سرعت روزافزون و همه‌گیر شدن فضای مجازی در کشور و از جمله استان چهارمحال و بختیاری به نحوی است که براساس آمار ۵۳.۸۵ درصد مردم استان از فضای مجازی استفاده می‌کنند.

شمشیر دو لبه استفاده از شبکه‌های اجتماعی

به گزارش گلستان24، این روزها در خیابان، دانشگاه، وسایل نقلیه عمومی، خانه و خلاصه هر جایی که پا می‌گذاری فضای مجازی در گوشی‌های تلفن همراه، تبلت و رایانه افراد را مشغول خود کرده است.سرعت روزافزون همه‌گیر شدن فضای مجازی در جامعه زنگ خطر را در سطح کلان برای مسئولان کشور و در جامعه خُرد برای والدین، مدیران، مربیان و فعالان فرهنگی به صدا در آورده است.

جوانان و نوجوانان از این کوزه ناشناخته فضای مجازی می‌نوشند، حال این پرسش مطرح است که آیا نوشیدن از کوزه‌ای که از محتوای آن ناآگاه هستیم جوانان ما را از نردبان رشد و ترقی بالا می‌برد یا به داخل دره‌ای عمیق پرتاب می‌کند؟ یا به راستی چرا فضای مجازی تا این اندازه با زندگی روزمره ما عجین شده است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها ابتدا پای درد و دل شهروندان نشستیم.

شمشیر دو لبه استفاده از شبکه‌های اجتماعی

جوانانی که تنها دلخوشی آنها استفاده از فضای مجازی است

کنار کیوسک روزنامه‌فروشی مشغول تماشای تیترهای ریز و درشت روزنامه‌ها هستم. مردی حدوداً 50 ساله که مسئول کیوسک است سخت در گوشی تلفن همراهش عرق شده است.

میپرسم از اینترنت گوشی تلفن همراهتان چه استفاده‌هایی می‌کنید، در پاسخ می‌گوید: بیشتر از شبکه‌های مجازی مثل تلگرام که کانال‌های جالب و سرگرم کننده‌ای دارد، استفاده می‌کنم.

کانال‌هایی که بیشتر طنز، عکس و فیلم هنرمندان و آهنگ و از این جور چیزها دارند.از او درباره میزان ساعتی که به فضای مجازی اختصاص می‌دهد، می‌پرسم که در پاسخ با خنده می‌گوید هرچه بیشتر، بهتر.

در همین حین جوانی که گوشی به دست شاهد گفت‌وگوی ما است به سخن می‌آید و با لبخند تلخی می‌گوید این روزها به جای اعتیاد به موادمخدر، اعتیاد به فضای مجازی همه‌گیر شده، من خودم حتی شب و نصفه شب هم از چت کردن با دوستانم داخل واتساپ یا گشت زدن در صفحه اینستاگرامم خسته نمی‌شوم.

با کمی تأمل می‌گویم خودتان میدانید اعتیاد دارد و مضر است اما باز هم رهاش نمی‌کنید، و جوان با گفتن یک عبارت، عمق فاجعه را بروز می‌دهد "وقتی بیکارم و شغلی ندارم تنها دلخوشی‌ام دنیای مجازیه اگر یه روز گوشیمو از من بگیرن من ناامید می‌شم دیگه انگیزه‌ای ندارم".

در همین حین نوجوانی با خرید شارژ تلفن همراه از دکه روزنامه‌فروشی توجهم را جلب می‌کند.

سریع شارژ را وارد می‌کند و همان جا صفحه گوشیش را باز می‌کند و مشغول بازی کردن می‌شود.

از او می‌پرسم، شما هم از شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنید؟

در پاسخ می‌گوید، مواقعی که مدرسه نمی‌روم یا شب‌ها.

در پاسخ به این پرسش که بیشتر چه موضوعاتی را در این فضا دنبال می‌کنی، می‌گوید بیشتر با دوستام چت می‌کنم یا مثلا کانال یا گروهی که دوستام عضو هستند من را هم اَد میکنند و خلاصه مشغول می‌شوم.

به نظر خودت مطالب گروه‌ها متناسب با سن شماست؟

با خنده می‌گوید، نه معلومه که مناسب سن من نیست اما مطالب جذابی دارد و کنجکاوی من را در مورد موضوع‌های مختلف ارضا می‌کند.

مامان و بابام که همیشه غر می‌زنند اما چطور وقتی مثلا مامانم کلی کانال و گروه آشپزی و آرایشگری و غیره عضوه یا مثلا بابام توی صفحه اینستاگرامش مطالب علمی ارایه می‌کنه کسی اعتراض نمی‌کنه خوب منم دوست دارم اینجوری از این فضا استفاده کنم.

برای بررسی موضوع پای صحبت مهران مرادی معاون سپاه قمربنی‌هاشم (ع) استان نشستیم.

53.85درصد مردم چهارمحال و بختیاری از فضای مجازی استفاده می‌کنند

مهران مرادی، معاون سپاه قمربنی‌هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با تسنیم اظهار داشت: از کل جمعیت 800 هزار نفری استان بیش از 56 درصد کاربر اینترنت هستند که از این تعداد 53.85 درصد از فضای مجازی استفاده می‌کنند.

وی افزود: شهرستان شهرکرد بیشترین استفاده کنندگان از فضای مجازی و شهرستان بِن کم‌ترین استفاده را از فضای مجازی دارند این در حالی است که بیشترین محتوایی که در فضای مجازی در بین گروه‌های دوستان، بستگان، همکاران و همشهریان رد و بدل می‌شود به ترتیب به مسائل خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و قومیتی اختصاص دارد.

معاون سپاه قمربنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیشترین ساعت حضور در فضای مجازی از ساعت 24 شب تا 6 صبح است، تصریح کرد: ارسال پیام‌های خصوصی، گفت‌وگو، عکس، فیلم، خبر و در نهایت تبلیغات بیشترین موضوعات به کار رفته در بین استفاده‌کنندگان فضای مجازی در استان است.

برای بررسی ابعاد این موضوع به سراغ فرزاد رحیمی، مشاوره خانواده رفتیم.

استفاده منفی از فضای مجازی رو به افزایش است

فرزاد رحیمی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: استفاده منفی از فضای مجازی رو به افزایش است و بازنگری در تعاملات خانواده‌ها، تحکیم نظام عاطفی خانواده‌ها و توجه به خواسته‌های جوانان و نوجوانان نه صرفا نیازهای آنها و تقویت زمینه مطالعه در جامعه و نظارت بیشتر خانواده‌ها بر فرزندان می‌تواند در کاهش گرایش جوانان و نوجوانان به فضای مجازی مؤثر باشد.

وی افزود: توجه به تکنولوژی‌های جدیدی که در جامعه رواج یافته، فضای مجازی همچون شمشیر دو لبه هم یک فرصت و هم یک تهدید بشمار می‌آید.

این مشاوره خانواده بیان کرد: یک فرد آگاه و دانا می‌تواند از فضای مجازی برای ارتقای سطح اطلاعات و دانش خود استفاده کند اما در این فضا باتوجه به اینکه ارتباط چهره به چهره و عینی وجود ندارد امکان تهدید و خطر برای افراد ناآگاه وجود دارد.

رحیمی خاطرنشان کرد: با توجه به جذابیت‌های ظاهری که در صفحات واتساپ، تلگرام و غیره وجود دارد امکان وابستگی به این فضا در افراد تقویت می‌شود و این وابستگی و حضور بیش از حد در فضای مجازی مانع پیشرفت تحصیلی و فکری اقشار مختلف، فاصله عاطفی با خانواده و همچنین موجب تهاجم فرهنگی و انحراف عقلانی خواهد شد.

وی تصریح کرد: فضای مجازی فضای بدون مرزی است که امکان جا به جایی فرهنگهای مختلف در آن به راحتی مهیا است و این هوشیاری و آگاهی مسئولان زیربط و والدین را می‌طلبد تا با اطلاع‌رسانی و آگاه سازی کودکان و نوجوانان از مضرات این فضا، همچنین برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب برای بهره‌مندی از این تکنولوژی و غنی‌سازی اوقات فراغت اقشار مختلف و در نهایت نظارت و کنترل بر منتشران و استفاده‌کنندگان فضای مجازی، مضرات آن را کاهش دهند.

بدون اغراق می‌توان گفت که فضای مجازی امروز جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره است اما نحوه استفاده از این ارمغان نوین تکنولوژی نیز باید به افراد آموزش داده شود تا اثرات منفی آن به کمترین میزان کاهش یابد.

منبع : فرهنگ

ارسال نظر

آخرین اخبار