با برپایی نمایشگاه در محل سازمان برنامه کشور انجام گرفت

در یک اقدام ارزشمند و به منظور پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نمایشگاه فرش دستبافت استان گلستان به ابتکار حسین پیشقدم رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان در سازمان برنامه و بودجه کشور برپا شد.

اقدام ارزشمند و مبتکرانه پیشقدم در معرفی فرش گلستان/ نمایشگاهی که بهانه سفر به استان گلستان شد + تصاویر

به گزارش گلستان24، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: استان گلستان به لحاظ تنوع قومیتی و وجود صنایع دستی منحصر به فرد از جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور و حتی بین‌المللی برخوردار است.
حسین‌ پیشقدم اظهار کرد: از مدت‌ها قبل به دنبال فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها فرش استان در سطح کشور و به خصوص در حوزه سازمان برنامه و بودجه بوده‌ام.
وی تصریح کرد: طی رایزنی و پیگیری‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه کشور و عامل توسعه خوشه فرش در استان گلستان سرکار خانم عادلی که بانوی کارآفرین برتر کشوری در بخش فرش هستند، داشتیم این نمایشگاه با هدف معرفی و حمایت از تولیدات هنرمندان صنایع دستی استان در محل سازمان برنامه و بودجه کشور به مدت پنج روز برگزار شد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان گفت: در این نمایشگاه انواع فرش و صنایع دستی وابسته به آن از قبیل قالی، قالیچه، گبه، روسری ترکمن، جاجیم، لباس‌های محلی ترکمن و ... در معرض عموم قرار گرفت.
پیشقدم افزود: نکته جالب این نمایشگاه استقبال گسترده کارشناسان و مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور بوده به طوری که در همین مدت کوتاه بیش از یک‌هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند به گفته خانم عادلی فروش این نمایشگاه نسبت به سایر نمایشگاه‌هایی که تاکنون چه در سطح استان و چه در سطح بین‌المللی حضور داشتند، قابل مقایسه نبوده است.
وی خاطرنشان کرد: به گفته سرکار خانم عادلی عامل توسعه خوشه فرش در استان گلستان ۵۰ درصد اجناسی که در نمایشگاه عرضه شده به فروش رفته است البنه بخش عمده‌ای از محصولات از سوی بازدیدکنندگان مورد سفارش قرار گرفت که تا قبل از عید تحویل داده خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان گفت: از موارد قابل توجه این نمایشگاه تقاضای بی‌شمار کارشناسان سازمان برنامه و بودجه برای تمدید زمان برگزاری این نمایشگاه بود که به دلیل زمان‌بندی واگذاری به موضوع دیگر امکان تمدید آن مقدور نبوده است.
پیشقدم افزود: از موضوعاتی که بنده به دنبال آن بودم موضوع ارائه و معرفی تنوع فرش ترکمن به کل کشور بود که اتفاقا به علت حضور گسترده کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور در سازمان برنامه و بودجه که برای پیگیری بودجه آخر سال آمده بودند، محقق شد چرا که خیل عظیمی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه ضمن آشنایی با فرش گلستان متقاضی سفر به این استان صرفا برای موضوع فرش شدند.
گفتی است این نمایشگاه با همت زلیخا عادلی عامل توسعه خوشه فرش در استان گلستان 20 سال پیش با ورود به حوزه فرش، فعالیت خود را آغاز کرده، انجام شده است.
زلیخا عادلی عامل توسعه خوشه فرش در استان گلستان به منظور ارتقا و رشد هنر صنعت فرش از دو دهه پیش به طرح خوشه‌های صنعتی وارد شده است.
تأثیرگذارترین چهره سال فرش دستباف ایران به عنوان کارآفرین برتر در کشور نیز انتخاب شده و لوح تقدیر و جوایزی از معاونت حقوقی بانوان ریاست جمهوری دریافت کرده است و در حال حاضر، عامل توسعه خوشه فرش این استان است.
بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان میزان تولید فرش دستبافت (انواع قالی، قالیچه، گبه، تابلو فرش، فرش‌های بزرگ پارچه و صادراتی) تقریبا ۳۰ هزار متر مربع در سال است.
فراوانی مناسب بافندگان و واحدهای تولیدی فرش دستبافت در استان، وجود بیش از ۲۵۰ شرکت تعاونی فرش دستباف، وجود ظرفیت‌های مناسب نظیر تولید فرش ترکمنی و فرش ابریشم منحصر به‌فرد و  تنوع طرح و رنگ  (فرش ترکمنی، گلیم، جاجیم، گبه و طرح‌های خاص ) از جمله نقاط قوت و فرصت های فرش دستبافت استان است.
از مجموع آمار فعالان بخش قالیبافی در این استان، حدود ۳۱ هزار نفر دارای کارت شناسایی قالیبافی هستند.
تمرکز بیشتر واحدهای فعال در هنر صنعت فرش استان در شهرهای گنبدکاووس، بندرترکمن، آق¬قلا و کلاله است که در این میان گنبدکاووس با داشتن ۳۰ درصد سهم تولید دستبافت¬های استان، بیشترین سهم را دارد.
خوشه فرش دستباف استان شامل تمامی تولیدکنندگان فرش دستباف در استان، تامین کنندگان مواد اولیه، فروشندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان، طراحان، رنگرزها، قالیشویان، رفوگران، تمام ارگان‌های ارائه‌دهنده خدمات کسب و کار و سازمان های دولتی  مرتبط و تمام ذینفعان این حوزه است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار