چالش اتمام حکم شهردار گرگان با عدم حضور هیات رییسه در شورای شهر برای سومین بار و ورود معاون عمرانی استاندار گلستان به این مسئله، وارد فاز جدیدی شد.

گره شهرداری گرگان کورتر شد

به گزارش گلستان 24، از زمانی که نامه وزارت کشور مبنی بر پایان دوره یک ساله حسین صادقلو ، شهردار گرگان، در رسانه ها دست به دست شد حدود دو هفته می گذرد. نامه ای که در آن اعلام شد صادقلو از ۶ بهمن دیگر شهردار گرگان نیست و باید برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی تدابیری در نظر گرفت. این نامه در تاریخ 13 بهمن به استانداری گلستان ارسال شد ولی تحویل شورای شهر و شهرداری نشد و همین موضوع شائبه حمایت استاندار که وی نیز صادقلو است، از شهردار گرگان را در اذعان عمومی ایجاد کرد. شائبه ای که با ورود رضا مروتی، معاون عمرانی استاندار به این مساله و بیان اظهاراتی که به عقیده کارشناسان با متن قانون شهرداری ها مغایرت دارد، بیشتر شد.

محمدرضا سبطی، عضو شورای شهر گرگان، در گفتگو با خبرنگار مهر، به عدم حضور هیات رئیسه شورای شهر، در صحن علنی اشاره کرد و با بیان این نکته که دلیل غیبت رئیس شورا در این جلسه تصادف یکی از اقوام وی بوده، افزود: نائب رئیس می توانست در جلسه حضور یابد درحالی که ایشان به تماس اعضای شورا پاسخی نداد.

با توجه به مدارکی که موجود است ابلاغ  حسین صادقلو به سر آمده است

وی عدم تشکیل سه جلسه رسمی و علنی شواری اسلامی شهر گرگان که دو جلسه آن متوالی بوده را نشانه تعلل نائب رئیس و رئیس شورای اسلامی شهر گرگان دانست و تصریح کرد: پاسخگویی و انجام مراسمات مانند تذکر، طرح سوال و حتی در صورت نیاز استیضاح، لازم است.

سبطی اظهار کرد: با توجه به مدارکی که موجود است ابلاغ  حسین صادقلو به سر آمده است؛ وزرات کشور نامه ای در این راستا در ۱۳ بهمن به استاندار فرستاده اما استانداری علی رغم همیشه که رسم بوده حامل ابلاغ و ارجاعات وزارت کشور به دستگاه های اجرایی و شوراها باشد، نامه ای که پرواضح و مشخص بوده که متعلق به شورای شهر است را ابلاغ نکرده است.

وی در پاسخ به صحبت معاون عمرانی استانداری در یکی از رسانه ها مبنی بر اینکه «این نامه به استاندار گلستان زده شده است نه به شورای شهر»، گفت: من منتظر بودن تا آقای مروتی در جلسه امروز حاضر شود و کتاب قانون شوراها را به ایشان هدیه دهم.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان با تاکید بر این نکته که نامه متعلق به شورای شهر گرگان بوده، افزود: امیدوارم دوستان ما قانون را تمکین کرده و به رای اعضای شورا احترام بگذارند.

وی از پیگیری عدم تشکیل سه جلسه متناوب شورای اسلامی شهر گرگان خبر داد و تصریح کرد: شکایت علی کلاتی عضو شورا به انضمام چند عضو دیگر شورا به هیات رسیدگی به شکایات اعضای شورا که خودم یکی از اعضای آن هستم فرستانده می شود و در آنجا راجع به این موضوع قضاوت کرده و نظرمان را اعلام می کنیم.

این عضو شورا خاطر نشان کرد: واضح است که کوتاهی و تعلل انجام می شود؛ ما نمی توانیم با مدیریت شهر را به این شکل  برخورد کنیم.

محمدرضا سبطی ضمن اشاره به رای دیوان که در سال ۷۷ در خصوص احراز تصدی شهردار و ابطال ماده چهار، گفت: به وضوح  در این ماده اشاره کرده و اختیار را به شورا داده؛ انتصاب شهردار به عهده وزارت کشور است اما استمرار باید با مصوبه شورا همراه باشد.

تماس وابستگان برخی از اعضای شورا برای جلوگیری از استیضاح صادقلو

این عضو شورا با بیان این نکته که هرعضو دارای رای است، افزود: تماسهایی شده توسط وابستگان شورایی با ما گرفته شده مبنی بر اینکه اگر ما نخواهیم هیچ اتفاقی نمی افتد.

تماسهایی شده توسط وابستگان شورایی با ما گرفته شده مبنی بر اینکه اگر ما نخواهیم هیچ اتفاقی نمی افتد.

وی ادامه داد: ما خیلی به این موارد توجه نمی کنیم. فراکسیون اکثریت تا به حال با صحه صدر پیش رفته زیرا در صحه صدر طاقت و اقتدار است و پس از آن هم روال به همین منوال است.

سبطی بودجه اعلام شده شهر توسط شهردار را اغراق آمیز اعلام کرد و گفت: این بودجه محقق نشده است. تحقق بودجه در تفریق بودجه ملاک است و در تفریق بودجه بعید می دانم بیش از یک صدو چهل میلیارد تومان باشد؛ این مساله قابل اثبات است اما اینکه بخواهیم بودجه را بر روی کاغذ محقق کنیم در کاغذ جایگاهی ندارد.

وی در توضیح بودجه سال آینده، گفت: حسین صادقلو ۲۰۵ میلیارد تومان بودجه سال آینده را اعلام کرده؛ در خواست ماامروز این بود از ریاست شورا تا سه جلسه غیرعلنی با دستورکار بودجه در اولیت بگذارد که متاسفانه سه جلسه متناوب به دلایل غیر قابل قبول و نبود مسئولیت پذیری تشکیل نشد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان سفر رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر را به وزارت کشور بی نتیجه خواند و گفت: چیزی که در این سفر از سوی مسئولان اعلام شده، اینکه پاسخ شما را خواهیم داد.

عدم تشکیل جلسه علنی شورا مانور قدرت هیات رئیسه است

در ادامه عضو شورای اسلامی شهر گرگان عدم تشکیل جلسه علنی شورا را مانور قدرت هیات رئیسه دانست و تصریح کرد: دوستان ما از موضع قدرت برخورد می کنند، امکانات در اختیارشان است و همانطور که می بینید با قدرتی که دارند جلسه علنی را تعطیل می کنند. آنها از جایگاه قدرتی که ما به آنها داده ایم سو استفاده می کنند.

زهرا نورا افزود: این افرادی که خود را دلسوز مردم اعلام می کنند در اسفند ماه که بیشتری جلسات را باید در بحث بودجه داشته باشیم نه تنها جلسه فوق العاده برگزار نمی کنند بلکه همان جلسه علنی را تعطیل می کنند.

در اسفند ماه که بیشتری جلسات را باید در بحث بودجه داشته باشیم نه تنها جلسه فوق العاده برگزار نمی کنند بلکه همان جلسه علنی را تعطیل می کنند.

وی با بیان این نکته که این چطور دلسوزی است، اظهار کرد: این افراد برای مردم مظلوم نمایی می کنند و مباحث را طوری مطرح می کنند تا مارا در مقابل مردم قرار دهند؛ آنها اگر دلسوز هستند هنگامیکه تقاضای برپایی جلسه با شهردار برای رفع مشکلات همکاری می کردند.

وی ادامه داد: در خواست ما این بود تا با شهردار صحبت کرده و مسائل را حل و فصل کنیم اما شاهد بی قانونی و بی احترامی در بسیاری موارد از سوی این افراد بودیم.

نورا با بیان این نکته که بارها در صحن علنی اعتراض کردم که دوستان مباحث را شورایی دنبال نمی کنند، افزود: در بسیاری از موارد هیات رئیسه و رئیس شورا وتو می کند درحالی که حق چنین کاری را ندارند.

وی در توضیح طرح سوال و تذکر به شهردار گرگان، گفت: چندبار قبل از ۶ بهمن این موضوع را به رئیس شورا تذکر دادیم؛ در قانون آمده باید در رابطه با تمدید و عدم تمدید حکم شهردار، شورا باید اقدام کند در این راستا رئیس شورا باید اقدام می کرد که هیچ اعتنایی به نظر اعضای شورا نکردند.

تعیین شهردار وظیفه شوراها است نه معاونت عمرانی

نورا در پاسخ مصاحبه معاون عمرانی استاندار گلستان در یکی از رسانه ها مبنی بر اینکه «قطعا حکم آقای شهردار به زودی تمدید می‌شود»، گفت: ایشان باید بدانند شورا باید این موضع را بپذیرد و در دستور کار خود قرار دهد و این قانون شوراهاست.

یکی دیگر از اعضای شورا با بیان این نکته که حسین صادقلو شهردار ما نیست و از ۶ بهمن به بعد هرگونه فعالیتش تخلف محسوب می شود، افزود: هرگونه امضا و تصمیم گیری حسین صادقلو در خصوص مسائل شهری غیر قانونی است.

علی کلاتی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورا قادر به جلوگیری از این تخلف نیست، گفت: هیات رئیسه در اختیار این افراد است و ما کاری نمی توانیم انجام دهیم.

وی با اعلام این مطلب که اگرهیات رئیسه در اختیار ما بود تاکنون قال قضیه کنده می شد، اذعان کرد: بر اساس قانون در صورت عدم تشکیل  سه جلسه متوالی و ۶ جلسه متناوب پرونده، به هیات تخلفات می رود اما با هم زمان زیادی می برد تا موضوع تعیین تکلیف شود.

در جلسه شورا علی رغم حضور اکثریت اعضای شورا، به دلیل نبود رئیس و نائب رئیس جلسه تشکیل نشد.

این عضو شورا با بیان این نکته که این موضوع ایراد قانونی است، گفت: در جلسه شورا علی رغم حضور اکثریت اعضای شورا، به دلیل نبود رئیس و نائب رئیس جلسه تشکیل نشد. این ضعف قانون است و نمایندگان مجلس باید این مشکل را رفع کنند.

معاون عمرانی استانداری کتاب قانون شوراها را مطالعه کند

وی در پاسخ به سخن معاون عمرانی استانداری گلستانی مبنی بر اینکه «هر چه قدر هم که نامه تمدید حکم صادقلو طول بکشد ارتباطی به شهردار و شورای شهر پیدا نمی‌کند»، گفت: آقای مروتی در خصوص مواردی که مطرح کرده به ایشان پیشنهاد می شود تا کتاب قانون شوراها را مطالعه کنند.

کلاتی با تاکید بر این نکته که نامه ای که از وزارت کشور به دست ما رسیده دقیقا عکس این موضوع را عنوان کرده، افزود: در این نامه آمده انتصاب شهردار برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر از اختیارات وزیر کشور است اما در رابطه با عزل شهردار به موارد قانونی استناد شده که ارتباطی با استانداری ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: در قانون آمده که  انتصاب شهردار برای شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر بر عهده استاندار است اما در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر انتصاب شهردار بر عهده وزارت کشور است که مورد دوم برای شهر گرگان صدق می کند.

وی در پاسخ به این صحبت مروتی که «نامه وزارت کشور داخلی بوده»، گفت: نامه ای که مربوط به شورای گرگان بوده و به صورت امانت در اختیار استانداری بوده که آنها را در امانت خیانت کردند.

کلاتی با تاکید بر این نکته که ایشان اجازه هیچ دخل و تصرفی را نداشته است، افزود: معاون عمرانی استانداری  در مصاحبه ای گفته «دخالت نمی کنیم» درحالی که پیش نویس دست خط کارشناس استانداری مبنی بر اینکه موارد ابهام دار به وزارت کشور ارسال شده است.

این عضو شورا در خاتمه تصریح کرد: اعلام نکردن نامه به شورا تخلف است. علی رغم اینکه این نامه فوریت داشته تاکنون به صورت رسمی به دست شورای شهر گرگان نرسیده است.

شکایت رییس شورای از رسانه های محلی و انتقاد از آن ها

وضعیت شهرداری گرگان در حال حاضر به بحران رسیده و دو طرف موافق و مخالف شهردار به جای در نظر گرفتن تدابیر لازم برای حل مشکلات شهر و رسیدگی به مسائل مردم مشغول قدرت نمایی هستند. در این میان نقش حسین ربیعی که ریاست شورای شهر را در این دوره بر عهده دارد از همه پررنگتر است زیرا وی در ابتدا عنوان می کرد که نامه ای از سوی وزارت کشور نیامده و حکم شهردار گرگان چهار ساله است.

 

حکم شهردار گرگان

حکم شهردار گرگان

پس از آن نامه وزارت کشور منتشر شد و تاییدیه یک ساله صادقلو در فضای مجازی دست به دست چرخید تا عدم صداقت ربیعی با شهروندان بیش از پیش مشخص شود. در این بین با شکایت وی از یکی نشریات داخلی رسانه ها نیز از رفتارهای تند رییس شورای شهر در امان نماندند و در همین راستا وی در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها عنوان کرد که من از رسانه‎ها راضی نیستم چون به جای آن‌که بیایند و مشکل را حل کنند در حال افزایش دادن این مشکلات هستند و به دنبال این هستند که یک خبری را تهیه کنند و با نفر مقابل صحبت کنند و او جواب دهد و این درست نیست.

وی با بیان این که رسانه‎ها دنبال این نیستند که مشکلی را حل کنند بلکه به دنبال این هستند که مشکلی را به وجود بیاورند، اظهار کرد: رسانه‎ها و سایت‎ها رسالت خبرنگاری را گم کرده‎اند.

در این شرایط ورود معاون عمرانی به این مساله می توانست به حل مشکل کمک کند، اما اظهارات سوال برانگیز وی در گفتگو با یکی از نشریات داخلی باعث شد تا نوک پیکان انتقادات به سمت رضا مروتی نیز برود. اعضا شورا که اعتراض خود را نسبت به برخی اظهارات مروتی اعلام کردند، معتقدند سخنان وی با متن قانون مطالبقت ندارد.

رضا مروتی در حالی اعلام کرده است که «در واقع طبق قانون شهردار برای 4 سال از سوی شورای شهر انتخاب می‌شود و هیچ موردی در قانون مبنی بر پایان فعالیت بعد از یک سال نیست، وزارت کشور در مورد بسیاری از افراد، مسائل حقوقی خاصی دارد که نامه اخیر معاون وزیر هم در همین راستا است. این موضوع مسئله جدیدی نیست. به عنوان مثال در همین استان خودمان هم شهرداران شهرهای کوچک با اینکه برای مدت 4 سال انتخاب می‌شوند ولی هر سال حکم فعالیتشان از سوی استاندار گلستان به عنوان نماینده وزارت کشور تمدید می‌شود. اما این به آن معنا نیست که این شهرداران بعد از یکسال باید کناره‌گیری کنند. به صراحت عرض می‌کنم استانداری گلستان طبق قانون صادقلو را شهردار گرگان می‌داند.» که در قانون شهرداری ها آمده است در شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر جمعیت مدت زمان حکم شهردار توسط وزارت کشور تعیین می شود و این وزارت خانه نیز در مکاتبات خود دوره یک ساله را برای صادقلو در نظر گرفته است. مکاتباتی که مستندات آن در ادامه آمده است.

حکم شهردار گرگان

معاون عمرانی استاندار گلستان همچنین درباره نامه اعضای شورای شهر به وزارت کشور، گفته است که «این‌ها اصلاً ملاک و معیار برای وزارت کشور به حساب نمی‌آید و اعضا هر چند بار که می‌خواهند نامه بزنند. قانون به صراحت ابزار عزل و استیضاح شهردار را در اختیار اعضای شورای شهر قرار داده است و اگر دوستان می‌خواهند که آقای صادقلو دیگر شهردار گرگان نباشد به راحتی و پس از طی مراحل قانونی ایشان را برکنار کنند. اما قطعاً وزارت کشور به جای شورا چنین کاری را انجام نمی‌دهد.» این اظهارات در شرایطی است که هیات رییسه شورای با عدم حضور و ارسال سوالات اعضای شورا مانع از طرح قانونی سوال از شهردار شده اند و می توان این اظهارات مروتی را دفاع از عملکرد هیات رییسه خواند.

هیات رییسه شورای شهر با هنرنمایی حاشیه ها را خاتمه دهد

عبدالرضا چراغعلی، مدیر کل دفتری شهری استانداری گلستان، درباره اتفاقات شورای شهر گرگان، گفت: معتقدم باید هیئت رئیسه شورای شهر گرگان در این خصوص تدبیر کند و برای عبور از این بحران ضمن  همفکری با سایراعضای شورای شهر و ارائه طریق از معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری چاره اندیشی کند.

وی بیان کرد: معتقدم متاسفانه در شورای شهر گرگان پنهان کاری اداری صورت گرفته و رونوشت حکم شماره  ۱۲۷۶۹۷/۱/۳ شهردار گرگان صادره در ششم بهمن ماه سال ۹۲ به همراه  پیوست آن که همان مصوبه شماره ۱۶۳۲۵۴/ ت ۴۹۹۷۴  هیئت محترم وزیران بوده به رویت سایر اعضای شورا نرسیده است!

هیئت رئیسه شورا در این خصوص باید پاسخگوی افکار عمومی باشد چرا که  چالش پیش آمده حاصل ندانم کاری بعضی از افراد در شورای گرگان است.

مدیر کل دفتر امور شهری گفت: هیئت رئیسه شورا در این خصوص باید پاسخگوی افکار عمومی باشد چرا که  چالش پیش آمده حاصل ندانم کاری بعضی از افراد در شورای گرگان است.

چراغعلی در ادامه گفت: معتقدم شورای شهر گرگان اکنون بیش از هر زمان نیازمند آرامش است و رئیس محترم شورای شهر باید هنرنمایی کرده وتمام توان خود را برای برقراری آرامش بیشتر بکار گیرد و مردم گرگان نباید هزینه برخی ندانم کاری ها را بپردازند.

وی در ادامه در خصوص شکایت رئیس شورای شهر و شهردار گرگان از یکی ازنشریات استان گفت : اعضای شوراهای شهر  وشهرداران محترم استان مکلف به پاسخگویی به سئوالات و انتقادات اصحاب رسانه هستند و کشاندن پای روزنامه نگاران به دادسرا ودادگاهها نه تنها مشکلی را از شهر گرگان حل نمی کند بلکه بیشتربه حاشیه ها و التهابات دامن می زند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر گرگان  ضمن تاکید بر پایبندی اعضای شورا به سوگند نامه ای که در آغاز عضویت در شورا در مقابل کلام الله مجید قرائت کردند، در پاسخ به این سئوال که آیا حسین صادقلو هنوز شهردار گرگان هست و یا اینکه  شورای شهر باید به جای ایشان سرپرست جدیدی را برای شهرداری  انتخاب کند، سکوت کرد و گفت: ترجیح میدهم در این خصوص معاونت محترم عمرانی استانداری اظهار نظر کند.

به گزارش خبرنگار مهر، گرچه در سال گذشته جای مردم در مراسم تودیع و معارفه صادقلو خالی بود و صندلی های مردم را کسی پر نکرد، اما از عدم حضور شهردار در مدیریت شهری گرگان و کشمکش های بین اعضای شورا شهر بیش از همه مردم و شهر گرگان ضرر خواهند کرد./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار