکتر عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و درخواست فاینانسور خارجی یک تیم فنی و مالی خارجی (آذربایجان و اسلواکی) وارد کشور شد و با شرکت زیر ساخت حمل و نقل کشور درباره تامین کننده مالی و نحوه اجرای پروژه راه آهن گرگان- مشهد وارد مذاکره شد. در دولت قبل قرار داد با یک شرکت چینی حدود 2.5 برابر قیمت کنونی بسته شده بود و یکی از ایرادات اصلی آن، امتیاز لغو قرار داد به شرکت پیمانکار بود.

راه آهنی 700 کیلومتری برای اتصال گرگان به مشهد

ابتدای دی ماه سال 95 بود که قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از آغاز مجدد عملیات این پروژه خبر داد. پروژه 5 هزار میلیارد تومانی که 700 کیلومتر طول دارد و دوسوم آن در استان خراسان شمالی و مابقی در استان های گلستان و خراسان رضوی قرار دارد. 

این پروژه امکان جابه جایی سالانه 7 میلیون تن بار و 5 میلیون نفر مسافر را دارد. همچنین سرعت این طرح برای قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و برای قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است. مدت بهره برداری از این پروژه ریلی یک خطه، ۲۰ سال است و باید ساخت آن حداکثر ظرف مدت 5 سال به پایان برسد.

mashhadgoorgan141

احداث این پروژه باعث ارتباط بین شهرهای اصلی استان‌ گلستان در یک مسیر امن ریلی با سایر شهرهای کشور می شود و همچنین علاوه بر سهولت در جابجایی مسافران و کالا در سراسر کشور و گسترش حمل و نقل ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه (cis) که هیچ مرزی با آب‌های آزاد جهان ندارند، موجب تسهیل در ترانزیت بار به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند شده و منجر به کاهش هزینه حمل کالا و اقتصادی شدن سرمایه گذاری در بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی،صنعتی، معدنی و غیره می گردد و درامد ترانزیتی مناسبی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

علی آباد کتول در حصر

در اکثر شهرهای کلیدی خراسان شمالی ایستگاه راه آهن به وجود خواهد آمد که این نتیجه تلاش مسئولان این استان با بیش از 7000 برگه مکاتبه رسمی است. علاوه بر آن در حال حاظر استان خراسان شمالی از طریق راه آهن بجنورد – اسفراین به راه آهن سراسری کشور متصل شده است که نقش بسزایی در توسعه این استان ایفا خواهد کرد.

این در حالی است که تاکنون حتی ک برگ مکاتبه برای عبور ریل راه آهن از شهرستان علی آباد کتول از سوی مسئولان ماانجام نشده است.

aliabadqatar1

نماینده شهرستان آزادشهر، براساس نامه شماره 449699 موافقت وزیر راه و شهرسازی را برای مطالعه مسیر راه آهن شاهرود به آزادشهر گرفته است تا این شهر به راه آهن سراسری کشور متصل شود. علاوه بر آن هم اکنون جاده آزادشهر به خوش ییلاق به بزرگراه آزادشهر- شاهرود تبدیل می شود و اعتباری حدود 380 میلیارد تومان برای آن برآورد شده است که تا کنون 31 میلیارد تومان آن پرداخت شده و عرض آن از 7 متر به 24 متر و از جاده درجه دوم به درجه یک ارتقاء خواهد یافت و آن را به مهمترین مسیر ترانزیتی استان گلستان تبدیل خواهد کرد.

هم اکنون نماینده شهرستان کلاله هم به دنبال ایجاد ایستگاه راه آهن در این شهرستان است.

طرح اتصال راه آهن گرگان ـ شاهرود که همیشه به عنوان یک پروژه غیرممکن از آن یاد می شد، اکنون در اولویت قرار گرفته و در طرح مطالعاتی آن 3 مسیر پیشنهاد شده است.

در این شرایط قطعاً طولی نخواهد کشید که شهرستان علی آباد کتول به رامیان دوم تبدیل شود.

به عمل کار براید به سخنرانی نیست!!

به قلم عیسی اسفندیاری

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار