مدیرعامل اتحادیه مرتعداران گلستان:

مدیرعامل اتحادیه مرتعداران استان گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۰ هزار نهال مرتعی در استان گلستان تولید و در سطح ۲۸۰ هکتار از اراضی استان کشت شده است.

۱۷۰ هزار نهال مرتعی در استان گلستان تولید و کاشته شد

 به گزارش گلستان24، وحید هلاکو درباره تولید و کاشت نهال در مراتع استان اظهار داشت: در سال جاری 170 هزار نهال مرتعی تولید و در سطح 280 هکتار از اراضی استان گلستان برای کاشت منتقل شد.

 

وی افزود: کل مساحت تحت پوشش اتحادیه مرتعداران استان گلستان، 188 هزار هکتار است و 129 هزار دام در استان پروانه مجاز چرای دارند.

مدیرعامل اتحادیه مرتعداران استان گلستان تصریح کرد: در محدوده چپرقویمه یک‌هزار و 600 نهال درخت به منظور ایجاد فضای سبز تولید شد.

هلاکو ادامه داد: در سال جاری به مساحت 40 هکتار یونجه یک‌ساله (اسکوتلاتا) تولید و به دیگر استانها صادر شد و همچنین کارگاه‌های آموزشی و ترویجی برای ارکان و اعضای تعاونی برگزار و در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان بیش از یک میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد.

مدیرعامل اتحادیه مرتعداران استان گلستان اظهار داشت: تولید نهال مثمر در ایستگاه تولید بذر مرتعی چپرقویمه به منظور تثبیت درآمد و ایجاد درآمدزایی ثابت با همکاری جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان از برنامه‌های پیش‌رو است.

هلاکو گفت: توانمندسازی مرتعداران با اجرای طرح گردشگری و ایجاد یک منبع درآمد جدید به منظور عدم تکیه به منبع دام سبک و از بین رفتن مراتع از جمله برنامه‌های این اتحادیه است که این طرح مرحله مطالعاتی خود را سپری می‌کند و در صورت موافقت 500 هکتار از مراتع منابع طبیعی حاشیه تالاب آلاگل، این طرح اجرا خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه مرتعداران استان گلستان اظهار کرد: در نظر داریم 12 هکتار از اراضی منابع طبیعی مراوه‌تپه واقع در ایستگاه 12 هکتاری نهالستان امام علی (ع) را جهت استقرار و ساماندهی 11 تعاونی حوزه مراوه‌تپه اختصاص دهیم.

هلاکو گفت: در سال حاری توانستیم پس از سالها، جایگاهی به عنوان دفتر به صورت ملکی به مبلغ 3 میلیلرد و 500 میلیون ریال خریداری کنیم.

نهال مرتعی

وی درباره مشکلات مرتعداران افزود: متاسفانه مرتعداری به عنوان یک شغل معرفی نشده و مرتعداران از بیمه تامین اجتماعی محروم هستند و قرقبانان و مرتعداران باید خود را بیمه آزاد کنند مگر اینکه بعضی از این افراد به عنوان دامدار و کشاورز فعالیت داشته و از این طریق بیمه شوند.

مدیرعامل اتحادیه مرتعداران استان گلستان ادامه داد: از سوی دفتر ریاست جمهوری تسهیلات بانکی بدون کارمزد برای مرزنشینان در نظر گرفته شده که در این حوزه نیز مرتعداران مظلوم واقع شده‌اند و نیاز است در این بخش هم تدابیری صورت گرفته شود.

وی اظهار کرد: مقرر شده در زمان خشکسالی مسئولان مربوطه برای تامین آب شرب مرتعداران، چاههای آب را احیاء کنند که تاکنون هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته و به نظر می‌رسد باید قبل از بحران و به وجود آمدن خشکسالی و فصل گرما تدابیر لازم صورت گیرد.

هلاکو اظهار داشت: برای جلوگیری از سلیقه‌ای و بخشی عمل کردن، برآنیم تا تهیه و تامین سبوس را همانند کشاورزان برای همه دامداران استان در نظر بگیریم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار